برگزاری همایش مدیریت مهاجرت سامانه های بانکی با تاکید بر ارزیابی کیفیت

مدیرعامل شرکت فناپ خبر داد:

مدیر عامل شرکت فناپ از برگزاری همایش مدیریت مهاجرت سامانه های بانکی با محوریت تاکید بر ارزیابی کیفیت باهدف به اشتراک گذاری تجارب انتقال از یک سیستم قدیمی به سیستم جدید با شبکه بانکی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان(فناپ) طی یک نشست خبری با بیان خبر فوق افزود: این همایش در روز 27 آذر در محل سالن همایش های مجموعه ورزشی انقلاب برگزار خواهد شد و از عموم فعالان شبکه بانکی دعوت شده تا در این همایش شرکت کنند و این نشست خبری نیز علاوه بر تشریح محورها و اهداف  در واقع دعوت مجددی است تا علاقه مندان به بحث صنعت طراحی نرم افزار بانکی در این همایش حضور پیدا کنند.

دبیر علمی همایش مدیریت مهاجرت سامانه های بانکی ضمن تشریج اهداف و محور های همایش گفت:مهاجرت از سیستم‌های قدیمی به سامانه‌های به‌روز و مبتنی بر فناوری‌های نوین یکی از دغدغه‌های اصلی امروز در صنایع انفورماتیک جهان و خصوصاً در سیستم‌های با حساسیت بالا مانند حوزه مالی و بانکی است.

جوانمردی افزود:دلایل تصمیم به انجام مهاجرت را می‌توان در افزایش روزافزون نیازمندی‌های کاربران چه از جنبه کمی و چه از جنبه کیفی و گستردگی خدمات جستجو نمود. ایران نیز از این نیاز و دغدغه بی‌بهره نبوده و نیاز به ارتقای خدمات، چه از طریق بهبود سامانه‌های موجود و چه از طریق مهاجرت به سامانه‌های جدید، در بانک‌های کشور نیازی جدی و آشنا است.

مدیر عامل شرکت فناپ با اشاره به اینکه فرایند مهاجرت معمولا در دو بخش مهاجرت داده‌ها و مهاجرت کارکرد تقسیم و مدیریت می‌شود. گفت: مهاجرت داده‌ها (Data Migration) عبارت است از فرآیند تبدیل (Convert) داده‌های کنونی یک سازمان به ساختار (Structure) مورد نظر برای استفاده یک سیستم جدید در آن سازمان. این فرآیند شامل دو بخش تولید ابزارها (Tools) و اجرا و مدیریت آن‌ها است. این ابزارها شامل ابزارهای واکشی داده‌های (Data Extraction) از سیستم قدیمی و ابزارهای پردازش و پالایش داده‌ها (Data Processing & Cleansing) و ابزارهای درج داده‌ها (Data Insertion) در سیستم جدید است. اجرا و مدیریت آن نیز، هم بصورت خودکار (Automated) و هم دارای بخش‌های دستی (Manual) و غیرخودکار است.هم‌چنین مهاجرت کارکرد (Functionality Migration.) شامل تغییر برنامه‌های کاربری مورد نظر با سیاست‌های نصب مختلفی از مهاجرت یک‌باره (Big Bang) گرفته تا مهاجرت تدریجی از سامانه‌های قدیمی به سامانه‌های جدید است.

جوانمردی با اشاره به اینکه همین مفاهیم عمومی در خصوص مهاجرت در سامانه‌های بانکی (Banking Systems) نیز برقرار است خاطر نشان کرد:در اینجا معمولاً مهاجرت سامانه‌های بانکی به معنای انتقال اطلاعات از سامانه قدیمی که می‌تواند متمرکز (Centralized) و یا شعبه‌ای (Branch Based) باشد به سامانه جدید است. این اطلاعات می‌تواند تمامی داده‌های بانک در حوزه عملیاتی باشد و یا با توجه به سامانه‌های تحت پوشش مهاجرت، بخشی از آن‌ها را شامل شود. بطور مثال می‌توان به اطلاعات مشتریان حقیقی و حقوقی، موجودی و صورتحساب سپرده‌ها، تسهیلات اعطایی و بازپرداخت‌های آن‌ها و اطلاعات کارت‌های نقدی و اعتباری اشاره کرد.

