بانک مسکن مشکلی برای گسترش فعالیت ارزی ندارد

دومین سمینار ارزی در سال 89 با حضور مدیرعامل ، عضو هیات مدیره بانک ، و کارکنان ارزی سراسر کشور با موضوع بررسی عملکرد ارزی درسال جاری و چشم‌انداز آتی مدیریت اموربین الملل، برگزارشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دراین نشست قدرت ا… شریفی مدیرعامل بانک طی سخنانی از زحمات تمامی کارکنان مدیریت‌ها  و شعب تحت پوشش  در خصوص پرداخت یارانه ها و اجرای طرح مسکن مهر قدردانی کرد.


وی همچنین درادامه با مطلوب ارزیابی کردن فعالیت‌های انجام شده در حوزه بین الملل از  تلاش‌های کارکنان این حوزه درستاد وشعب تشکر کرد.


مدیرعامل بانک دوحوزه انفورماتیک و ارزی از اولویت‌های کاری خود دانست و افزود: فعالیت‌های انجام شده در این دوحوزه همواره ارزیابی می شود و امیدواریم با حرکت هایی که انجام شده درآینده در این بخش ها با مشکل مواجه نشویم.


شریفی بیان کرد: همواره یکی از مسایلی که ازسوی کارکنان در بازدید از شعب عنوان می شود، نارسایی هایی بخش انفورماتیک است که امیدواریم با راه اندازی core banking که مذاکرات اولیه اش انجام شده است، مشکلات کارکنان هرچه سریعتر برطرف شود.


وی با تاکید به اهمیت گسترش بحث ارزی دربانک گفت: یکی از اقدام هایی که اخیرا در این خصوص انجام شد تغییر ساختار بخش ارزی وتبدیل آن به مدیریت اموربین الملل بود.


شریفی با بیان اینکه  دربرخی مناطق ظرفیت های مطلوبی برای ایجاد دوایر وشعب ارزی وجوددارد که تا به حال آموزش لازم به آنان داده نشده است افزود: اگر درخصوص مباحث ارزی‌ آموزش نباشد دچار خسارت می شویم؛ بنابراین دراین خصوص برنامه ریزهایی درحال انجام است و در استخدام نیروهای جدید سهمیه نیروهایی که به زبان انگلیسی مسلط هستند درنظر گرفتیم.


وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نگاه به بانک مسکن درداخل وخارج خوب است و وظیفه ماست که درخصوص فعالیت‌های بخش ارزی به خوبی عمل کنیم.


شریفی گفت : از اداره طرح وبرنامه خواسته شده است که برای بررسی عملکرد دوایر ارزی درپایان هرماه برنامه‌ای طراحی نماید.


مدیرعامل بانک در ادامه بر مواردی همچون کسب درآمد و سود از محل کارمزد خدمات مورد نیاز مشتریان و همچنین خدمات بخش IT ، استفاده بهینه از شرایط حاضر برای گسترش فعالیت های ارزی، چگونگی جذب مشتریان ارزی ، بررسی عملکرد شعب به صورت روزانه توسط مدیران شعب، پرهیز از روزمرگی وانجام کارهای تکراری در فعالیت‌های روزانه وارایه خدمات جدید و خارج شدن از چارچوب فعالیت های شعبه تاکید کرد.


وی دربخشی از سخنان خود اظهار داشت: باید بخشی از فعالیت های خود را صرف ارتباط با مشتریان کنید ، دراین صورت اگر مشتریان ببینند که به آنها اهمیت داده می شود حتی اگردرخواستشان انجام نشد مشتری بانک باقی خواهند ماند.


شریفی همچنین به داشتن اطلاعات کافی از ریسک های اعتباری اشاره و بیان کرد: باید ریسک های اعتباری بررسی شوند و به بخش های مختلف سازمان اطلاعات لازم دراین خصوص داده شود تا تصمیم گیری درست داشته باشند.


