سرمایه اقتصاد نوین به ۱۵ هزار میلیارد ریال افزایش می یابد

تا سال 91

با برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده بانک اقتصادنوین صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1389 این بانک و همچنین ادغام شرکت گروه صنعتی اقتصادنوین با بانک اقتصادنوین به تصویب سهامداران نخستین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  روابط عمومی بانک اقتصادنوین، بر اساس مصوبه مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک، بانک اقتصادنوین برای سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1389 به ازای هر سهم 465 ریال سود تقسیم کرد ضمن اینکه رئیس هیات مدیره این بانک در این مراسم اعلام کرد افزایش 2 هزار و 500 میلیارد ریالی این بانک تا پایان مهرماه به ثبت خواهد رسید.

 سرمایه بانک به 15 هزار میلیارد ریال خواهد رسید


محمد صدرهاشمی‌نژاد گفت: بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده سال قبل سرمایه بانک تا سال 1391 به 15 هزار میلیارد ریال خواهد رسید، این درحالی است که در حال حاضر سرمایه ثبتی بانک 5 هزار و 500 میلیارد ریال است.


وی اظهار داشت: اوراق حق تقدم افزایش سرمایه 2 هزار و 500 میلیارد ریالی بانک اوایل مردادماه جاری منتشر خواهد شد و تلاش خواهیم کرد سرمایه 8 هزار میلیارد ریالی بانک تا پایان مهرماه به ثبت برسد.


درمجمع عمومی عادی سالیانه بانک اقتصادنوین اعضای هیات مدیره این بانک شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سامانه استراتوس (سهامی عام)، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران (سهامی عام)، شرکت نوسازی و ساختمان تهران (سهامی عام)، سرمایه‌گذاری ساختمان گروه صنایع بهشهر تهران و شرکت تامین مسکن جوانان (سهامی عام) به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره و شرکت‌های بهپخش (سهامی عام) و پشتیبانی اوراق سرمایه‌گذاری ساختمان ایران (سهامی عام) نیز به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره بانک اقتصادنوین برای دو سال، انتخاب شدند.


از دیگر مصوبات مجمع عمومی‌ عادی سالانه بانک اقتصادنوین، انتخاب روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار‌ این بانک و انتخاب موسسه حسابرسی هشیار بهمند و دکترعباس هشی به ترتیب به عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل و تفویض اختیار به هیات مدیره برای تعیین حق‌الزحمه بازرس بود.

گزرش مدیرعامل به سهامداران

در مجمع عمومی عادی سالیانه احمد طاهری مدیرعامل در گزارشی به سهامداران اعلام کرد: بانک اقتصادنوین در سال گذشته با 115 هزار و 432 میلیارد ریال سپرده، سهم 5.7 درصدی از کل سپرده‌های بانک‌های خصوصی را از آن خود کرده است.


وی در عین حال تصریح کرد: تسهیلات پرداختی بانک اقتصادنوین در سال گذشته، 97 هزار و 915 میلیارد ریال بوده و سهم این بانک 7.9 درصد تسهیلات پرداختی بانک‌های خصوصی در سال مذکور بوده است.


وی در گزارش خود به سهامداران این بانک در مجمع سالیانه بانک اقتصادنوین از پرداخت سود قطعی جمعاً به مبلغ 281 میلیارد ریال به سپرده‌گذاران سال 89 نیز خبر داد و گفت: جزییات این اقدام به متعاقباً اعلام خواهد شد.


مدیرعامل بانک اقتصادنوین در ادامه به استمرار کسب موفقیت‌های این بانک در عرصه‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: بانک اقتصادنوین در سال گذشته موفق شد برای نخستین بار در تاریخ بانکدای کشور به عضویت هیات مدیره انجمن بانکداران آسیایی درآید.


وی گفت: بزرگترین بانک‌های آسیایی در این انجمن عضویت دارند و حضور بانک اقتصادنوین می‌تواند زمینه را برای افزایش تعامل شبکه بانکی کشور با بانک‌های معتبر بین‌المللی فراهم کند.


