اخذ کارمزد از ابتدای سال ۹۱/ ابلاغ آیین نامه جدید فعالیت ارائه دهندگان خدمات پرداخت/مدیرعامل احتمالی شاپرک

دومین نشست شاپرکی اداره نظام های پرداخت با شرکت های PSP

در نشست مسئولان اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با شرکت های PSP مقرر شد تا اجرای مکانیزم کارمزد به ابتدای سال آینده موکول شود همچنین آیین نامه جدید فعالیت ارائه دهندگان خدمات پرداخت چهارشنبه همین هفته ابلاغ می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دومین  نشست مسئولان ادراه نظام های پرداخت بانک مرکزی با شرکت های PSP در خصوص چگونگی اجرای طرح شاپرک روز شنبه در محل بانک مرکزی با حضور ناصر حکیمی و اکثریت شرکت های PSP تشکیل شد.

شنیده ها حاکی است:بانک مرکزی با اتخاذ مشی منعطف تری نسبت به گذشته به سمت دریافت نظرات فعالان صنعت پرداخت الکترونیک گرایش پیدا کرده است.

منابع آگاه اعلام می کنند:علت این مسئله انتقادهایی است که نسبت به شاپرک در محافل کارشناسی و خبری مطرح است. همچنین همگرایی که در شرکت های PSP ایجاد شده باعث شده تا  بانک مرکزی خود را  در تقابل جمعی از فعالان حوزه ببیند که سخن واحدی دارند. در نتیجه با انعطاف بیشتری به نظرات شرکت های PSP گوش فراداد.

همچنین بابا پور و شریعت از شرکت الکترونیک پارسیان و محمدی از شرکت ایران کیش افرادی بودند که به نمایندگی از شرکت های PSP  توانستند نقطه نظرات این شرکتها را در جلسه با بانک مرکزی باز گویند.

موضوعات مطروحه

موضوعاتی که مطرح شد یکی بحث کارمزدها بود که قرار شد ضمن انجام مطالعات لازم در این خصوص از ابتدای سال اینده اجرایی شود .

بحث دوم سرانجام قرار دادهای شرکت های PSP با بانکها ست که بانک مرکزی پیشنهاد داد بانکها و شرکت های PSP

این مسئله را بین خود مدیریت کنند.

بحث دیگر تعویق اجرای شاپرک به زمان بهتری بود که بانک مرکزی این مسئله را نپذیرفت و بر این اساس اجرای مراحل فنی شاپرک از ابتدای دی ماه آغازمی شود.

همچنین قرار شد بانک مرکزی کلیات شاپرک را به صورت مکتوب در اختیار شرکت های PSP قرار دهد تا این شرکتها نیز بر اساس یک نوشته مکتوب نظرات خود را منعکس کنند.

ایین نامه جدیدچگونگی فعالیت شرکتهای ارایه دهنده خدمات پرداخت روز چهار شنبه ابلاغ خواهد شد و  شرکت های PSP بر اساس مقررات جدید بهتر می توانند به تحلیل ساختار شاپرک مبادرت کنند.

قرار شد تا کارگروهی تشکیل شود متشکل از نمایندگان بانکها، شرکت های PSP و بانک مرکزی تا به تحلیل و بررسی چگونگی روند اجرای شاپرک بپردازد.

مدیرعامل احتمالی شاپرک

از نکات دیگر نشست کسانی بود که در این جلسه حکیمی را همراهی کردند. بر اساس گفته منابع آگاه  علاوه بر خانم اقایی کارشناس اداره نظام های پراخت بانک مرکزی ؛ قطبی از شرکت خدمات انفوماتیک حکیمی را در تشریح شاپرک همراهی کردند. گفته می شود با توجه به سهام حدود 40 درصدی شرکتهای زیرمجموعه بانک مرکزی در شاپرک احتمالا قرار است وی مدیرعامل این شرکت شود.

به زعم فعالان ارائه دهنده خدمات پرداخت  شرکت های PSP از اجرای شاپرک نه تنها ناراضی نیستند که بسیار خوشحالند که صنعت پرداخت الکترونیک سامان دهی می شوداما این شرکتها از وضع موجود شاپرک نگرانند و معتقدند با توجه به ساختار غیر مستحکم این شرکت معلوم نیست سامانی  که بانک مرکزی پیش بینی می کند محقق شود. انها به هر حال مشاهده می کنند که بانک مرکزی برای بسیاری از نکات اساسی پاسخ ندارد و پس از تعامل با بانکها و شرکت های PSP تازه قصد دارد به این سوالات پاسخ دهد.

فعالان صنعت پرداخت الکترونیک از این نگرانند که مسئولان ادراه نظامهای پرداخت هر کجا که پاسخی ندارند یافتن راه حل را به اینده موکول می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1