موبایل بنکینگ کشاورزی از ابتدای مهرماه راه اندازی می شود

بررسی چالش های بانکداری الکترونیک در حاشیه نمایشگاه بانک کشاورزی

نمایشگاه دوروزه بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی با هدف ارائه دستاوردهای الکترونیک و رایانه ای این بانک طی روزهای 13 و 14 شهریور برگزار شد و کارشناسان حوزه فناوری های نوین بانک کشاورزی به تشریح برنامه ها و خدمات جدید حوزه خود به مشتریان و پرسنل دیگر بخشهای بانک پرداختند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی در بخش بانکداری الکترونیک بخصوص در حوزه کربنکینگ جلوتر از رقبا طی سالهای اخیر گام برداشته است و در نتیجه توانسته تجربیاتی فراتر از بانک های دیگر در خصوص بانکداری الکترونیک کسب کند.

برگزاری نمایشگاه دو روزه بانکداری الکترونیک در قالب برگزاری نمایشگاه بانکداری اسلامی و هفته دولت در واقع فرصتی بود که بخش فناوری های نوین بانک کشاورزی بتوانند برنامه ها و حاصل اقدامات خود را مقابل دید دیگر بخشهای بانک بگذارند.

به گزارش خبرنگار بانکداری الکترونیک این نمایشگاه مجالی را فراهم کرد تا در حاشیه آن کارشناسان این حوزه به تشریح چالش های بانکداری الکترونیک بپردازند.

بنابراین گزارش بخشهای مختلف بانک طی طول نمایشکاه بانکداری اسلامی از 2 تا 17 شهریور هر یک دو روز فرصت داشتند تا دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

 محمد رضا خنداخند ،کارشناس شبکه گسترده، درغرفه خطوط ارتباطی ودسترسی به نرم افزارها گفت:بانک کشاورزی 58 درصد نقاط کشور را با خطوط  دیتای مخابرات (زمینی ) پوشش می دهد ، در 29درصد از نقاط (شعب کلیدی وبزرگ که حتی برای یک لحظه نباید دچار قطعی شود ) علاوه بر خطوط زمینی از ویست استفاده می شود ودر 13 درصد از نقاط که عمدتا نقاط دور افتاده بوده و249نقطه را شامل می شود تنها به از طریق ویست پوشش داده می شود.

خنداخند ادامه داد:ازطریق وایمکس نیز می توان پوشش مخابراتی ایجاد کرد اما در این روش نیز مشکلات فراوانی بر سر راه قرار دارد از جمله اینکه به دلیل  نوپا بودن این سیستم در ایران به خوبی پشتیبانی نمی شود وبسیاری از نقاط تحت پوشش آن دچار اشکال است .

 

به گفته وی شعبه کودک ونوجوان بانک کشاورزی برای تست وایمکس انتخاب شده ودر حال آزمایش است.

 

این کارشناس بانکداری الکترونیک با اشاره به چالش هایی که بانک ها در حوزه مخابراتی دارند اظهار داشت:انحصاری که مخابرات در این زمینه ایجاد کرده سبب شده کیفیت سرویس هایی که بانک ها از مخابرات دریافت می کنند مناسب نباشد.

 

.وی افزود: بانک ها برای اینکه خطوط مهم خود را آنلاین نگه دارند به ناچار از ویست استفاده می کنند که ویست نیز به دلیل پشتیبانی ضعیف مشکلات فراوانی را برای بانک ها ایجاد کرده است.به همین دلیل  بانک کشاورزی ویست خود را از شرکت پارس آنلاین وفراست خریداری می کند چرا که شفاف عمل می کنند وبانک در قبال هر کوتاهی توانایی جریمه را دارند این در حالی است که برخی شرکت های زیر مجموعه بانک مرکزی که این خدمات را به بانک ها ارایه می دهند از شفا فیت عمل کافی برخوردار نیستند.

 

تاکید ویژه بر امنیت اطلاعات

 

 بنابراین گزارش ، دنیوی  کارشناس امنینت اطلاعات در بانک کشاورز ی نیز با بیان اینکه بانک کشاورز ی سایت پشتیبان خود را راه اندازی کرده است. عنوان کرد :در این بانک تاکید ویزه ای بر امینت اطلاعات صورت گرفته است وکلیه نرم افزارهای بانکی مثل موبایل بانک ،اینترت بانک و… باید به لحاظ امنیتی مورد تایید قرار گیرد.

 

مسیرهای الکترونیک بانک

 

بنابراین گزارش رضا قلی پور ،کارشناس بانکداری الکترونیک ،در غرفه اداره عملیات بانکداری الکترونیک به تشریح عملکرد بانک کشاورزی در این حوزه پرداخت وعنوان کرد: در این حوزه حفظ ،نگهداری وپشتیبانی از اطلاعات حساب ها واطلاعا ت مشتریان صورت گرفته وبه عبارتی پردازش داده ها به عنوان سخت افزار ونرم افزار مورد پشتیبانی قرار می گیرد.

 

این کارشناس بانکی به تشریح چالش هایی که بانک ها در این حوزه دارند پرداخت وعنوان کرد:این حوزه منحصرا در اختیار چند شرکت زیر مجموعه بانک مرکزی است .

