تسهیلات اعطایی بانک ها ۲۱ درصد افزایش یافت

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی میزان تسهیلات اعطایی بانک ها در آذرماه امسال را 2.204 هزار میلیارد ریال با رشد 21 درصدی نسبت به پایان سال گذشته اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  اصغر ابوالحسنی هستیانی در یک نشست خبری تعداد خودپردازهای بانکی در آذرماه امسال را 17 هزار و 442 دستگاه ذکر کرد و میانگین رشد سالانه آن را 145 درصد اعلام کرد و افزود: تعداد کارت های بانکی در آذرماه سال جاری به 99 میلیون کارت با رشد 450 درصدی رسیده است.


وی تعداد دستگاه‌های پایانه های فروشگاهی و پین پدها را یک میلیون دستگاه اعلام کرد و گفت: با این بستر الکترونیک بانک ها توانستند 18 میلیون حساب بانکی هدفمندی یارانه ها را مدیریت کنند.


وی رقم مطالبات بانک های دولتی در آذرماه سال جاری را  316 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم در اسفندماه سال گذشته 370 هزار میلیارد ریال بوده است.
معاون وزیر اقتصاد مطالبات بانک ها را به سه دسته ، سررسید گذشته ، معوقات و  مشکوک الوصول‌ها  تقسیم بندی کرد و افزود: مطالبات معوق بانک ها بعد از گذشت شش ماه از بخش  سررسید گذشته به تسهیلات معوق تبدیل می شود و پس از 18 ماه به بخش مشکوک الوصول ها راه می یابد.
وی با تاکید بر اینکه بانک ها برای پیشگیری از مطالبات در آینده باید نظارت هایی را انجام دهند، افزود: در این زمینه کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری و همچنین شرکت رتبه بندی مشتریان ایجاد شده است.
ابوالحسنی از تهاتر بیش از 7 هزار و 200 میلیارد تومان بدهی دولت به سیستم بانکی خبر داد و گفت: بر این اساس دولت موظف بود بدهی خود را به 4 بانک غیردولتی صادرات، ملت، تجارت و رفاه بپردازد . بنابراین هم اکنون طلب دولت به بانک های دولتی بیش از بدهی ها است.
وی در خصوص اقدامات انجام شده بانک ملی در بخش مبارزه با جرم پولشویی و در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی گفت: گزارشات مشکوک  در این زمینه  در مرکز دبیرخانه مبارزه با پولشویی بررسی و تجزیه و تحلیل می شود . پس از آن بر اساس ادله به مراجع بالاتر ارجاع داده می شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تدوین ، تصویب و اجرای تمام قوانین و مقررات لازم بر اساس زمانبندی خبر داد.
ابوالحسنی از راه اندازی سامانه برخط جمع آوری گزارشات معاملات مشکوک خبر داد و گفت: در این زمینه 27 بانک و موسسه اعتباری به این سیستم متصل هستندهمچنین 20 شرکت بیمه ، سازمان مالیاتی ، سازمان بورس و گمرک نیز از کاربران این سامانه هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون 92 استعلام در این راستا صورت گرفته است، افزود: در بحث مبارزه با پولشویی اصل بر برائت است و برخلاف زعم برخی افراد باید گفت که کشور ما از پاک ترین کشورهاست که هیچ گونه پولشویی در آن صورت نمی گیرد و ادعای خلاف این موضوع باید به اثبات برسد.
ابوالحسنی با اشاره به تصویب لایحه مبارزه با تامین مالی ضد تروریسم در دولت، گفت: هم اکنون این لایحه به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع شده است.
وی افزود: بعضا اظهارنظرهایی در مورد ایران در زمینه پولشویی صورت می گیرد که عادلانه نیست به همین دلیل از کشورهای مختلف برای رصد اقدامات صورت گرفته در این راستا دعوت به عمل آورده ایم.
ابوالحسنی با اشاره به ایجاد نهادهای لازم در راستای اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی اظهارداشت: در این زمینه هیئت نظارت بر مقررات زدایی جلساتی را تشکیل می دهد که این هیات دارای 7 عضو است که تاکنون 19 جلسه برگزار کرده است.
وی گفت: همچنین هیات واگذاری در راستای اجرای اصل 44 تاکنون 149 جلسه برگزار کرده همچنین ستادهای سرمایه گذاری استانی ، هیئت های فرااستانی ، شورای رقابت ، مرکز ملی رقابت و غیره تشکیل شده است.
وی در خصوص طرح تحول نظام بانکی افزود: این طرح از سال آینده مبنای کار است و فرصتی برای بانک ها در جهت کمک به تولید و خدمت رسانی به مردم فراهم خواهد شد.
ابوالحسنی در مورد سود ویژه بانک ها به یارانه های نقدی گفت: بانک ها در دوران اجرای هدفمندی یارانه ها بسته هایی را برای کمک به مردم و افرادی که پول های یارانه ها را در بانک ها نگهداری و حفظ کنند در نظر گرفته است که هم اکنون این بسته ها در بانک ها اجرایی می شود.
وی در مورد عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها در دو ماه ها پایانی سال و دو ماه ها آخر و دو ماهه ابتدایی هر سال گفت: بانکها موظفند بر اساس درخواست ها پروژه ها را بررسی کرد و بر اساس توجیه اقتصادی منابع لازم را پرداخت نمایند. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  ⁄  3  =