ایجاد صندوق ضمانت سپرده‌ها توسط بانک مرکزی

به منظور تضمین بازپرداخت وجوه متعلق به سپرده گذاران بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری در صورت ورشکستگی، به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده ‌شد حداکثر تا پایان سال اول برنامه، نسبت به ایجاد صندوق ضمانت سپرده‌ها اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  نمایندگان مجلس،‌ در ادامه رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه پنجم، ماده 55 مکرر 2 این لایحه را بررسی و به منظور تأمین نظر شورای نگهبان آن‌را اصلاح کردند.بر این اساس به منظور ایجاد یکنواختی در امر تولید نقشه و اطلاعات مکانی در کشور،‌ راهبری، هماهنگی و اقدامات مورد نیاز در زمینه کلیه فعالیت‌های مرتبط با نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی، عکسبرداری هوایی، تهیه و تولید نقشه‌های پوششی و شهری در مقیاس‌های مختلف و نظارت بر آن در بخش غیرنظامی، بر عهده سازمان نقشه‌برداری کشور است؛ دستورالعمل‌ها واستانداردهای مربوطه توسط معاونت تهیه و ابلاغ می‌شود.

همچنین نمایندگان ماده 88 را به شرح ذیل اصلاح کردند:
به منظور تضمین بازپرداخت وجوه متعلق به سپرده گذاران بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری در صورت ورشکستگی، به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود حداکثر تا پایان سال اول برنامه، نسبت به ایجاد صندوق ضمانت سپرده‌ها با رعایت شرایط ذیل اقدام نمایند:
الف- صندوق ضمانت سپرده‌ها نهاد عمومی غیردولتی است که از محل حق عضویت‌های دریافتی از بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری اداره خواهد شد.
ب- عضویت کلیه بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری در صندوق ضمانت سپرده‌ها الزامی است.
ج- میزان حق عضویت‌ها متناسب با گردش مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری مذکور بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
د- اساسنامه صندوق ضمانت سپرده‌ها بنا به پیشنهاد بانک مرکزی و جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی معاونت به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  48