راه‌اندازی بورس برق به زودی کلید می‌خورد

با انجام مقدمات لازم برای راه اندازی بورس برق به عنوان یکی از برنامه های سازمان بورس، این بورس در نیمه اول سال جاری کلید می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در حالی راه اندازی بورس نفت یکی از برنامه های مهم بورس در سال جاری است و تا چند روز آتی عملیاتی می شود که راه اندازی بورس برق هم در نیمه اول امسال کلید می خورد.

راه اندازی بورس برق در نیمه اول امسال

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با مهر یکی از برنامه های امسال بورس را راه اندازی بورس برق عنوان کرد و گفت: بورس برق در نیمه اول سال جاری راه اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل کمیته ای متشکل از کارشناسان و متخصصان وزارت نیرو و سازمان بورس برای راه اندازی بورس برق خبرداد و عنوان کرد: تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

موضوع راه اندازی بورس برق که هم اکنون در شورای بورس برای تصویب در دست بررسی است، پس از این کاربرای راه اندازی به 6 ماه زمان نیاز دارد.

بورس انرژی

بورس برق که در قالب بورسهای انرژی راه اندازی خواهد شد، هم اکنون همانند بورس نفت در حال سپری کردن مراحل عملیاتی به سر می برد و در اصل عملیاتی شدن این بازار در دستور کار قرار دارد.

با آزادسازی قیمتها و اجرای هدفمندی یارانه ها، لزوم راه اندازی بورس ضروری به نظر می رسد، زیرا در عین حال هیچ مانع قانونی نیز برای ایجاد بورس برق وجود ندارد.

این در حالی است که پیش از این موافقت اصولی با راه‌اندازی بورس برق صادر شده بود و شرکت مدیریت شبکه برق ایران اقداماتی را برای زمینه سازی راه اندازی چنین بورسی انجام داده است و در اصل مقدمات لازم فراهم شده است.

در عین حال سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت مدیریت شبکه برق ایران هماهنگی های لازم را برای انجام این اقدام ترتیب داده اند، به طوریکه مستنداتی از جمله طرح تجاری، طرح عملیاتی و اساسنامه شرکت بورس، اساسنامه کارگزاران و مجموعه مستندات دیگر مورد نیاز به سازمان بورس ارائه شده بود.

نرم افزار معاملاتی

برای راه اندازی بورس برق یکی از شرکتهای تامین سرمایه نیز اقدامات اساسی را در این راستا انجام داده است، برای این منظور همچنین پذیره نویسی نیز صورت خواهد گرفت.

به علاوه به منظور آشنایی بازیگران بازار برق ایران در راستای راه اندازی بورس برق ارائه آموزشهایی نیز عملیاتی شده است. یک شرکت کارگزاری هم مسئولیت طراحی نرم افزار معاملاتی بورس برق را برعهده گرفته است.

هدفمندی یارانه ها تشکیل بورس برق را سرعت بخشیده است و پیش بینی می شود که با راه اندازی بورس برق خرید و فروش برق شکل ساماندهی یافته تری به خود گیرد.

بورس برق یکی از سازوکارهایی است که می تواند خرید و فروش برق در کشور را که البته هم اکنون نیز رقابتی است، با سازوکار قوی تری، رقابتی تر کند.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

69  −    =  60