دلایل کنارگذاشته شدن طرح تحریم بانک مرکزی

طی هفته های گذشته بسیاری از منابع غربی از پی گیری جدی موضوع تحریم بانک مرکزی ایران از سوی امریکا خبر می دادند، اما پل ریشتر در گزارشی برای روزنامه لس آنجلس تایمز از واشینگتن خبر داد که مقام های امریکایی می گویند این طرح را کنار گذاشته اند.

بلس آنجلس تایمز در گزارش خود دلایل متعددی را برشمرده که تحریم بانک مرکزی ایران با استناد به آنها از سبد گزینه های امریکا علیه ایران خارج شده است.
 

دامن زدن به بحران جهانی
نخستین دلیل این است که مقام های امریکایی نگرانند اعمال چنین تحریمی بر ضد ایران به مثابه تیر خلاص بر اقتصادهای بحرانی غرب عمل کند. این روزنامه می نویسد: «مقامات امریکا با وجود قول هایی که درباره مجازات ایران داده بودند‌ به این نتیجه رسیده اند که اقدام بر ضد بانک مرکزی ایران ممکن است بازارهای بین المللی نفت را مختل سازد و به اقتصادهای بی ثبات امریکا و جهان اسیب جدی برساند».
این روزنامه امریکایی ادامه داد: «این نرم شدن موضع نشان می دهد به هنگام مبارزه با آن چیزی که به گفته مقامات رسمی امریکا تلاش ایران برای حمله به منافع امریکا در خاورمیانه و جاهای دیگر است، نگرانی درباره اقتصاد ضعیف چگونه بر دولت اوباما سایه افکنده است».
 

عدم همکاری دولتهای دیگر
دومین دلیل این است که دولت امریکا در 3 هفته گذشته به روشنی دریافته که دولت های دیگر در جهان به هیچ وجه با این اقدام همکاری نخواهند کرد. در گزارش لس آنجلس تایمز آمده است: «مقامات رسمی و دیپلمات های امریکا می گویند‌ این احتمال که دولت های دیگر قویا در برابر چنین اقدامی مقاومت خواهند کرد موجب شد پیشنهاد تحریم بانک مرکزی ایران از دستور کار مباحثات دیپلماتیک کنار گذاشته شود».
لازم به یادآوری است دولت امریکا دو هفته پیش دیوید کوهن سرپرست معاونت ضد تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری خود را به چند کشور اروپایی و آسیایی اعزام کرد تا با این کشورها درباره محتوای تحریم های جدیدی که می توان علیه ایران اعمال کرد رایزنی کند. کارشناسان در تهران می گویند منتفی شدن تحریم بانک مرکزی مستقیما به معنای شکست سفر دیوید کوهن به کشورهای اروپایی و آسیایی است.
لس آنجلس تایمز در این باره می نویسد: «بسیاری دولت ها از جمله روسیه و چین فقط با اکراه با تحریم های بین المللی گذشته در مورد ایران همکاری کرده اند و پیشنهاد تحریم بانک مرکزی را بسیار وسیع و برای مردم ایران زیان بار می دانند. برخی مقامات امریکا در مباحثات داخلی شان خاطر نشان کرده اند که این اقدام همکاری تعدادی از کشورها، از جمله برخی از مهمترین کشورهای در حال توسعه را که تمایل چندانی به تحریم های بین المللی قبلی نداشتند، به خطر می اندازد. به گفته کارشناسان، تحریم بانک مرکزی زمانی موثرتر است که کشورهای دیگر با اتخاذ همان رویکرد موافقت کنند».

واکنش شدید ایران
سومین دلیل که روزنامه لس آنجلس تایمز آن را در کوتاه آمدن دولت امریکا از تصمیش علیه بانک مرکزی ایران موثر می داند واکنش شدید ایران به این تصمیم بوده است. پل ریشتر در این باره می نویسد که اعلام رسمی ایران مبنی بر اینکه هر اقدامی علیه بانک مرکزی را اقدام جنگی محسوب خواهد کرد نقش قابل توجهی در کوتاه آمدن دولت اوباما داشته است.

در پایان این گزارش در این باره که امریکا چه تحریم هایی را جایگزین تحریم بانک مرکزی کرده آمده است: «مقامات امریکا به جای پیگیری تحریم هایی بر ضد بانک مرکزی ایران، اکنون می گویند سعی خواهند کرد بعضی شرکای تجاری اصلی تهران- از جمله دولت های خلیج فارس، کره جنوبی و ژاپن- را متقاعد سازند به اجرای تحریم های موجود بپیوندند. به گفته آنها، امریکا همچنین معدودی تحریم های متمرکز تر را اضافه خواهد کرد».

طرح بی سرانجام

در هفته گذشته  رویترز گزارش داد که  موضوع افزایش تحریم‌ها علیه ایران به خصوص تحریم بانک مرکزی در کنگره پذیرفته شده و شانس زیادی وجود دارد که مجلس نمایندگان آمریکا نیز به زودی به آن رای مثبت بدهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که قانونگذاران در مجلس سنای آمریکا نیز روی طرح مشابهی برای تحریم ایران کار می کنند و احتمال تبدیل شدن این طرح به یک قانون وجود دارد.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  3  =