مدیرعامل بانک اقتصادنوین همچنین به نقش موثر و تعیین کنند این بانک در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت:‌ بانک اقتصادنوین موفق در سال گذشته در بازار خدمات ارزی بین بانک‌های خصوصی حائز رتبه نخست شود.


وی تاکید کرد: حواله‌های ارزی صادره بانک اقتصادنوین در سال گذشته 2 میلیارد 210 میلیون دلار بوده است که در مقاسیه با 618 میلیون دلار حواله صادره در سال 1388 بیش از یک هزار و 600 میلیون دلار رشد نشان می‌دهد.


طاهری گفت: علیرغم وجود محدودیت‌های حاکم بر بانک‌های ایرانی در فعالیت‌های بین‌المللی، بانک اقتصادنوین با استفاده از درک فرصت‌های موجود در بخش ضمانت‌نامه‌های ارزی، بروات و اعتبارات اسنادی و استفاده از خطوط اعتباری نیز به موفقیت‌های چشمگیر دست یافت.


وی افزود: بانک اقتصادنوین در سال 1389 بیش از یک میلیارد و 278 میلیون یورو اعتبارات اسنادی صادر کرد ضمن اینکه در این سال موفق شد بیش از 156 میلیون یورو ضمانت‌نامه ارزی صادر کند. در بخش اعتبارات اسنادی صادراتی نیز این بانک بیش از 480 میلیون یورو اعتبارات اسنادی صادراتی صادر کرده است.


وی همچنین از انتخاب بانک اقتصادنوین به عنوان عضو ناظر هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) زیر مجموعه بانک توسعه اسلامی (IDB) خبر داد و گفت: افتخار حضور بانک اقتصادنوین در عرصه‌های بین‌المللی متعلق به نظام بانکی کشور است.


وی در تشریح موفقیت‌های داخلی بانک اقتصادنوین نیز در سال گذشته گفت: کسب عنوان بانک برگزیده خلاقیت و نوآوری در ششمین سمپوزیوم روابط عمومی، انتخاب به عنوان خادم نمونه کشوری در حوزه صادرات غیرنفتی، قرار گرفتن بانک در فهرست یک‌صد شرکت برتر کشور برای چندمین سال متوالی، برگزیده شدن به عنوان یکی از 10 شرکت پیشرو ایران در شاخص رقابت پذیری، کسب تندیس طلایی جشنواره ستاره‌های فناوری، اولین بانک دارای سایت پشتیبان در کشور و کسب لوح تقدیر در شاخص بهره‌وری سرمایه در جشنواره ملی بهره‌وری از ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از جمله موفقیت‌های بانک در سال 1389 بوده است.


مدیرعامل بانک اقتصادنوین با تاکید بر توجه به بهداشت اعتباری در فرآیند اعطای تسهیلات با بهره‌گیری از منابع سپرده‌ای ارزان قیمت تر در راستای کاهش قیمت تمام شده پول در بانک اقتصادنوین گفت: این استراتژی موجب افزایش 39 درصدی سود خالص گروه شد. ضمن اینکه استفاده بهینه از منابع سهامداران و سپرده‌گذاران موجبات پرداخت جمعاً بیش از 281 میلیارد ریال بابت تفاوت سود قطعی و علی‌الحساب به سپرده‌گذاران را فراهم کرده است.


مدیرعامل بانک اقتصادنوین در ادامه به ضریب مطلوب بهره‌وری در این بانک اشاره کرد و گفت: سود بانک به ازای هر کارمند در سال مورد گزارش یکهزار و 344 میلیون ریال بود که نسبت به سال قبل از آن، بالغ بر330 میلیون ریال افزایش داشته است.


