خاوری:بانک مرکزی در تایید مدیران بانک ها درست عمل نکرده است

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی اعلام کرد که بانک مرکزی باید روش دیگری را برای تأیید صلاحیت مدیران و اعضای هیات مدیره بانک‌ها اتخاذ کند.

به گزارش  فارس، محمود رضا خاوری  درباره چرایی آغاز دور جدید تأیید صلاحیت مدیران بانک‌ها ازسوی بانک مرکزی ضمن این نکته که این طرح را یک اصل درست و خدشه‌ناپذیر دانست، اظهار داشت: از آنجا که مدیران شرکت‌ها به عنوان وکیل و امین صاحبان سرمایه و سهام باید عمل کنند ازسوی سهامداران در مجامع انتخاب می‌شوند.

وی با بیان این نکته که قاعده مذکور در مورد بانک‌ها صدق نمی‌کند، افزود: به خاطر این نکته که سرمایه بانک‌ها در مقابل دارایی بانک‌ها بسیار ناچیز است از همین رو مدیران باید امانتدارانی باشند که منافع سپرده‌گذاران را رعایت کنند.

مدیر عامل بانک ملی تأکید کرد: مدیران بانک‌ها نباید تنها به فکر منافع صاحبان سهام باشند؛ صاحبان سهام چه دولتی و چه از بخش خصوصی باشند بعنوان یکی از ذینفعان بانک‌ها به حساب می آیند چراکه ذینفعان اصلی بانک‌ها مردم هستند.

این مقام مسوول در شبکه بانکی با اشاره به برقراری تعادل بین ذینفعان بانک‌ها، تصریح کرد: به خاطر اثری که بانک بر امنیت اقتصادی هر کشور دارد باید مدیران آنها دارای تجربه و بینشی باشند که بانک را در مسیری هدایت کنند که منجر به بحران اقتصادی نشود.

خاوری با بیان این نکته که این شرایط ایجاب می‌کند که رکن دیگری غیر از مجمع عمومی بانک‌ها نیز در تأیید صلاحیت مدیران نقش داشته باشد، ادامه داد: این امر از آنجا حائز اهمیت می‌شود که بانک مرکزی بتواند با ایجاد ضوابط و شاخص‌های معین افرادی را انتخاب کند که قدرت مدیریت بانک و جلوگیری از مخاطراتی که بانک‌ها را تهدید می‌کند، داشته باشد.

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی افزود: همچنین از منابع بانک به گونه‌ای استفاده شود که آن منابع در مسیر رشد و توسعه اقتصاد کشور قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در دنیا پذیرفته شده است که رکن نظارتی روی صلاحیت مدیران باید اظهار نظر کند و از آنجایی که در کشور ما رکن نظارتی بازار پول بانک مرکزی است این بانک حق دارد از طرز تأسیس و شروع فعالیت یک بانک تا نحوه مدیریت و نظارت بر عملکرد بانک نظارت داشته باشد.

خاوری با بیان این نکته که باتوجه به فلسفه مذکور مبنی بر چرایی تأیید صلاحیت مدیران بانک‌ها هیچ مدیری مخالف با بررسی صلاحیت باشد، اذعان داشت: نکته مهم در این بحث شیوه اعمال بررسی صلاحیت و ضوابط این امر است.

مدیر عامل بانک ملی گفت: زمانی که بانک مرکزی صلاحیت یک مدیر را احراز کرد باید نظارت رفتاری را اعمال کند تا درصورت نقض قوانین ازسوی مدیر بانک در صلاحیت وی تجدید نظر شود.

این مقام مسوول در شبکه بانکی در ادامه گفت: این معنا ندارد که هر چند وقت یک بار اعلام شود که قرار است مدیران بانک‌ها تأیید صلاحیت شوند چراکه باید در این رویه ثبات مدیریتی به وجود بیاید.

وی افزود: اگر بعد از تأیید صلاحیت مدیرعامل یک بانک، عملکرد و رفتار وی در اداره بانک مجموعه را به سمت مخاطره انداخت  یا به جانبداری یکی از گروه‌های ذینفع برد باید بانک مرکزی نسبت به صلاحیت وی تجدید نظر کند.

رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی همچنین تأکید کرد که نباید فقط در یک شاخص اصرار و پافشاری شود که فرضاً حتماً مدیران و اعضای هیات مدیره باید 10 سال سابقه کار مدیریتی در بانک داشته باشند.

خاوری با اشاره به این نکته که باید روش ترکیبی برای این امر در بانک‌ها اتخاذ شود، گفت: البته بانک مرکزی این روش ترکیبی را در اختیار داشت ولی به نظر می‌رسد از این روش به درستی استفاده نکرده است.

مدیرعامل بانک ملی درباره روش ترکیبی مذکور تصریح کرد: براساس این روش مدیرعامل و اکثریت اعضای هیات مدیره باید بانک و بانکداری را بشناسند ولی باید دید که آیا مدیر عامل یک بانک باید متخصص فناوری ارتباطات و سایر بخش‌ها هم باشد.

