بانک ملی از ناحیه فساد مالی آسیب ندید

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه تنها یک یا دو درصد از پرتفوی بانک ملی در مناطق آزاد است، گفت: براین اساس آسیب چندانی در اختلاس مالی اخیر متوجه این بانک نشده است که نتواند به تعهدات خود عمل کند.

سیدکمال سیدعلی به مهر با بیان اینکه به دلیل تحریم پذیرش ال سی بانکهای کشورمان توسط بسیاری از بانکهای خارجی مورد قبول واقع نمی شود، گفت: اما نکته ای که در این بحث حائز اهمیت است، این است که شعبه مناطق آزاد بانک ملی تنها یک درصد از کل پرتفوی این بانک را تشکیل می دهد.
معاون ارزی بانک مرکزی افزود: اما این موضوع به قدری در سطح مطبوعات کشور بزرگ جلوه داده شده است که به پیکره و بدنه بانک ملی آسیب وارد می کند، در صورتیکه این بانک که خدمات بزرگی به مردم ارائه می کند، آنچنان تحت تاثیر قرار نگرفته است.

وی افزود: اگر یکی از بانکهای خصوصی کشورمان درگیر چنین مسئله ای باشد، بانکهای کشورهای خارجی به این مسئله توجه می کنند و اگر در گذشته اعتبارات اسنادی این بانکها را می پذیرفتند، امروز ممکن است که با نگرانی با آن برخورد و یا آن را رد کنند و در این بحران تقاضای اعتبار اسنادی یا ضمانتنامه آنها را نپذیرند.

سیدعلی با تاکید بر اینکه این نقطه ای است که موضوع ارتباط اشخاص با بانکهای کشور باید کنده شود، افزود: وقتی تنها یک یا دو درصد از پرتفوی بانک ملی در مناطق آزاد است یعنی آسیب آنچنانی متوجه این بانک نشده است که نتواند به تعهدات خود عمل کند.
وی تصریح کرد: هرخبری در سیستم بانکی بر کارگزاری های آن سیستم اثرگذار خواهد بود، براین اساس به همان میزان که بانک آسیب دیده است باید خبرش منتشر شود، نه به میزانی که بیشتر باشد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به نگرانی هایی که برای سایر بانکهای کشور بوجود می آید، عنوان کرد: کفایت سرمایه در این بحث اهمیت می یابد، در صورتیکه توانایی بانکهای کشور طی چند سال اخیر بسیار افزایش یافته و توانایی آنها بالا است.

معاون ارزی بانک مرکزی به مشکلاتی که در اثر بحران اقتصادی برای بانکهای غربی بوجود آمده و باعث ورشکسته شدن بسیاری از آنها و کمک دولتها شده است، ااره کرد و گفت: به وضعیت این بانکها طوری رسیدگی شد که روند تسهیلات دهی با کندی مواجه نشود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  16  =  24