انتقاد صندوق بین المللی پول بخاطر تعلل اعضا در افزایش سرمایه صندوق

صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه از اینکه کشورهای عضو در عمل به تعهدات خود درباره دو برابر کردن اعتبارات این نهاد مالی تعلل می کنند، انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  خبرگزاری فرانسه از واشنگتن،کشورهای عضو صندوق بین المللی پول دسامبر سال 2010 تعهد کردند اعتبارات این نهاد را دو برابر کنند تا بتوان به طور شایسته تری حق رای را در میان اعضای این صندوق توزیع کرد. این تدبیر اصلاحی در واقع به درخواست کشورهای نوظهور اقتصادی صورت گرفت که معتقدند جایگاه شایسته ای در تصمیم گیریهای صندوق بین المللی پول ندارند و از حق رای پایینی برخوردار هستند.

در عین حال دو برابر شدن اعتبارات مالی صندوق بین المللی پول به این نهاد کمک می کند میدان عمل بیشتری برای کمک به کشورهای آسیب پذیر و بحران زده داشته باشد.

کشورها عضو صندوق بین المللی پول دسامبر سال گذشته تعهد کردند این اصلاحات را تا زمان برگزاری مجمع سالانه صندوق که اکتبر سال دو هزار و دوازده برگزار خواهد شد، به اجرا گذارند اما مسئولان صندوق بین المللی پول از کندی تلاش کشورهای عضو در این رابطه رضایت ندارد. برای به اجرا درآمدن اصلاحات مورد نظر لازم است که کشورهایی که دست کم هفتاد درصد از سهم رای صندوق را در اختیار دارند، این اصلاحات را در پارلمانهای خود تصویب کنند تا دولتهای آنها بتوانند برای دو برابر کردن اعتباراتی که در اختیار صندوق بین المللی پول قرار می دهند، اقدام کنند.

صندوق بین المللی پول در گزارشی که روز پنجشنبه در اختیار کشورهای عضو قرار داد اعلام کرد در حالی که تنها ده ماه دیگر به پایان مهلت تعیین شده باقی مانده است، اعتبارات صندوق بین المللی پول بسیار پایین تر از سقف مورد نظر است. در واقع تا دوازدهم دسامبر امسال تنها پنجاه و سه کشور از مجموع یکصد و هشتاد و هفت عضو صندوق بین المللی پول اصلاحات مورد نظر را درباره اعتبارات این صندوق در پارلمانهای خود تصویب کرده اند.

در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است کریستین لاگارد، مدیر کل صندوق، از کشورهای عضو درخواست کرده است برای تحقق اهداف تعیین شده بیشتر تلاش کنند و احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، مسئولان صندوق بین المللی پول می گویند اگر اصلاحاتی که اکتبر سال دو هزار و ده مطرح شد تصویب شود، به تصویب کشورهایی که بیشترین حق رای را در صندوق دارند، برسد می تواند در تقویت جایگاه و نقش این نهاد در کمک به کشورهای عضو بسیار موثر باشد اما در این مسیر مشکلات زیادی وجود دارد. به عنوان مثال آمریکا که با شانزده ممیز هفده صدم درصد بیشترین حق رای را در صندوق بین المللی پول دارد برای تصویب این تدبیر با مخالفتهای اکثریت جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان مواجه شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  59  =  66