وی با بیان این نکته که باید تعادلی بین کادر مدیریتی و اعضای هیات مدیره بانک‌ها از نظر تخصص وجود داشته باشد، گفت: فرضاً‌ اگر بانکی به فرد متخصصی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در هیات مدیره خود نیاز داشته باشد باید دنبال کسی بگردد که علاوه بر سابقه 10 ساله در بانک متخصص این حوزه نیز باشد.

خاوری البته اشاره کرد که اگر در انتخاب مدیران فعلی افراد غیر بانکی وارد برخی بانک‌ها شده‌اند به معنای این نیست که تمام بانک‌ها دچار این ضعف هستند و باید این انتخاب‌ها را تصحیح کنند.

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی درباره برخی اخبار مبنی بر احتمال رد صلاحیت 70 درصد مدیران موسسات مالی و اعتباری نیز گفت: بانک مرکزی باید پاسخ این اخبار را بدهد چراکه این بانک مسوول رسیدگی به موارد مذکور است.

مدیر عامل بانک ملی اظهار در مورد تعداد بانک ها نیز اظهار داشت: کم یا زیاد بودن بانک در یک کشور خیلی مهم نیست؛ عملکرد بانک و پایبندی به سیاست‌ها و مقررات و نظارت کامل حضوری و غیر حضوری بر بانک موجب رونق بازار پول و بانک می‌شود.

وی با بیان این نکته که کشور ایران بزرگ است و قطعاً نیاز به این بانک‌ها دارد، گفت: اما طرز تشکیل، ترکیب سهامداران، چگونگی اداره، نظارت بر عملکرد، جلوگیری از تخلفات و برخورد قاطع با تخلفات این بانک‌ها باید مورد توجه قرار گرفت.

خاوری تأکید کرد: نمی‌توان نیاز جامعه را انکار کرد بلکه باید پاسخگوی این نیاز باشیم اما نیاز را باید با هدف و بسترسازی لازم طوری طراحی کنیم که به تقاضای موجود در جامعه پاسخ دهیم.

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی ادامه داد:‌ یکی از مشکلات نظام بانکی این است که همه بانک‌ها می‌خواهند خیلی بزرگ باشند، در تمام دنیا همه بانک‌ها خیلی بزرگ نیستند.

مدیر عامل بانک ملی به وضعیت بانکداری در اروپا اشاره و تصریح کرد: در این کشورها خیلی از مردم حتی اسم برخی بانک‌ها را نشنیده‌اند چراکه این بانک‌ها در اندازه‌ای فعالیت خاص خود را انجام می‌دهد و البته مورد نظارت مقام ناظر نیز قرار می‌گیرد.

وی افزود: اما در ایران زمانی که بانکی تأسیس می‌شود و مدیران آن بانک از برنامه‌هایی مبنی بر افزایش تعداد شعب و سرمایه می‌گویند درحالی که باید این وضعیت را ساماندهی کرد.

این مقام مسوول در شبکه بانکی در ادامه تأکید کرد: تعدد بانک‌ها در کشور هیچ مشکلی ندارد بلکه باید به نحوه فعالیت آن توجه ویژه‌ای از سوی بانک مرکزی اعمال شود.

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی درباره بانکداری شعبه‌ای گفت: برای سهولت در کار مردم و تسهیل در خدمت‌گذاری و کاهش هزینه‌ بانک‌ها باید به سمتی حرکت کنیم که مردم خیلی نیازی به مراجعه حضوری شعب نداشته باشند.

خاوری تأکید کرد: باید بانک‌ها سمت و سوی کارشان را تقویت و امنیت شبکه بانکداری الکترونیکی قرار دهند تا مردم به راحتی و بدون نیاز به بانک‌ها مراجعه کنند.

وی اقدام مذکور را به معنای تسهیل در خدمات بانکی و کاهش هزینه‌های بانک‌ها دانست و گفت: از همین رو اصرار بر فعالیت و خدمات شعبه‌ای بانک‌ها خیلی نباید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر عامل بانک ملی در همین ارتباط به طرح‌های مشترک بین بانک‌ها اشاره کرد و افزود: بعنوان مثال بانک‌ها می‌توانند با همکاری بانک‌های بزرگ طرحی را بکارگیرند که مشتریان آنها در شعب این بانکها نیاز خود را برطرف کنند.

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک های دولتی ادامه داد: باید اقدامی صورت گیرد که از رشد بی‌رویه بانک‌ها جلوگیری شود تا یک باره مثل بازارهای سرپوشیده سابق 40 مغازه عطاری کنار هم کار نکنند.

خاوری گفت: این موارد در بخش مسکن و ساختمان نیز تأثیر می‌گذارد ولی باید دید که آیا پسندیده است که سرمایه‌هایی را که موجب شکوفایی بخش‌های اقتصادی می‌شوند را در بازارهای فوق راکد کنیم؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄  12  =