توسعه خدمات نوین بانکی در روستا

نگاه مجلس به مسئله روستا یک نگاه ویژه است و هیچگاه نباید نگاه ترحمی به افراد آن داشت چون حدود 4 هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت در بخش کشاورزی و روستا بصورت بالفعل وجود دارد و این سرمایه در هیچ جا هم به حساب نمی آید و این سرمایه می تواند تحولات اساسی در کشور ایجاد کند، می تواند حدود 110 میلیون تن تولید در کشور ایجاد کند و صادرات را از 4 میلیارد دلار فعلی به 20 میلیارد دلار برساند و حدود 5/1 میلیارد نفر را در جهان تغذیه کند.

بنابراین باید با این نگاه به مسئله تولید و کشاورزی توجه کنیم و باید با تغییر نگاه مان کارهای عظیمی را انجام دهیم و با ارائه مدل های زیادی می توان اتفاقات بزرگی را در داخل روستا انجام داد تا دفاتر ICT روستائی برای کارگزاران به صرفه باشد.

مجلس وزارت جهاد و کشاورزی را مکلف کرده است  تا با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه فناوری اطلاعات کشاورزی را راه اندازی کنند، یک روستا یک کشور است و می تواند خدمات یک کشور را داشته باشد و حق شهروندی روستائیان است که از امکانات برخوردار شوند.

باید به فناوری در حوزه روستا و کشاورزی بعنوان یک پدیده و ابزار نگاه می کنیم و در عین حال اعتقاد داریم که فناوری باید در زمان و مقتضای خود وارد عمل شود در غیر اینصورت نمی تواند در خدمت تعالی این بخش باشد و نگاه مان باید به آن نگاه توسعه ای باشد. بر این اساس تخصیص بخشی از درآمد 30 هزار میلیارد ریالی بخش ارتباطات به توسعه ICT روستائی امری مهم است.

درحال حاضر در روستاها میزان تحصیلات در بخش کشاورزی با فناوری ها هماهنگ نیست و این چالش جدی است و بیش از 70 درصد از 3/4 میلیون نفر متولی در بخش کشاورزی با فناوری عجین نیستند و عملاً ICT روستائی را با کندی روبرو کرده است و برای جوانان روستا باید هویتی با ثبات تعریف کنیم تا از روستاها خارج نشوند و فناوری روزآمد می تواند به این امر کمک کند، مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال این است که فناوری اطلاعات را در بحث کشاورزی هدفمند و بهره ور کند.

همچنین  در زمینه عدم اجرای قانون قانون مجلس مبنی بر عدم واگذاری خدمات از سوی دستگاه های اجرائی به دفاتر ICT روستائی مجلس مصمم است که در جهت برون سپاری وظایف دولت این موضوع را با جدیت دنبال کند و حتی بودجه دستگاه های دولتی را در این زمینه در ردیف های بودجه ای سال آتی حذف خواهد کرد و به کارگزاران قول می دهم که این امر اجرائی و عملیاتی خواهد شد و مجلس بر اجرای قانون مصمم است.

اما درباره  بهترین  مدل عملیاتی قابل ارائه در دفاتر ICT روستائی باید گفت: هیچ ضرورتی نیست که حتماً همه فناوری های نوین در آن واحد برای توسعه روستاها استفاده شود و باید در طول زمان و به مرور انجام شود چون اکثر کشاورزان کمتر به این موضوع توجه دارند و باید رفاه روستائیان متناسب با تولید باشد و براساس بازاریابی لازم از فناوری های جدید استفاده کنیم و باید میزان انعطاف پذیری خود را بالا ببریم که متاسفانه در فناوری های نوین در کشور ما این ظرفیت موجود نیست و از این بابت نگران کننده است.

در پایان نیز ذکر این نکته ضروری است که ایجاد و راه اندازی بیش از 10 هزار دفتر خدمات بانکی و ICT در روستاها و مناطق محروم کشورکار جدی، گام شایسته و خدمت بزرگی است و در این  زمینه در عرصه بین الملی کشوری پیشرو هستیم. اما ظرفیت های بسیاری همچنان برای توسعه روستایی وجود دارد.

*رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اراک

توضیح:یاداشت بالا بر اساس سخنرانی رجایی در در سومین همایش سراسری دفاتر ICT روستائی کشور تنظیم شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  9  =