 

وی با بیان اینکه قطعات سیستم های مورد نظر خارجی بوده ودر داخل کشور قابلیت تولید وحتی تعمیر را ندارد خاطر نشان ساخت :متاسفانه به دلیل تحریم ، قطعات مورد نیاز کانال های فراوانی را طی کرده  و تنها توسط شرکت هایی که انحصار آن را در اختیار دارند با قیمت هنگفتی  وارد می شود .

 

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: نرم افزاری که در حال حاضر در این حوزه در اختیار بانک ها قرار دارد open source نیست واصل آن در اختیار هیچ بانکی در ایران قرار نمی گیرد در نتیجه  قابلیت ایجاد  تغییرات در  آن بسیار محدود است در حالیکه اگربانک ها بتوانند این نرم افزار را به صورتی دریافت کنند که source آن در اختیار کارشناسان قرار گیرد قابلیت های کار بالاتر می رود.

 

نیروی انسانی آموزش دیده

 

بیگی زاده دیگر کارشناس این حوزه نیز تربیت نیروی انسانی را از مشکلات دیگر در این حوزه برشمرد وافزود:شرکت هایی که در حال حاضر در این حوزه نیرو ها را آموزش می دهند آموزش هایشان کمتر به صورت اکادمیک بوده وبیشتر تجربی است همچنیین این حوزه نیاز مند حمایت از ایده های جدید است.

 

موبایل بانک تا دوهفته دیگر

 

علی نوروزی ،یکی دیگر از کارشناسان حاضر در نمایشگاه بانکداری الکترونیک ، ضمن بیان اینکه خدمات مربوط به  اینترنت بانک وتلفن بانک در حال حاضر به مشتریان  بانک ارائه می شود   از  راه اندازی موبایا بانک کشاورزی تا دو هفته دیگر خبر داد.

 

وی در تشریح خدمات موبایل بانک کشاورزی گفت:انتقال وجه ، مانده گیری ، پرداخت قبض وسه گردش آخر و… از مهمترین امکانات این سیستم است علاوه بر این تست امنیت صورت گرفته واشکالات نرم افزاری نیز بر طرف شده است.

نوروزی همچنین به تشریح چالش های موجود در حوزه موبایل بانک در ایران پرداخت وعنوان کرد:اولین و مهم ترین مشکل موجود در این حوزه این است که موبایل بانکینگ در ایران عمدتا بر پایه SMS است در حالیکه  SMS به خصوص در زمینه انتقال وجه که طی دو مرحله انجام می شود مشکلات زیادی را برای مشتری ایجاد می کند وضریب اطمینان بخشی را پایین می آورد.

 

وی افزود:به دلیل مشکلات موجود بانک کشاورزی تصمیم گرفت موبایل پیمنت را از طریق روشی به نام ussd پیاده سازی کند به طوریکه این روش درجه اطمینان بخشی مشتری را افزایش داده ودارای سرعت بالا وهزینه پایین است .

 

این کارشناس بانکی اظهار داشت:متاسفانه در حال حاضر این سیستم در ایران توسط هیچ کدام از اپراتورها جهت مصارف تجاری ارایه نمی شود و طبق مذاکراتی بانک کشاورزی با همراه اول صورت داد هنوز در این زمینه به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.

 

به گفته وی در سرویس ussdاز کانال صدا استفاده می شود در حالیکه در SMS از کانال دیتا استفاده می شود.

 

نوروزی علت اساسی در این زمینه را وجود سیستم انحصاری دانست واظهار داشت:چالش های ارتباطی یکی از مهمترین مشکلات سیستم های موبایل بنکینگ محسوب می شود وچالش دیگر در این زمینه عدم ارایه سیستم های متنوع روی سرویس های موبایل پیمنت است.

نوروزی به سرویس wpki اشاره کرد وافزود: این سیستم مستقل از نرم افزاری است که دور گوشی نصب می شود  اطلاعات را رمزنگاری می کند وبر پایه سیم کارت است.

 

وی افزود: در حال حاضر هیچ کدام از اپراتور ها  این سرویس ها را اریه نمی دهند وهمین امر سبب عدم تنوع خدمات در این حوزه شده است.

 

عملکرد تعداد ابزارها و تجهیزات الکترونیک پرداخت

 

بنا براین گزارش غرفه اداره خدمات کارت نیزحکایت از روند صعودی بانک کشاورز ی در زمینه انواع کارت های پرداخت الکترونیک دارد به طوریکه نمودارها بیانگر ان است که تا پایان تیر ماه 89 هشت میلیون وهشتصد وچهارده هزار کارت صادر شده که نشان از روند صعودی طی پنج سال اخیر دارد.

تعداد کارت تا پایان تیر 89 به بیش از 9 میلیون و نود وشش هزارقطعه رسید.

وضعیت رسوب مانده حساب کارت های بانکی به27 هزار و 99 میلیارد ریال  تا پایان سال 88 رسید.

همچنین نمودارها موجود نشان می دهد خود پردازهای بانک کشاورزی تا پایان سال 89 به 1398 دستگاه ارتقا یافته وتعداد پایانه های شعب نیز با یک روند صعودی تا پایان تیر ماه 89 به بیش از چها هزار دشتگاه رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

91  −    =  88