وی تصریح کرد:از آن‌جا که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مهاجرت سامانه‌های اطلاعاتی اطمینان از عملکرد سامانه‌ها در محیط جدید خصوصاً از جنبه‌های کیفی مانند کارایی و دسترس‌پذیری است، نقش واحد‌های آزمون و تضمین کیفیت (QA – Quality Assurance) در اطمینان از یک مهاجرت موفق بسیار پررنگ و مؤثر است.

data-src=https://ebinews.com/img/files/899002967313897132.jpg

مهاجرت در بانک پاسارگاد

وی یکی دیگر از محور های همایش سامانه های بانکی را مطالعه موردی مهاجرت از سیستم قدیمی بانک پاسارگاد به سیستم جدید عنوان کرد و افزود: بانک پاسارگاد به عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های خصوصی کشور تجربه‌ای موفق در مهاجرت تمامی سامانه‌های بانکی خود داشته است. در این فرآیند مهاجرت، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) به عنوان تولیدکننده سامانه جدید و متولی فرآیند مهاجرت تجربیات ارزنده‌ای کسب کرده است که  در همایش سعی خواهد شد گوشه هایی از این تجربه مهاجرت به سیستم بانکی انتقال داده شود.

محور های دیگر همایش

وی در تشریح دیگر محور های همایش گفت:ارائه گزیده ای از 30 مورد مطالعاتی در سطح جهان که از سوی شرکت فناپ انجام شده از دیگر محورهای همایش خواهد بود. در این بخش از همایش روی  تجارب دیگر کشور ها در بحث مهاجرت  تاکید شده بوِیژه اینکه چگونه بدون اینکه مشتری کمترین اثرات را در دریافت خدمات بانکی احساس کند انتقال صورت گیرد.

وب با اشاره به اینکه شرکت فناپ در بانک توسعه تعاون نیز تجربه مهاجرت موفق را در کارنامه خود ثبت کرده است افزود: این انتقال حامل تجارب ارزشمندی است که ما قصد داریم آن را با سیستم بانکی به مشارکت بگذاریم. همچنین در موسسه مالی و اعتباری رسالت نیز فرایند مهاجرت آغاز شده است.

تاکید بر کیفیت با دعوت از دو شرکت مکسا و ادهاک اینترنشنال

جوانمردی یکی دیگر از محورهای همایش را انتقال با محوریت کیفیت عنوان کرد و افزود: برای اینکه کیفیت مهاجرت ها از سوی نهادی خارج از شرکت انجام شود شرکت مکسا مامور شد تا این ارزیابی کیفیت را انجام دهد.

وی افزود:شرکت مهندسی کیفیت سامانه های اطلاعاتی (مکسا) شرکتی است که خدمات تخصصی در حوزه کیفیت نرم‌افزار (Software quality) به تولیدکنندگان و مشتریان محصولات نرم‌افزاری (خصوصا در حوزه‌ی سامانه‌های سازمانی Enterprise Systems) فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت مکسا به عنوان مشاور تخصصی کیفیت درقسمت‌هایی از پروه مهاجرت بانک پاسارگاد خدمات متنوعی را در حوزه‌های آزمون (Test)، عیب‌یابی (Diagnose) و بهبود (Tuning) جنبه‌های کیفی سامانه‌ها مانند کارایی (performance) و دسترس‌پذیری (availability) ارائه نموده است گفت: این شرکت در روز همایش طی یک پنل تخصصی به ارائه چگونگی فرایند اجرایی مهاجرت با توجه به امر کیفیت خواهد پرداخت.

 

وی افزود:در راه ارائه‌ی خدمات ذکر شده، مکسا از همکاری و مشورت تعدادی از شرکت‌ها و نهادهای فعال بین‌المللی در این حوزه بهره می‌برد. شرکت ادهاک اینترنشنال (adhoc international) کشور سوئیس یکی از همکاران شرکت مکسا است که سابقه چندین سال فعالیت در حوزه ارزیابی و بهبود کارایی (performance)  در برخی از مهم‌ترین بانک‌های اروپا (مانند بانک Credit Swisse) را در کارنامه خود دارد. در جریان فرآیند مهاجرت بانک پاسارگاد این شرکت به عنوان ناظر این فرآیند کار ارزیابی مقیاس‌پذیری (Scalability) و انعطاف سیستم (flexibility) از بعد کارایی را به عهده داشته است.

درباره شرکت فناپ

مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) در بخش دیگری از سخنان خود گفت:این شرکت در سال 1384 با مشارکت گروه مالی پاسارگاد و جمعی از متخصصان و کارآفرینان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت سهامی خاص تاسیس شده است.

جوانمردی تصریح کرد:خدمات و محصولات فناپ در حوزه‌های راهکارهای جامع بانکی، خدمات ارزش افزوده پرداخت، ‌راهکارهای بیمه‌گری، برنامه‌ریزی منابع سازمانی، تجارت الکترونیک، راهکارهای مخابراتی، مراکز داده،‌ راهکارهای حمل و نقل هوشمند و تجهیز و نگهداری ساختمان‌های هوشمند است.

