چرا مرکز آمار نرخ تورم را اعلام نمی کند؟

در غیاب اعلام نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران که مرجع رسمی اعلام آمار در کشور برگزیده شده و قرار است فقط اطلاعات منتشر شده توسط آن قابل استناد باشد، بار دیگر رییس کل بانک مرکزی امروز نرخ تورم را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در حالی که از آخرین اعلام رسمی نرخ تورم توسط بانک مرکزی مربوط به اردیبهشت ماه، بیش از دو ماه گذشته،‌ اما مرکز آمار ایران هنوز نرخ تورم رسمی خرداد و تیرماه را اعلام نکرده‌ است.


بر اساس گزارش ایسنا،این در حالی است که نرخ بیکاری به عنوان یکی دیگر از مهمترین شاخص‌های اقتصادی نیز بیش از یک سال و نیم است از سوی مرکز آمار ایران اعلام نشده است.


نرخ تورم اعلام شده برای اردیبهشت ماه توسط مرکز آمار ایران 16.7 درصد است. از سوی دیگر بانک مرکزی به طور غیررسمی تورم خرداد ماه را 15.4 درصد اعلام کرد، این در حالی است که عدد متناظر آن از سوی مرکز آمار اعلام نشد.


نخستین بار نرخ تورم اردیبهشت ماه از سوی رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام و پس از آن توسط رییس کل بانک مرکزی تایید شد.


همچنین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها بدون اعلام عدد، از افزایش نرخ تورم در تیرماه خبر داده بود. امروز رییس کل بانک مرکزی نیز در جمع خبرنگاران نرخ تورم تیر ماه را 16.3 درصد اعلام کرد.


با این وجود هنوز مرکز آمار ایران درباره علت تاخیر در اعلام نرخ تورم موضع گیری نکرده و نسبت به اعلام این شاخص از سوی بانک مرکزی هم واکنشی نشان نداده است.

رییس کل بانک مرکزی امروز بیان این‌که روند رشد تورم کاهشی شده است، گفت:‌ خوشبختانه روند افزایشی نرخ تورم کاهش یافته و چیزی که ما به دنبالش بودیم محقق شده است.


او افزود:‌ در ماه قبل نرخ تورم 1.2 درصد افزایش یافته بود، اما در تیر ماه افزایش نرخ تورم به کمتر از یک درصد رسید.


بهمنی اظهار امیدواری کرد که روند کاهنده‌ رشد نرخ تورم ادامه یابد و در آبان یا آذر ماه روند کاهش نرخ تورم آغاز شود.


رییس کل بانک مرکزی افزود: امیدواریم تا یک سال آینده نرخ تورم دوباره تک رقمی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  5