تمدید مهلت تعدیل سهامداران بانک‌ها

رییس کل بانک مرکزی از تمدید مهلت تعدیل سهامداران بانک‌ها طبق قانون اصل 44 تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا محمود بهمنی درباره‌ تعدیل سهامداری بانک‌ها براساس قانون اصل 44 اظهار کرد: بانک مرکزی از تمام بانک‌ها خواسته بود در زمان برگزاری مجامعشان تا پایان تیر ماه تکلیف کاهش میزان سهامداری اشخاص حقوقی سهامی عام به 10 درصد و اشخاص حقیقی و حقوقی سهامی خاص به پنج درصد را انجام دهند.

وی ادامه داد: در بسیاری از بانک‌ها سهامدارانی که بالای این درصدها سهم داشته‌اند در افزایش سرمایه شرکت نکرده و حق تقدم خودشان را واگذار کردند تا سهامشان کاهش پیدا کند.

بهمنی درباره تاخیر در اجرای این بند از قانون اصل 44 اظهار کرد: چاره‌ای جز این نبوده و این سهام‌های بالاتر از حد قانونی باید در افزایش سرمایه‌های مکرر بانک‌ها پایین می‌آمد. البته در مواردی هم خواسته‌ایم تا این گونه سهامداران سهام خود را واگذار کنند.

به گفته رییس کل بانک مرکزی تا پایان سال جاری به طور قطع درصدهای سهامداری تعدیل و منطبق بر قانون خواهد شد و از این پس بانک مرکزی در مورد واگذاری سهام سهامدارانی که بیش از پنج و 10 درصد سهم دارند فشار وارد خواهد کرد.

براساس قانون اصل 44 حداکثر سهام اشخاص حقوقی سهامی عام در بانک‌ها باید 10 درصد و حداکثر سهام اشخاص حقیقی و حقوقی سهامی خاص پنج درصد باشد که بانک مرکزی زمان اجرای آن را پایان سال 88 اعلام کرده بود اما به طور مداوم آن را تمدید کرده و حالا این مهلت را به پایان سال 90 افزایش داده‌ است.

در روزهای اخیر بانک مرکزی فشار زیادی به برخی بانک‌های خصوصی برای تغییرات سهامداری و مدیریتی اعمال کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  5  =