طاهری درباره نسبت سرانه درآمد و سود در شعب بانک اقتصادنوین نیز گفت: نسبت سرانه درآمد هر شعبه بانک اقتصادنوین در سال گذشته 83 هزار و 307 میلیون ریال بود که در مقایسه با 82 هزار و 764 میلیون ریال سال قبل از آن بالغ بر 543 میلیون ریال رشد نشان می‌دهد. نسبت سرانه سود خالص بانک در سال 1389 نیز به ازای هر شعبه با 33 درصد رشد نسبت به سال گذشته به 12 هزار و 750 میلیون ریال رسید. این رقم در سال 1388، 9 هزار 598 میلیون ریال بوده است.

مدیرعامل بانک اقتصادنوین در گزارش خود به سهامداران این بانک در مجمع عمومی با اشاره به افزایش تعداد روزهای باز بودن نماد بانک در بورس گفت: در سال گذشته نماد بانک اقتصادنوین 340 روز در تالار بورس اوراق بهادار باز بود که سهام این بانک در 227 روز قابلیت معاملاتی داشت.


طاهری در ادامه با تاکید بر اینکه مدیریت فعالانه ریسک‌ها برای بانک اقتصادنوین بسیار حیاتی است، گفت: هدف از مدیریت ریسک در بانک اقتصادنوین، حذف ریسک‌ها نیست چرا که ریسک پذیری جزء جدایی‌ناپذیر خلق ارزش در موسسات مالی است بنابراین، هدف و هنر مدیریت ریسک در بانک اقتصادنوین، کنترل ریسک‌ها و محدود کردن ریسک‌های شدید و زیان آور است.


وی با اشاره به چارچوب مدیریت ریسک در بانک اقتصادنوین حفظ شهرت، خوشنامی و اعتبار، نظارت مستقل و یکپارچه، تطبیق با قوانین، حفظ قدرت مالی و شفافیت در گزارشگری ریسک‌هاپاسخگویی مدیریت را از جمله اصول حاکم بر مدیریت ریسک بانک اقتصادنوین برشمرد.


وی گفت: ریسک‌های مختلف از جمله ریسک نوسانات نرخ جذب منابع و تأمین مالی، ریسک کیفیت محصولات و خدمات قابل ارائه، ریسک نوسانات نرخ ارز، ریسک تغییرات نرخ تسهیلات اعطایی، ریسک اقبال مشتریان به خدمات و محصولات جایگزین، ریسک مربوط به عوامل بین‌المللی و یا تغییر مقررات دولتی، ریسک تجاری و ریسک نقدینگی به دقت در بانک اقتصادنوین تحت کنترل قرار دارد.


طاهری در تشریح اقدامات صورت گرفته در این بانک در حوزه اعتباری گفت: این بانک به عنوان نخستین بانک خصوصی و پیشرو در ارائه خدمات نوین بانکی به منظور ایجاد مزیت رقابتی، تضعیف پدیده عدم اطمینان محیطی و اجرای راهبردهای کلان خود تغییر ساختار سازمانی را به صورت ترکیبی (بر مبنای گروه‌بندی مشتریان و وظایف) به اجرا گذاشت.


وی اظهار داشت:‌ مزایای این تغییر ساختار سه حوزه مختلف را در سه گروه بانکداری شرکتی، اختصاصی و خرد بر مبنای تقسیم‌بندی بازارهای هدف بر اساس ویژگی‌های مشتریان، تنوع منابع تولید درآمد، شناسایی ارزش‌های خاص هر بخش از بازار و مشتریان و تلاش در راستای ایجاد آن و بهبود فرآیند ارتباط با مشتریان شامل می‌شود.


طاهری در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی برای کارکنان بانک اقتصادنوین از برگزاری 271 هزار و 29 نفر ساعت آموزش ضمن خدمت برای کارکنان این بانک در سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان نسبت به سال 1388 بیش از 37 درصد رشد نشان می‌دهد.


به گفته وی کارکنان بانک اقتصادنوین در سال 1388، 196 هزار و 630 نفر ساعت آموزش ضمن خدمت گذرانده بودند.


وی گفت: در راستای اجرای راهبرد تمرکززدایی آموزشی و کاهش هزینه‌ها در سال گذشته 177 هزار و 630 نفر ساعت آموزش غیرحضوری برای کارکنان بانک اقتصادنوین برگزار شد که حدود 65 درصد کل آموزش‌های برگزار شده بوده است.


