شش دستورالعمل و آئین نامه ای که قبلا ابلاغ شده بودند

بانک مرکزی خبر داد:

بانک مرکزی از تدوین دستورالعملها و آئین نامه های مربوط به نظام بانکی در راستای اجرای مفادی از قانون برنامه پنجم و ابلاغ آن برای اجرا به شبکه بانکی کشور خبرداد. این دستورالعملها و آئین نامه ها قبلا به صورت تک تک ابلاغ و خبر ان از سوب بانک مرکزی انتشار داده شده بود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهو ری اسلامی ایران، در راستای اجرای مفاد قانون پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مواد 86، 87، 94، 95، 96 و 98 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام به تهیه دستور العمل ها و آئین نامه های مربوط نموده و برای اجرا به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است.

در اجرای بند الف ماده 86 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه که شبکه بانکی کشور را مکلف نموده تا با تفکیک حساب ها و ایجاد سازوکاری جهت اینکه منابع تجهیز شده از حساب های پس انداز قرض الحسنه پس از کسر ذخیره قانونی و احتیاطی، صرفا برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه صرف شود، بانک مرکزی اقدام به "تهیه دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صندوق های قرض الحسنه موسسات اعتباری" کرده و طی بخشنامه شماره 62690/90 مورخ 22/3/1390 به شبکه بانکی کشور ابلاغ نموده است.

بر اساس ماده 87 قانون مذکور، سقف سهم مشارکت طرف خارجی از تاسیس بانک مشترک ایرانی و خارجی توسط بانک مرکزی تعیین می شود. جهت اجرایی کردن این ماده "مقررات ناظر بر مشارکت اشخاص خارجی در سرمایه بانک ها" تهیه و پس از تصویب در جلسه مورخ 25/5/1390 شورای محترم پول و اعتبار طی بخشنامه شماره 14610/90 مورخ 24/6/1390 به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

در رابطه با نحوه تعیین بانک عامل توسط بنگاه ها، شرکت ها و سازمان های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی برای دریافت خدمات بانکی، موضوع ماده 24 قانون 5 ساله پنجم توسعه، بانک مرکزی اقدام به تهیه پیش نویس "دستور العمل نگهداری حساب های دولتی" نموده و جهت اظهار نظر به برخی ادارات این بانک و نیز معاونت خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارسال نموده است.

ماده 95 برنامه پنج ساله پنجم توسعه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه داده است به منظور تضمین بازپرداخت وجوه متعلق به سپرده گذاران بانک ها و سایر موسسات اعتباری در صورت ورشکستگی حداکثر تا پایان سال اول برنامه، نسبت به ایجاد صندوق ضمانت سپرده ها با رعایت شرایط مندرج در این ماده اقدام نماید. جهت اجرایی نمودن این ماده، بانک مرکزی اقدام به تهیه پیش نویس اساسنامه و آیین نامه اجرایی صندوق ضمانت سپرده ها نموده و جهت اظهار نظر به مدیران بانک مرکزی ارجاع تا پس از اخذ اطلاعات مزبور در دستور کار کمیسیون اعتباری این بانک قرار گیرد.

طبق ماده 96 قانون یاد شده، سلب صلاحیت حرفه ای اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری و لغو مجوز و محکومیت متخلفین فعال در حوزه پولی به پرداخت جریمه، انتخاب مدیرعامل و هیئت مدیره بانک های دولتی پس از صدور مجوز صلاحیت حرفه ای در اختیار بانک مرکزی می باشد.

در راستای اجرایی نمودن این ماده، بانک مرکزی "دستورالعمل احراز و سلب صلاحیت حرفه ای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و موسسات اعتباری" را تهیه و پس از تصویب در کمیسیون اعتباری طی بخشنامه شماره 137593/90 مورخ 15/6/1390 به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است.

بر اساس ماده 98 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، عقود اسلامی استصناع؛ مراجعه و خرید دین عقود مندرج در فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا، اضافه می شود، آئین نامه اجرایی این ماده به تصویب هیئت وزیران می رسد.

بانک مرکزی در راستای عملیاتی نمودن این ماده "آیین نامه اجرایی عقود سه گانه استصناع، مرابحه و خرید دین" را در هیئت محترم وزیران و دستور العمل های اجرایی عقود مذکور در شورای پول واعتبار تصویب و طی بخشنامه شماره 116832/90 مورخ 19/5/1390 و 141696/90 مورخ 20/6/1390 به شبکه بانکی ابلاغ نموده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5