جزئیات تهاتر بدهی دولت به بانک ملت با تسهیلات حساب ذخیره

دیواندری تشریح کرد:

مدیر عامل بانک ملت ضمن تشریح جزئیات پرداخت بدهی دولت به این بانک طی هفته گذشته، گفت: میزان بدهی دولت به بانک ملت تا پایان سال 87 به طور دقیق برآورد شد که این میزان با تسهیلاتی که توسط این بانک از محل حساب ذخیره ارزی پرداخت شده است، تهاتر می‌شود.

گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علی دیواندری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در مورد جزئیات پرداخت بدهی دولت به بانک ملت، اظهار کرد: بعد از خصوصی سازی سه بانک بزرگ کشور در قالب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، دولت پیشنهاد پرداخت بدهی به بانک‌ها را به مجلس ارائه کرد.


وی اضافه کرد:‌ در همین راستا مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 1389 تصویب کرد که از محل تسهیلات اعطایی حساب ذخیره ارزی یا از طریق سهام قابل واگذاری دولت در سازمان خصوصی‌سازی، بدهی دولت به بانک‌های اصل 44 پرداخت شود.


مدیرعامل بانک ملت با ارزشمند شمردن این اقدام دولت‌، تصریح کرد: در قانون بودجه سال جاری تعیین شده بود که تا پایان شهریور ماه بدهی دولت به بانک‌های خصوصی شده پرداخت شود.


دیواندری با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی مقدمات اقدام مذکور را نهایی کرد، افزود: بدهی بانک‌های اصل 44 کشور براساس تائید سازمان حسابرسی تا پایان سال 1388 نهایی و مشخص شد و هم اکنون پرداخت بدهی دولت به این سه بانک در مرحله اجرا قرار دارد.


وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران که در تاریخ 5 مهر 1389 به بانک ملت ابلاغ شده است ، میزان بدهی دولت به این بانک از محل مانده حساب ذخیره ارزی تسویه و تهاتر می‌شود، گفت: میزان بدهی دولت به بانک ملت تا پایان سال 88 حدود دو هزار و 100 میلیارد تومان و میزان بدهی سررسیدشده بانک به دولت از محل تسهیلات حساب ذخیره ارزی 470 میلیارد تومان بوده است که با تهاتر طلب و بدهی ، میزان بدهی دولت به این بانک به مبلغ یکهزار و 600 میلیارد تومان بالغ می شود.


وی با اشاره به اینکه بر این اساس ، بازپرداخت تسهیلاتی که از محل حساب ذخیره ارزی از سوی بانک ملت پرداخت شده دیگر به دولت برنمی‌گردد، افزود: درصورتی که از این محل تسهیلات اضافه‌ای پرداخت شود بانک مابه‌التفاوت را به حساب بانک مرکزی واریز می‌کند.


گزارش خبرنگار فارس حاکی‌است، مطابق با جزء (ص) بند 3 ماده واحده قانون بودجه سال 89 کل کشور، دولت باید بدهی خود را به بانک‌هایی که حداقل 50 درصد از سهام آنها را به اشکال گوناگون از جمله سهام عدالت واگذار کرده است حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری تسویه می‌کرد که با تصویب هیئت دولت، این موضوع هم‌اکنون به طرق مختلف در دست اقدام است.


پس از خصوص سازی بانک‌ها و به تبع آن شفاف سازی مطالبات، حجم بدهی دولت به بانک ملت کاملا مشخص شده و پرداخت این بدهی از سوی دولت، طبق برنامه زمانی از پیش تعیین شده، در حال انجام است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  ⁄  11  =