عملکرد موفق پست بانک در جذب سپرده های روستایی

هدف سپرده ای پست بانک ایران تا پایان آبان ماه سال جاری نسبت به ابتدای سال 34 درصد محقق شده و میانگین مانده منابع نیز 26 درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سید اصغر جلیلی نیا مدیر امور اعتبارات و سرمایه گذاری ضمن بیان این مطلب گفت: مانده حسابهای قرض الحسنه پس انداز 29 درصد، قرض الحسنه جاری 21 درصد، سپرده های کوتاه مدت 32 درصد، سپرده های بلند مدت 16 درصد، سپرده های نقدی ضمانت نامه ها 10 درصد و سایر سپرده های نیز 26 درصد تا پایان آبان ماه نسبت به ابتدای سال جاری رشد داشته است.

وی افزود: دفاتر خدمات بانکی روستائی 76 درصد و دفاتر خدمات بانکی شهری نیز 30 درصد و بطور میانگین حدود 56 درصد در تحقق جدب منابع خود موفق عمل کردند که نشان از نقش موثر حضور پست بانک ایران در روستا و مناطق محروم کشور می باشد.

جلیلی نیا اظهار داشت: سهم درآمد تسهیلات از درآمد کل بانک 64 درصد و سهم درآمد خدمات نیز 36 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 13 و 7 درصد رشد داشته است و هزینه کل نیز حدود 35 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته که بیانگر توجه مسئولان بانک به حقوق و مزایا و امور رفاهی کارکنان می باشد.

مدیر امور اعتبارات و سرمایه گذاری پست بانک خاطر نشان ساخت: با توجه به آمار و اطلاعات بانکی؛ میانگین سرانه جذب منابع پست بانک ایران در میان بانک های دولتی حدود 2/4 میلیارد ریال، نسبت مصارف به منابع 83 درصد، نسبت کل مطالبات 14 درصد، سهم از کل منابع 5/0 درصد، سهم از کل مطالبات 4/0 درصد، سرانه تراکنش روزانه خدمات هر دستگاه خودپرداز (ATM) 54 مورد و سرانه تراکنش روزانه خدمات هر دستگاه پایانه فروش (POS) نیز 2 مورد می باشد.

وی تصریح کرد: 21 درصد مدیریت شعب بیش از میزان تعیین شده هدف سپرده ای خود را محقق کرده اند که در این میان خراسان شمالی با بیش از 200 درصد بهترین عملکرد را داشته و 28 درصد مدیریت شعب درحد قابل قبول، 39 درصد مدیریت شعب در حد پائین و 15 درصد مدیریت شعب نیز درحد دور از انتظار در تحقق هدف سپرده ای عمل کرده اند و بیش از 75 درصد شعب بانک از نظر درآمد درحد مطلوب و 25 درصد دیگر درحد قابل قبول نیستند.

جلیلی نیا عنوان کرد: 21 درصد مدیریت شعب با رعایت شاخص مصارف به منابع در حد مطلوب، 37 درصد با عدم رعایت این شاخص فراتر از حد متعارف و 42 درصد نیز با عدم رعایت این شاخص پائین تر از حد متعارف عملکرد داشته اند.

مدیر امور اعتبارات و سرمایه گذاری پست بانک اظهار کرد: سهم مطالبات پست بانک ایران 4/0 درصد از کل مطالبات شبکه بانک های دولتی است و در زمینه شاخص مطالبات به تسهیلات پست بانک ایران 30 درصد از مدیریت شعب دارای عملکرد مطلوبی هستند که در این میان استان زنجان با 3 درصد بهترین عملکرد را داشته و عملکرد بقیه مدیریتهای شعب درحد قابل قبول نبوده است.

جلیلی نیا بیان داشت: 50 درصد مدیریت های شعب از نظر شاخص درآمد به هزینه عملکرد مطلوبی دارند و 50 درصد دیگر دارای عملکرد متوسط و ضعیف هستند که بایستی جهت جبران آن تلاش بیشتری داشته باشند و توزیع منابع، مصارف، درآمد و هزینه نیز در سطح شعب بانک مطلوب نیست چون 43 شعبه بیش از 50 درصد کل منابع، 33 شعبه بیش از 50 درصد مصارف، 58 شعبه بیش از 50 درصد درآمد و 44 شعبه نیز بیش از 50 درصد هزینه ها را به خود اختصاص داده اند و باید با اجرای برنامه های اصلاحی توزیع را متناسب کنیم.

وی در پایان گفت: درصد تحقق هدف سپرده ای، سرانه میانگین منابع، سهم منابع دفاتر خدمات بانکی، نسبت مصارف به میانگین منابع، نسبت کل مطالبات به تسهیلات، میانگین مازاد نقدینگی، سرانه درآمد خدمات، نسبت درآمد به هزینه، سرانه تراکنش دستگاه های خودپرداز (ATM) و سرانه تراکنش دستگاه پایانه فروش (POS) شاخص ها و معیارهای رسمی بانکی است که کلیه عملکردهای مدیریت های شعب در قالب مدلی مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیازات لازم جهت رتبه بندی به هریک از موارد اختصاص داده می شود و بر این اساس 30 درصد مدیریت های شعب دارای عملکرد خوب، 40 درصد عملکرد متوسط، 25 درصد عملکرد ضعیف و 3 درصد نیز عملکرد غیر قابل قبول داشته اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1