۷ راهکار اتاق بازرگانی برای تنظیم بازار ارز و سکه

رییس اتاق بازرگانی وصنایع و معادن تهران با پیشنهاد هفت راهکار برای تنظیم بازار ارز و سکه گفت: برای سامان بخشی به وضعیت کنونی باید به صورت ویژه و با وحدت فرماندهی انضباط لازم را ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک یحیی آل اسحاق با تاکید براینکه هم اکنون بانک مرکزی مشکلی از نظر عرضه سکه و ارز ندارد، به ایرنا گفت: هرچند که این بانک توانایی ارایه ارز و سکه براساس درخواست بازار را دارد اما مشکل ایجاد شده تقاضاهای غیر واقعی است که در سطح بازار شکل گرفته است.

وی راه اندازی ستاد یا کمیته ای مشخص با فرماندهی واحد برای تنظیم بازار ارز و سکه و ممانعت از بیان اظهار نظرهای مختلف از سوی مسئولان را خواستار شد و گفت: اگر می پذیریم شرایط کنونی ویژه است و علل و عوامل متعددی در تشدید فضای روانی جامعه اثر دارد، باید اظهار نظرها و تصمیم گیری ها در قالب وحدت فرماندهی باشد.

آل اسحاق می گوید: اگر قرار باشد هر یک از مسئولان به تناسب جایگاه خود وارد موضوع ارز و سکه شود، با وجود حسن نیت کامل، به طور حتم آثار خروجی آن بر روی بازار چندان خوشایند نخواهد بود و مشکلی را حل نمی کند.

رییس اتاق تهران، معتقداست: در شرایط حاضر باید سخنگو و ستادی واحد موضوع را مدیریت کند و از چند گانگی در تصمیم گیری ها و یا اظهار نظرها پرهیز شود.

وی وجود 320 هزار میلیارد تومان سرمایه سرگردان در اقتصاد کشور را مورد توجه قرار داو گفت: این میزان نقدینگی خارج از تصمیم گیری های بانکی، یکی از مهمترین علل آشفتگی بازار است.

به گفته وی، تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش نرخ سود بانکی باید هرچه زودتر عملیاتی شود چرا که دو روز پس از اعلام این خبر که در نهایت ابلاغ نشد، باعث گردید تا نرخ ارز و سکه در بازار کاهش یابد و از سویی بازار بورس نیز فعال تر گردد.

آل اسحاق تصریح کرد: اجرایی شدن تصمیم شورای پول و اعتبار منجر به افزایش اعتماد به تصمیم گیران کشور می شود، اما اعلام نشدن نتایج این جلسه فضا را ملتهب می کند.

وی ادامه داد: افزایش نرخ سود بانکی از مبانی برنامه پنجم توسعه است و براین اساس به بانک مرکزی اجازه داه شده تا براین مبنا عمل کند و این درشرایطی است که واقعیت های اقتصادی این موضوع را نیز به مسئولان نظام بانکی دیکته می کند.

رییس اتاق تهران به رسوب کالاها در گمرکات کشور اشاره ای داشت و گفت: گروهی از این کالاها به دلیل بوروکراسی، برخی برداشت ها از مقرارت و مقررات در گمرکات همچنان معطل مانده و اجازه ترخیص داده نمی شود درحالی که برخی از این محموله ها مانند مواد دام خوراکی درحال فاسد شدن است.
وی پیشنهاد داد با اتخاد تدابیر مناسب و ویژه بلافاصله و دراولین فرصت این کالاها ترخیص شود تا شاهد بروز مشکل در بازار عرضه و تقاضا در شرایط حساس کنونی نباشیم.
آل اسحاق با استناد به سخنان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی براینکه ارز مورد نیاز ثبت سفارش های رسمی به صورت ارز مرجع و توسط بانک مرکزی تامین می شود، بنابراین تولید کنندگان و وارد کنندگان مواد اولیه سرمایه ای و کالای اساسی نباید نگران باشند، گفت: علاوه بر تامین این بخش از نیاز کشور باید در مورد تقاضای مسافران و دانشجویان نیز تصمیم مناسبی گرفت.

رییس اتاق تهران گفت: عمده نیاز مسافران به ارز و دانشجویان در کف بازار مشاهده می شود و برای اینها باید نظام مشخص عملیاتی را راهبری کرد تا این تقاضاها سروسامان داده شود.

از نظر آل اسحاق جنگ روانی ایجاد شده از سوی دشمنان منجر به نامنظم شدن بازار عرضه و تقاضا شده که دراین خصوص رسانه ها با ایفای نقش سازنده خود و اطلاع رسانی مناسب به مردم می توانند به آرامش بازار کمک کنند.

رییس اتاق تهران می گوید: اگر بپذیریم که بدخواهان به دنبال بر هم زدن نظام ارزی کشور هستند، بنابراین یقین پیدا می کنیم که هر گونه بیان گفتار و رفتار التهاب آمیز در جهت برنامه های آنها خواهد بود.

تقاضا برای سکه جهت حفظ ارزش و دارایی یکی از دیگر موضوعاتی بود که آل اسحاق به آن پرداخت و گفت: بخش زیادی ازاین تقاضاها وارد بازار می شود و برای این باید نظام پیش فروش در پیش گرفته شود.

رییس اتاق تهران تاکید کرد: اگر بانک مرکزی درقبال پیش فروش سکه ها در قالب تقاضاهای خرد، کارتی مهمور به بانک مرکزی را به مشتری عرضه کند، خریدار می تواند از آن برای رفع نیازهای خود به عنوان سکه استفاده کند و درحقیقت این سند پیش خرید، جای سکه را می گیرد و از این طریق به نوعی کمبود سکه جبران می شود .

آل اسحاق همچنین گفت: اگر بانک مرکزی بتواند در باره پیش فروش ارز نیز اندیشه ای کند، تا حدودی از فشار بازار کاسته می شود.
وی افزود: بانک مرکزی می تواند با دادن تعهد به وارد کنندگان منبی براینکه نیاز ارزی آنها را برآورده می کند، هزینه ریالی را از آنها دریافت کند که از این طریق نیز علاوه براینکه نگرانی از باب تامین نیازهای مردم در جامعه شکل نمی گیرد، به مرور مقدار زیادی از تقاضا را جبران می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  21