 وی با اشاره به  از استقرار کامل سامانه بانکداری متمرکز این شرکت در سه بانک پاسارگاد، توسعه تعاون و گردشگری افزود: نصب این سامانه در موسسه قرض الحسنه رسالت نیز در مرحله مهاجرت است که به زودی به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به این نکته که عمده فعالیت های شرکت فناپ در حوزه صنعت مالی بوده است، اضافه کرد: نرم افزار جامع بیمه ای این شرکت نیز در بیمه دانا مستقر شده و به زودی استقرار آن در بیمه پاسارگاد نیز نهایی خواهد شد.

مدیرعامل فناپ با بیان این نکته که این شرکت، ارائه دهنده راهکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و از شرکت های زیرمجموعه گروه مالی پاسارگاد است، تاکید کرد: فناپ اندکی پس از بانک پاسارگاد در سال 84 تاسیس شد و از آن زمان، برنامه ریزی برای تولید و ارائه خدمات و محصولات این حوزه را در حوزه مالی شروع کرد.

وی با تاکید بر این نکته که فناپ از دو سال پیش در بازار ارائه محصولات مذکور در کشور فعال شده است، یادآور شد: مهم ترین محصولی که فناپ تاکنون تولید و ارائه کرده، سیستم جامع و متمرکز نرم افزار بانکی بوده است که به سفارش بانک پاسارگاد انجام شده است.

جوانمردی افزود: استقرار این سامانه در بانک پاسارگاد که در حال فعالیت بوده کار پیچیده و زمان بری بوده است که با تلاش متخصصان این شرکت، در مدت دو سال و 8 ماه بدون بروز کوچک ترین مشکلی در ارائه خدمات این بانک، عملیات مهاجرت از سامانه قدیم به سامانه جدید انجام شده است.

وی با بیان این نکته که پروژه مهاجرت نرم افزار بانک پاسارگاد، کمتر از پروژه تولید آن نبوده است گفت: این فرآیند بسیار پیچیده و سنگین بود که بدون کوچک ترین مشکلی انجام شد به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این تجربه موفق را در همایشی، در اختیار جامعه بانکی کشور قرار دهیم.

به گفته جوانمردی، راهکار جامع بانکی فناپ، یک راهکار نرم افزاری است که همه نیازمندی های نرم افزاری بانک ها را برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت محقق می کند.

وی راهکارهای بانکی فناپ را شامل سامانه های بانکداری متمرکز، سوییچ پرداخت الکترونیک، مدیریت کارت و بانکداری مدرن عنوان کرد و افزود: در عین حال کار به این سامانه ها محدود نشده است و سیستم های هوشمندی کسب و کار، مدیریت وفاداری و برنامه ریزی منابع سازمانی هم در کنار راهکارهای قبلی، تولید و ارائه شده است.

مدیرعامل فناپ در عین حال تاکید کرد که هر نیازمندی جدیدی هم که شناسایی شود یا در بانک های پیشرفته دنیا وجود داشته باشد، شرکت به سمت تولید آن حرکت خواهد کرد

وی با اشاره به ورود فناپ به بورس و بحث معاملات آنلاین، اظهار داشت: 300 نفر در شرکت فناپ و 230 نفر در 8 شرکت زیرمجموعه فناپ مشغول به کار هستند و تاکنون نیز علاوه بر مباحث مالی در مواردی چون سرعت سنجی، ثبت تخلفات، کنترل ترافیک و پرداخت هوشمند کرایه های اتوبوس ورود پیدا کرده ایم.

به گفته وی، راه اندازی و تجهیز خانه های فرهنگ وزارت ارشاد در سراسر کشور و تجهیز 270 شعبه بانک ملی به سیستم های امنیتی و دوربین مداربسته را از دیگر اقدامات شرکت فناپ در مدت کوتاه فعالیت خود ذکر کرد.

مدیرعامل فناپ به راه اندازی سامانه پرداخت امن پاسارگاد اشاره کرد و اظهار داشت: با بهره برداری از این سامانه، بانک پاسارگاد به عنوان امین، بر حسن انجام تراکنش نظارت می کند و به عبارت دیگر، این سامانه کیفیت معامله را تضمین می کند زیرا تا تایید نهایی معامله، پرداختی صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: پرداخت امن پاسارگاد روی مدیاهای مختلف عرضه شده است و کاربران آن نیز به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

جوانمردی افزود: برخی از مشتریان این شرکت بانک پاسارگاد، بانک تجارت، بانک تات، بانک توسعه تعاون، بانک صادرات، بانک ملی، بانک گردشگری، موسسه مالی اعتباری رسالت،شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، شرکت کنترل ترافیک تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان بورس و اوراق بهادار هستند.

 

 

data-src=https://ebinews.com/img/files/416485712226732860.jpg

 

data-src=https://ebinews.com/img/files/826494325687561368.jpg

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1