مدیرعامل بانک درخصوص افزایش تعداد شعب ارزی خطاب به مدیران حاضر تصریح کرد: هرجا ظرفیت داشته باشد دراین خصوص اقدام کنید واگر مشکلی دراین خصوص وجود داشت با هیات مدیره مطرح کنید و این را بدانید که هیچ مشکلی برای پیشرفت وجود ندارد.


شریفی افزود: با وجود اینکه برای سال89 درگشایش اعتبار اسنادی ، هدف 2 میلیارد دلار تعیین شده و درحال حاضر میزان آن از 2 میلیارد دلار گذشته است، این میزان کافی به نظر نمی رسد و باید تلاش دراین خصوص را بیشترکرده و از فرصت هایی که به دست آمده به صورت مطلوبتری بهره بگیریم.


وی خاطر نشان کرد: دراین خصوص باید هر مشکلی که وجود دارد برطرف نمود و اگر به  دستورالعمل و بخشنامه نیاز است ، موارد را مطرح کرده تا درفرصت باقیمانده تا پایان سال به نتایج بهتری دست یابیم.


مدیرعامل بانک همچنین با اشاره به استفاده ازسیستم تشویق و تنبیه کارکنان دربخش فعالیت های ارزی تصریح کرد: درحال حاضر سازمان به کارکنان فعال نیاز دارد وکارکنان نباید نسبت به فعالیت ها وکارهای خود بی تفاوت باشند.


شریفی با بیان اینکه باید از فرصت های موجود استفاده کرد گفت:  شاید درسال های آینده این شرایط را دراختیار نداشته باشیم، بنابراین باید شعاع دید را تغییر داد تا کارهای بزرگ انجام شود.
وی از مسوولان خواست با تشکیل جلسات در مناطق ودعوت از مشتریان خوب نظراها وانتظارهای آنان را گرفته و به اطلاع مدیریت بانک برسانند.


مدیرعامل بانک در پایان سخنان خود به بیان مواردی درخصوص وصول مطالبات پرداخت وگفت: تاجایی که امکان دارد سعی کنید فضا را برای پرداخت مشتریان حتی به صورت تقسیط فراهم کنید.


درادامه این نشست دکتر محمد علی سهمانی- عضو هیات مدیره- به ارایه سخنانی درخصوص جایگاه بانک مسکن درمجموعه بانک های دولتی پرداخت وآماری از دارایی ها، تسهیلات ناخالص وتسهیلات خالص، سپرده ها ، مطالبات سررسید گذشته، معوق ومشکوک الوصول وتعداد شعب ونیروی انسانی بانک ومانده سپرده های بانک تا پایان آذرماه سال جاری پرداخت.
وی بیان کرد: سپرده جاری بانک نسبت به سنوات گذشته رشد خوبی داشته که باید سعی کنیم سپرده های ماندگار وبدون هزینه را افزایش دهیم تا توفیق بیشتری به دست آوریم.
عضوهیات مدیره درادامه سخنان خود به تشریح حوزه اعتباری وارزی بانک پرداخت وگفت: در 9 ماه گذشته چند رخداد مهم داشتیم که یکی از آن موارد توجه به فعالیت های ارزی وبین الملل بانک از سوی مدیرعامل بود .
وی افزود: با تغییراتی که در چارت حوزه بین الملل  رخ داده است به طور یقین ارتقای حوزه ارزی را به دنبال خواهیم داشت واین موجب بهبود وضعیت کارکنان این بخش از جهت شغلی ومعیشتی خواهد شد.
دکتر سهمانی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته نیز توسعه فعالیت های ارزی مدنظر مسوولان سازمان بود اما نگرش امروز دربالاترین ارکان بانک نگرشی بسیار مثبت ،سازنده تر از گذشته وتوسعه ای است.

