۱۰توصیه برای بهبود امتیاز اعتباری

مازیار عربشاهی*

شاید در نگاه اول به نظر برسد که استفاده از گزارش‌ها و امتیاز اعتباری مشتریان برای اعطای تسهیلات، دریافت آن را دشوار یا غیر ممکن کند، ولی در واقع چنین نیست.

 وجود چنین امکانی، با دراختیار قراردادن اطلاعات مشتری، دانش بانک یا موسسه اعتباری را افزایش داده و عدم اطمینانی را که منجر به سخت‌گیری در اعطای تسهیلات می‌شود، از بین خواهد برد. این وضعیت در بلندمدت شرایط دریافت تسهیلات را آسان کرده و به این ترتیب، افراد بیشتری از این امکانات بهره‌مند می‌شوند.

در عین حال، هر شخص با رعایت چند توصیه ساده می‌تواند خیلی سریع امتیاز اعتباری خود را بهبود داده و در سطح مناسبی حفظ کند. به تدریج و با بهبود اعتبار اشخاص، بانک‌ها و موسسات برای جذب مشتریان با اعتبار، پیشنهاد‌های مناسب‌تری از نظر نرخ، زمان بازپرداخت و سایر شرایط تسهیلات ارایه کرده و سقف اعتبار این افراد را افزایش می‌دهند. در نهایت، این روند به سود طرفین خواهد بود.

 به این ترتیب، هم مشتریان خوش‌حساب موفق به دریافت تسهیلات آسان‌تر و مناسب‌تری خواهند شد و هم سود بانک‌ها و موسسات اعتباری به خاطر کارکردن با این افراد و کاهش بدهی‌های معوق افزایش پیدا می‌کند.


در ادامه، مهمترین عواملی که افراد با توجه به آن می‌توانند اعتبار خود را اضافه کنند، در قالب ده توصیه آورده شده است:

1_درمورد نحوه محاسبه امتیاز اعتباری اطلاعات کسب کنید: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث  افزایش امتیاز اعتباری شما شود، داشتن اطلاعاتی راجع به نحوه محاسبه و عوامل تاثیرگذار بر امتیاز اعتباری است. با داشتن این اطلاعات، می‌توانید برنامه مالی خود را به شکلی مدیریت کنید که کمترین آسیب به اعتبار و امتیاز اعتباری شما وارد شود. این اطلاعات را می‌توانید به سادگی از طریق اینترنت و بخصوص سایت‌های شرکت‌های اعتبارسنجی به دست آورید.

‌‌2_اقساط تسهیلات و صورتحساب‌ کارت‌های اعتباری خود را به موقع بپردازید: چگونگی بازپرداخت شما، تاثیرگذارترین عامل در تعیین ریسک و امتیاز اعتباری است. با کمی نظم و دقت در برنامه‌ریزی‌های مالی می‌توانید از پس این کار برآیید. می‌توان با یادداشت امور در سررسید، این کار را به سادگی انجام داد. سعی کنید از ابزارهای الکترونیکی و سیستم‌های خودکار برای یادآوری و یا حتی پرداخت خودکار استفاده کنید. این سیستم‌ها معمولا درقالب ابزارهای بانکداری الکترونیک در اختیار شما گذاشته شده است. پیش از تعطیلات و سفر تدابیر لازم برای پرداخت به موقع صورتحساب‌ها و اقساط خود را اتخاذ کنید. از بانک‌ها و موسساتی درخواست دریافت تسهیلات کنید که ابزارهای الکترونیکی مناسبی برای بازپرداخت اقساط یا پرداخت صورتحساب در اختیار شما می‌گذارند.

‌‌3_از دریافت تسهیلات متعدد و بازکردن خطوط اعتباری زیاد بپرهیزید: داشتن حساب‌های تسهیلاتی زیاد معمولا عاملی منفی به حساب می‌آید. سعی کنید از دریافت وام‌های غیرضروری بپرهیزید. داشتن کارت‌های اعتباری متعدد نیز مطلوب نیست. علاوه بر این، مدیریت پرداخت تعداد زیادی تسهیلات در سررسید‌های مختلف هم ممکن است شما را دچار مشکل و سردرگمی کند.

‌‌4_تعدادی حساب تسهیلاتی داشته باشید ولی نه خیلی زیاد: همانطور که داشتن حساب‌های تسهیلاتی متعدد به صلاح نیست، نداشتن هیچ حساب تسهیلاتی و عدم استفاده از انواع اعتبار نیز می‌تواند سابقه اعتباری شما را ضعیف کند. از این‌رو، همیشه سعی کنید تعدادی حساب تسهیلاتی داشته باشید. می‌توانید حساب‌های اضافی خود را ببندید و در صورت امکان، به جای آنها اعتبار خود در حساب‌های موجود را افزایش دهید. سعی کنید حساب‌های قدیمی‌تر خود را تقویت کرده و تسهیلات بدون استفاده را تسویه کنید. تکلیف حساب‌هایی که بازپرداخت آنها به اتمام رسیده ولی هنوز تسویه نهایی نکرده‌اید را روشن کنید.

