رشد ۳۱ درصدی طلا در جهان و ۲۶ درصدی در ایران

دویچه وله گزارش داد: بحران‌های مالی کشورهای بزرگ جهان، بخصوص معضل بدهی های دولت آمریکا، سرمایه‌ داران را به سوی بازار طلا هدایت کرده که همین امر افزایش کم سابقه قیمت طلا را در بازارهای جهانی سبب شده است.

این منبع خبری ضمن اعلام این مطلب، افزود: بحران‌ اقتصادی کشورهای قدرتمند دنیا، بازارهای بورس جهان را با نوسان‌های شدیدی روبرو کرده است.


اگرچه بهای طلا در ایران متاثر از نوسان‌های بازار جهانی است، اما در ماه‌های گذشته میزان افزایش قیمت آن در این کشور، اندکی کمتر از بازارهای جهان بوده و به اعتقاد کارشناسان ثابت نگه داشتن قیمت دلار در ایران مهمترین عامل این مسئله است، به طوری که در پنج ماه گذشته قیمت جهانی طلا در ایران 26 درصد رشد، اما در بازارهای جهانی در همین مدت 31 درصد رشد را نشان می‌دهد.


بر اساس گزارش دویچه وله، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، با رسیدن بهای سکه به مرز 520 هزار تومان طی روز گذشته، اظهار داشت که با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، بانک مرکزی ناگزیر از افزایش آن در داخل کشور است.


وی، در گفت و گو با رسانه های داخلی می گوید: با توجه به گذشتن بهای هر اونس طلا از مرز 1800 دلار در بازارهای جهانی، ما قادر به ثابت نگه داشتن قیمت سکه در ایران نیستیم.


صدای آلمان تصریح کرد: با اعلام میزان افزایش 20 درصدی تورم از سوی رئیس مرکز آمار ایران، طی هفته گذشته، بخشی از نقدینگی موجود در کشور به سوی بازار طلا و ارزهای خارجی هدایت شد، از سوی دیگر کاهش میزان سود سپرده‌های بانکی توسط بانک مرکزی بر این مهم تاثیر بسزایی داشت.


به ادعای صدای آلمان، علاوه بر عوامل جهانی، برخی از سیاست‌های جدید بانک مرکزی نیز در هجوم مردم به سوی بازار سکه نقش داشته، رکود بازار مسکن و کاهش میزان سود بانکی در قالب بسته سیاستی – نظارتی سال جاری بانک مرکزی بر جاذبه‌ طلا به عنوان امکانی برای سرمایه‌گذاری افزوده است.


بانک مرکزی با توجه به بالارفتن قیمت طلا و افزایش تقاضای داخلی مقداری از ذخائر خود را به سکه تبدیل و وارد بازار کرد.


از سوی دیگر به اعتقاد برخی از کارشناسان، نوسان‌های ماه‌های گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب به وجود آمدن بازار کاذب طلا در ایران شده و مسئولان بانک مرکزی بدون توجه به سود کلان تنها به دنبال کنترل بازار بوده‌اند.


از آنجایی که افزایش ارزش جهانی طلا انگیزه افراد سودجو را برای کسب سود کلان در بازارهای طلای ایران افزایش داده، تزریق حجم بالایی از سکه به بازار، توسط بانک مرکزی خود بسترهای لازم برای سودجویی دلالان را فراهم کرده است.


کارشناسان معتقدند، تورم 20 درصدی هفته گذشته، نه تنها بخشی از نقدینگی موجود در ایران را به سوی بازار طلا و ارزهای خارجی هدایت کرده، بلکه از سوی دیگر سبب شده تا تولید داخلی و فعالیت‌های مولد اقتصادی قادر به بهره برداری از وضعیت کنونی نباشند، در واقع سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه، موجب رواج بیشتر دلالی در کشور شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1