مدیرعامل بانک اقتصادنوین در ادامه گزارش خود به سهامداران بانک از کیفی سازی تراکنش‌های موفق خودپردازهای این بانک خبرداد و گفت: متوسط تراکنش‌های موفق خودپردازهای بانک اقتصادنوین در اسفندماه 1388 بیش از 709 هزار ریال بود که این رقم در اسفندماه سال گذشته به حدود 900 هزار ریال رسیده است.


وی ادامه داد: بانک اقتصادنوین با 670 دستگاه خودپرداز در سطح کشور بیشترین سهم این بخش را در بین بانک‌های خصوصی داراست، این در حالی است که در پایان سال گذشته تعداد شعب بانک اقتصادنوین 243 شعبه بود.


مدیرعامل بانک اقتصادنوین همچنین گفت: تعداد انواع کارت‌های صادره این بانک در پایان سال گذشته به 4 میلیون و 656 هزار و 384 کارت رسید.


طاهری در ادامه سخنان خود در جمع سهامداران بانک اقتصادنوین به اقدامات صورت گرفته در این بانک در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بانک اقتصادنوین علاوه بر ارایه انواع خدمات بانکی، به موضوع مسئولیت اجتماعی نیز توجه و در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی حضور چشمگیری داشته که تاسیس مدرسه یکی از جدیدترین این اقدامات است.


وی گفت: این بانک در سال 1388 با همکاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران، از محل 5 درصد از 2 درصد میانگین مانده حساب‌های قرض‌الحسنه (موضوع مصوبه 6 خرداد 1368 شورای محترم پول و اعتبار در خصوص مصرف وجوه مذکور در امور فرهنگی، بهداشتی، ورزشی و…) اقدام به مشارکت در احداث مدرسه‌ای در روستای چاه تلخ از توابع شهرستان تنگستان استان بوشهر نمود. که این مدرسه با عنوان نخستین مدرسه اقتصادنوین با 5 معلم و حدود 80 دانش آموز در اردیبهشت‌ماه 1390مقارن با گرامیداشت هفته معلم افتتاح شد.

برنامه های سال جاری بانک


وی در تشریح برنامه‌های سال جاری بانک اقتصادنوین گفت: بانک ضمن توجه کامل به اصول برنامه‌ریزی عملیاتی و پایبندی دست یابی به مجموع 150 هزار میلیارد ریال سپرده، رشد 4 درصدی تسهیلات اعطایی به ارزش 142 هزار میلیارد ریال، صدور 16 هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه ریالی و 200 دمیلیون یورو ضمانت‌نامه ارزی، گشایش 2 هزار و 400 دمیلیون یورو اعتبارات اسنادی، افتتاح 75 شعبه و 300 باجه جدید در تهران و شهرستان‌ها، افزایش عملیات ارزی و توسعه بانکداری بین‌المللی، صدور گواهی سپرده ارزی برای فروش در خارج از کشور،  توسعه ابزارهای پرداخت، بهره‌برداری از 194 ددستگاه خودپرداز جدید، افزایش تعداد پایانه‌های فروش به 75 هزرا دستگاه، صدور یک میلیون و 500 هزار کارت بانکی جدید، طبقه‌بندی متصدیان امور بانکی و سایر گروه‌های شغلی در راستای شایسته گزینی در انتصابات درون سازمانی استفاده از آزمون‌های استخدامی و آزمون‌های ارتقاء شغلی به عنوان مکانیزم گزینشی مقدم بر مصاحبه‌های علمی و تخصصی، بهسازی و تطبیق نظام‌های پرداخت بانک به منظور حصول اطمینان از نگهداشت سرمایه انسانی کلیدی و پرهیز از افت کیفی نیروی انسانی، توسعه آموزش‌های کاربردی مسئله محور، کارگاهی و کاربردی و توسعه خودیادگیری و آموزش‌های از راه دور را در سال جاری تعیین کرده است.  
  

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄  8  =