5_ترکیبی از اعتبارات مختلف را به کار ببرید: نکته مهم دیگری که می‌تواند به بهبود امتیاز شما منجر شود، تنوع در استفاده از تسهیلات است. سعی کنید ترکیب‌های مختلفی از اعتبار مانند وام‌های بلندمدت، تسهیلات خرید مسکن، تسهیلات کوتاه‌مدت وکارت‌های اعتباری را مورد استفاده قراردهید. تسهیلات کوتاه‌مدت با سرعت بیشتری می‌توانند خوش‌رفتاربودن شما را نشان دهند و تسهیلات بلندمدت و بخصوص تسهیلات خرید مسکن نیز نشان‌دهنده اعتبار بالای شما هستند.

‌‌6_نسبت میزان مصرف اعتبار را متناسب نگه دارید: عامل دیگری که می‌تواند به سرعت امتیاز شما را افزایش دهد، حفظ تناسب بین میزان اعتبار مصرفی با سقف اعتبار بخصوص در تسهیلاتی با اعتبار چرخشی است. معمولا اگر همه اعتباری که به شما اختصاص یافته را مصرف کنید، جلوه خوبی از اعتبار شما به نمایش نخواهد گذاشت.

‌‌7_به طور مرتب امتیاز اعتباری وگزارش اعتباری خود را بازنگری کنید: سعی کنید حداقل به صورت سالانه از وضعیت اعتباری خود آگاه شوید. معمولا مراکز سنجش اعتبار امکان دریافت چنین گزارش‌هایی را فراهم می‌کنند. در صورت مشاهده اطلاعات نادرست می‌توانید با تماس با بانک خود و یا مرکز سنجش اعتبار درصدد اصلاح آن برآیید. لازم به ذکر است که نباید زیاد هم گزارش اعتباری گرفت. معمولا تعداد زیاد استعلام دریافتی توسط شرکت‌های اعتبارسنجی باعث کاهش امتیاز شما خواهد شد. توجه کنید هر زمان که شما درخواست دریافت تسهیلات کنید، بانک یا موسسه اعتباری نیز یک استعلام گزارش اعتباری ارسال می‌نماید. سعی کنید پیش از درخواست برای دریافت تسهیلات از گزارش اعتباری خود آگاه باشید و با انتخاب بانک یا موسسه‌ای که با شرایط شما سازگاری بیشتری داشته باشد، درخواست‌های تسهیلات خود و در نتیجه استعلام‌هایی که به مرکز سنجش اعتبار ارسال می‌شود را محدود کنید. در یک زمان از بانک‌های متعدد درخواست تسهیلات نکنید. شما می‌توانید تسهیلات مورد نیاز خود را به طور مناسب‌تری در طول سال توزیع کنید.

‌‌8_شرایط سخت مالی را مدیریت کنید: اگر در بازپرداخت اقساط خود دچار مشکلی شدید که قادر به حل آن نبودید، حتما با وام‌دهنده تماس بگیرید. تماس با وام‌دهنده در شرایط سخت می‌تواند تاثیرات منفی روی امتیاز اعتباری شما را کاهش دهد. حتی شاید بتوانید تسهیلات خود را تبدیل نموده و با شرایط جدید به بازپرداخت اقساط بپردازید. به عنوان مثال می‌توانید در صورت عدم توانایی پرداخت صورتحساب‌های کارت اعتباری خود، آنرا به تسهیلات دیگری تبدیل کرده و به صورت قسطی باز پرداخت کنید.

از کمک دیگران و بخصوص مشاوره با کارشناسان بهره ببرید. از یک بدهی برای بازپرداخت بدهی دیگر استفاده نکنید زیرا شما را در برنامه‌ریزی‌هایتان دچار مشکل می‌کند. در صورت دیرکرد در بازپرداخت اقساط و صورتحساب‌ها سعی کنید دلایل آنرا به وام‌دهنده توضیح داده و از او بخواهید این توضیحات را به مرکز سنجش اعتبار نیز منتقل کند. این توضیحات می‌تواند در گزارش اعتباری شما منعکس شده و پیآمدهای نامطلوب راکاهش دهد. اگر چک برگشتی داشته‌اید، حتما در صدد رفع سوءاثر آن  برآیید.

‌‌9_کار و محل سکونت خود را زود عوض نکنید: یک فرد باثبات و صادق همواره در همه مدل‌ها ریسک کمتری را به خود اختصاص می‌دهد. محل کار خود را زود به زود تغییر ندهید. عدم تغییر محل سکونت می‌تواند امتیازی مثبت محسوب شود. همیشه اطلاعاتی به‌روز در اختیار بانک و مراکز اعتبارسنجی قرارداده و تغییر آدرس یا تلفن خود را اطلاع دهید. وجود اطلاعات کامل و به‌روز، مخصوصا اطلاعات ارتباطی‌تان، همیشه نماینده اعتبار شما است.

10_برنامه‌ریزی بلندمدت انجام دهید: برنامه‌ریزی و تنظیم بودجه اثر مهمی در امتیاز شما دارد. سعی کنید نسبت درآمد به بدهی‌های خود را متناسب نگه داشته و با توجه به درآمد خود اقساط ماهانه را انتخاب کنید. از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید و بیشتر پس‌انداز کنید. سرمایه‌گذاری و خرید دارایی نیز می‌تواند توان مالی شما را افزایش دهد. به فرزندان خود از کودکی آموزش‌های لازم در این زمینه را بدهید، با افراد بی‌اعتبار در دریافت تسهیلات شریک نشده و ضامن افرادی که در پرداخت‌های خود منظم نیستند نشوید.

 منبع:روابط عمومی شرکت ایران کیش

*مدیر بازار یابی و فروش شرکت اطلاع رسانی واعتبار سنجی ایرانیان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

73  +    =  77