عضوهیات مدیره با تاکید برتلاش بیشتر کارکنان در برآورده ساختن انتظارات مدیران بانک و ارتقای جایگاه بانک ، تصریح کرد: فضایی که اکنون ایجاد شده فضای خاصی است و می توانیم با استفاده از محدودیت هایی که برای سایرین ایجاد شده و با حمایت هایی که توسط مدیریت بانک درخصوص فعالیت های ارزی وجود دارد،  نقاط منفی را به فرصت تبدیل کنیم.
دکتر سهمانی با مثبت ارزیابی کردن ارتقا جایگاه اداره بین الملل به مدیریت گفت: این موضوع اقدامی مثبت ولازم بود که موجب شد بخشی از نگرانی های این حوزه برطرف شده وجایگاه شغلی کارکنان این حوزه وبستر لازم برای رشد فراهم گردد.
وی با اشاره به شکل گیری وراه اندازی شعب مستقل ارزی گفت: انتظار این است که فعالیت این شعب با سایر شعب متفاوت باشد.
عضوهیات مدیره با بیان اینکه درسال جاری توسعه فیزیکی مطلوبی را از نظر ایجاد دوایر و یا باجه های ارزی داشتیم اظهار داشت : درسال89 حجم فعالیت های ارزی به نحو مطلوبی افزایش یافت که حاصل تلاش های کارکنان دراین بخش است.
دکتر سهمانی دربخشی دیگر از سخنان خود اذعان داشت: درسال جاری فعالیت صرافی بانک نسبت به سال گذشته تحرک بیشتری یافت که البته انتظار این است که فعالیت ها دراین بخش بیشتر شود و درصورت مقایسه  با صرافی های دیگر مشاهده خواهیم کرد که حجم سود آوری ما قابل مقایسه با سایر صرافی ها نیست؛ بنابراین باید حمایت از صرافی بانک بیش از پیش صورت گیرد.
وی همچنین درخصوص تداوم تلاش در جذب مشتریان درحوزه ارزی،‌ دردستور قرار دادن آموزش کارکنان دربخش ارزی، پیگیری مکانیزاسیون سیستم ارزی بانک، بازاریابی مشتریان ارزی، ارتقای کمی و کیفی فعالیت ها ، به کار گیری سرعت درانجام کارها ، مسوولیت پذیر و ریسک پذیر بودن مدیران و تفویض اختیار درحوزه فعالیت های ارزی وشعبه محوربودن به ارایه نکاتی پرداخت.
این گزارش حاکی است درادامه سمینار ارزی علی محسن ناظمی- مدیرامور بین الملل – به بیان سخنانی درخصوص تاریخچه فعالیت‌های ارزی دربانک مسکن پرداخت وگفت: خوشحالیم که با وجود محدودیت هایی که از ابتدای شروع فعالیت دراین بخش وجود داشت توانستیم با تلاش کارکنان به جایگاه امروز دست یابیم.
ناظمی گفت: با وجود توسعه بخش ارزی  که درسال جاری صورت گرفت می توان به جرات گفت سال 89 سال بخش ارزی بانک است به نحوی که تا قبل از پایان سال به هدف تعیین شده که مبلغ 2 میلیارد دلار بود دست یافتیم و   امیدواریم تا پایان سال به نقطه ای برسیم که جوابگوی توجهات مدیریت بانک به این بخش باشد.
مدیر امور بین الملل گفت: اعتقاد دارم که سال موفقی را پشت سر گذاشتیم و باید تلاش بسیاری داشته باشیم که به 11 میلیارد گشایش اعتباری که مد نظر مدیریت بانک است برسیم.
ناظمی با اشاره به تحریم های بین المللی صورت گرفته برای بانک های ایران گفت: مشکلات وچالش هایی زیادی وجود دارد اما به اعتقاد من این محدودیت ها نمی تواند بازدارنده عملیات ارزی بانک باشد وامیدوارم که به زودی این تحریم ها برطرف شده وبانک ها به حق قانونی خود درعملیات برون مرزی را به دست آورند..
وی درادامه عدم قبول نقل وانتقالات وجوه، عدم افتتاح حساب بانکی جدید، عدم قبول کارگزاری جدید، عدم قبول وجه در حساب بانک توسط کارگزاران خارجی و مشکلات ارزهای یورو، درهم ، ین ژاپن را از جمله چالش های موجود دربخش ارزی عنوان کرد .
