ایران در دسترسی به وام ها از آخر سوم شد

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران رتبه ایران را در بحث کارآیی بازار مالی در میان 139 کشور، 120 عنوان کرد و گفت: رتبه کشور در زمینه در دسترس بودن خدمات مالی 133 ، در شاخص هزینه استفاده از خدمات مالی 129 ، در تامین مالی از طریق بازار سهام 82 و در شاخص سهولت دسترسی به وام ها 136 است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد نهاوندیان در همایش تامین مالی از طریق صکوک و نحوه انتشار آن،  از اتکای بیش از حد بنگاه های اقتصادی و تولیدی به بانک ها در تامین مالی انتقاد کرد وگفت: این نسبت در ایران به هیچ وجه با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد.


وی افزود: اتکای بالا به بانک ها برای تامین مالی، فضار مضاعفی بر آنها وارد کرده و باعث شده است تا آنها در انجام وظایف خود با مشکل مواجه شوند.
رییس اتاق ایران ادامه داد: تقاضای بیش از اندازه تسهیلات که بعضا با فشارهای سیاسی نیز همراه بوده توان مدیریت منابع بانک ها را کاهش داده و هزینه تامین مالی را بیش از حد بالا برده است.


نهاوندیان اضافه کرد: در بالابودن نرخ سود بانک ها هم همیشه این توجیه وجود داشته است که نرخ پول در بازار آزاد بسیار بالاتر است و اگر بنا بر عرضه و تقاضا باشد نرخ بالاتر می رود.


به گفته وی، بالا بودن هزینه تمام شده، قیمت محصولات و کالاها را افزایش می دهد، قدرت رقابت را کاهش می دهد و در مجموع به کل اقتصاد کشور خسارت وارد می کند در حالی که اگر آلترناتیوی توانمند برای بانک ها در زمینه تامین مالی بنگاه ها وجود داشته باشد، تقاضای اخذ تسهیلات از نظام بانکی کاهش می یابد و نرخ ها هم معقول تر می شود.


نهاوندیان خاطرنشان کرد: البته وضعیت ایران در ساز و کارهای حقوقی و نظارت بهتر است اما در تسهیل بازار باید گام های بلند و سریع تری برداریم.
وی در توضیح وجه تمایز صکوک و اوراق قرضه گفت: در صکوک بخش واقعی عهده دار قبول تعهدات است و در صورت بروز مشکل، دارنده اوراق، مالک یک سهم مشاع از کارخانه، زمین، ساختمان، شعبه یا … خواهد بود.


نهاوندیان با تاکید بر این نکته که اگر انتشار صکوک به کمک بانک ها و شرکت های تامین سرمایه انجام شود اعتماد برانگیزتر خواهد بود، افزود: انتشار اوراق مشارکت در کشور ما هنوز برای بنگاه های خصوصی با مشکلات و کندی فراوان روبه رو است که به نظر برسد بتوان برای این بنگاه ها به جای اوراق مشارکت، صکوک اجاره منتشر کرد.


وی با بیان این نکته که توصیه نمیکنیم دولت در زمینه انتشار صکوک وارد شود، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که هرگاه دولت وارد شده جایی برای بخش خصوصی نمانده است.


رییس اتاق ایران تاکید کرد: بانک ها و شرکت های تامین سرمایه می توانند با مشارکت بنگاه های اقتصادی بزرگ، انتشار صکوک را شروع کنند.
 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  4