ناظمی افزود: اما با وجود این چالش ها فرصت هایی از جمله جذب مشتریان جدید وافزایش فعالیت دربانک های غیر تحریمی، مطالعه وبررسی روی کشورهای هدف جهت تاسیس بانک ویا صرافی، رویکرد به سایر کشورهایی که از تحریم‌ها تبعیت نکرده وانجام عملیات ارزی به سایر اسعار را درپیش رو داریم.
مدیرامور بین الملل درادامه سخنان خود به بیان آماری از عملیات ارزی شعب طی 10 ماه سال جاری پرداخت.
درادامه این نشست کیانی- مدیرشعب استان اصفهان- طی سخنانی با اشاره به تحریم های موجود گفت: با وجود تحریم هایی که استکبار جهانی درزمان جنگ تحمیلی وبعد از آن جبهه اقتصادی برای ایران به وجود آورد با سرافرازی از این عرصه بیرون آمدیم .
وی افزود: امروز تمامی ما علاوه براینکه وظیفه خدمت دربنگاه اقتصادی داریم تکلیف دینی ماست که به فعالان عرصه اقتصادی کمک کنیم.
مدیرشعب استان اصفهان درادامه بر استفاده از شرایط به وجود آمده تاکید کرد واظهار داشت: اگر به درستی از این شرایط خدمت استفاده نکنیم زیانکار خواهیم بود.
وی با تاکید بر لزوم آموزش بیشتر ریسک و اعتبار سنجی به مسوولان شعب و کارکنان دوایر ارزی، گنجاندن مسایل ارزی در آموزش بدو خدمت کارکنان جدید الاستخدام و بازنگری در کارکنان تعریف شده برای دوایر ارزی گفت : کمبود نیروی انسانی در بخش ارزی همچون کمبود پرسنل در بخش ریالی باعث بروز مشکلاتی شده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه انتظارات از بانک درخصوص فعالیت های ارزی بیش از پیش شده است، نیاز به شعب ارزی درخارج کشور و افزایش تعداد کارگزاری ها احساس می شود.
کیانی همچنین افزایش اختیارات در صدور ضمانت نامه وبازنگری دراختیارات مدیریت های شعب وبهره مند شدن از سیستم مکانیزه ارزی و ایجاد کارشناسی برای کارکنان بخش ارزی را خواستار شد.
درادامه این همایش جعفری- مدیرشعب منطقه شمال غرب تهران-   رشد وشکوفایی بخش ارزی بانک را به مسوولان وکارکنان این حوزه تبریک گفت و با بیان اینکه باید دربخش هایIT  و ارایه خدمات ارزی به خود باوری برسیم افزود: درحال حاضر بزرگترین مزیت رقابتی بانک درسرلوحه فعالیت ما قرار دارد.
جعفری اظهارداشت: برای تحقق اهداف دربخش ارزی نیاز به برنامه ریزی لازم وبررسی نقاط قوت وضعف داریم.
مدیرشعب منطقه شمال غرب تصریح کرد: درحال حاضر نیاز به واحد اعتبار سنجی ارزی وریالی برای بررسی شرایط بازار توسط کارشناسان مجرب داریم و همچنین درخصوص اخذ وثایق دستورالعمل های موجود از شفافیت لازم برخوردار نیست.
به گزارش بینا ، دردومین روز سمینار ارزی دکتر اسماعیلی- عضو هیات مدیره بانک صنعت ومعدن وعضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری بانک مسکن – طی سخنانی استفاده مطلوب بانک مسکن از فرصتها را به مسوولان بانک تبریک گفت وافزود: سال جاری سال تلاش است واصل 44 دراین سال اعلام شد که امیدوارم با وجود برکاتی که این اصل برای مردم داشته بانک مسکن نیز بتواند جایگاه خود را پیدا کند.
اسماعیلی همچنین به تشریح وضعیت اقتصادی امریکا ، ارایه آمار درخصوص سهم درتولید ناخالص داخلی آمریکا ، تنوع ابزارهای پولی وبحران مسکن در این کشور و تحلیل اقتصاد کشور زیمباوه که دربخش جنوبی قاره آمریکا واقع شده است، پرداخت.
درادامه دومین روز همایش ارزی نریمان جهانبخش- مدیر امورمناطق واستان ها- با اشاره به اینکه  حضور مسوولان عالی دراین سمینار نشان دهنده اهمیت موضوع آن است،گفت : نخستین کاری که مدیران مناطق باید درخصوص آن برنامه ریزی نمایند برگزاری نشست هایی با مشتریان درحوزه ارزی وریالی و ارایه گزارش آن به مدیران عالی بانک است.
جهانبخش تصریح کرد: با توجه به نظرات مدیریت بانک امروز ارزیابی مدیریت ها برچند شاخص مهم استوار است که مهم ترین آن عملکرد مناطق در جذب منابع است.
مدیرامور مناطق واستان ها دربخشی دیگر ازسخنان خود گفت: مدیران سعی نمایند برای شعب بانک اهمیت ویژه ای قایل شوند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی که با آن مواجه هستیم مجوز استخدام 1000 نفرنیرو صادر شده است و هم اکنون درمرحله آگهی استخدام هستیم.
جهانبخش دربخشی دیگر ازسخنان خود از مدیریت های شعب سراسر کشوردرخصوص اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قدردانی کرد وگفت: با تلاش کارکنان سراسر کشور به میزان 250 میلیارد تومان به حساب مشتریان واریز شد وبا توجه به کارمزدی که به ازای هرحساب تعیین شد درصدی از آن بین مدیریت ها توزیع می شود.
وی درادامه از مدیران مناطق خواست که با تشکیل یک تیم عملکرد رقبا در استان‌ها را موردبررسی قرار داده و گزارش‌های لازم را به مدیریت امور مناطق واستان ها ارایه نمایند.
جهانبخش درادامه از شرکت کنندگان دراین همایش خواست مسایل مطرح شده دراین همایش را به کارکنان مناطق خود منتقل نمایند.
همچنین دراین همایش مهدی کریمی – رییس اداره بازرسی – به ارایه سخنانی درخصوص پولشویی پرداخت وگفت: مهم ترین مساله درخصوص پولشویی این نیست که به مشتریانی که ارقام کلانی را به شعب می آورند، با نگاه مجرمانه نگاه کنیم بلکه مهمترین عملی که می توانیم دراین خصوص انجام دهیم شناخت مشتری است.
کریمی درادامه به تشریح مصادیق پولشویی دربانک پرداخت وبیان کرد: یکی از این موارد تکرار حساب به نام یک نفر،ضمانت نامه های پیش پرداخت، عدم سنخیت فعالیت مشتری با کاری که انجام می دهد وهمچنین حوالجات است.
رییس اداره بازرسی تصریح کرد: کارکنان باید در خصوص مواردی ازجمله تبدیل ارزهای کم ارزش به پر ارزش، واریز نقدی مشتریان به حساب خودشان، اشخاص حقیقی وحقوقی که مبالغ زیادی به حسابشان می آید وکار تجاری انجام نمی دهند، حساب هایی که ناگهان متوقف می شود، واریز تدریجی پول به حساب، گشایش های متعدد حساسیت زیادی به کار گیرند.
گفتنی است، دراین همایش ضمن تشکر از زحمات رامین کوثری- معاون سابق اداره بین الملل – حکم ریاست اداره عملیات ارزی توسط مدیرعامل به وی اهدا شد.
شایان ذکر است، دربخشی دیگر از سمینار ارزی از محمد رضا کیانی- مدیرشعب استان اصفهان و ناصر جعفری- مدیرشعب منطقه شمال غرب تهران – به دلیل عملکردمطلوب دربخش ارزی با اهدای لوح تقدیر ازسوی مدیرعامل بانک قدردانی شد.
همچنین دراین همایش طی مراسمی از ناصر جمشیدی- رییس شعبه مستقل ارزی ونوس کیش و همکاران وی  به دلیل برگزاری مطلوب همایش دو روزه درجزیره کیش، قدردانی شد. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  2