رتبه اعتبار مالی ۶ کشور اروپایی باز هم کاهش یافت

رتبه اعتبار مالی شش کشور اروپایی شامل ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، اسلووکی، اسلوونی و مالت از سوی مودیز اینوسترز سرویس کاهش یافت و فرانسه و انگلیس نیز در خطر از دست دادن رتبه اعتبار مالی AAA قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، رتبه اسپانیا از A1 به A3، رتبه ایتالیا از A2 به A3 و اسپانیا از Ba2 به Ba3 تنزل کرد و رتبه هر سه کشور تحت چشم انداز منفی قرار گرفت که به معنی احتمال کاهش مجدد رتبه آنهاست. همچنین رتبه مالت از A2 به A3 و رتبه هر دو کشور اسلوواکی و اسلوونی از A1 به A2 تنزل یافت.

مودیز اعلام کرد نامعلومی چشم اندازهای منطقه یورو برای اصلاحات ساختاری چارچوب مالی و اقتصادی اش و منابعی که برای مقابله با بحران یورو اختصاص یافته است، از جمله دلایل اصلی تصمیم این شرکت در تنزل رتبه اعتبار مالی این کشورهای اروپایی بوده اند.

کاهش رتبه‌های اخیر تاثیر چندانی در تقاضای سرمایه گذاران برای اوراق قرضه دولتی کشورهایی مانند فرانسه و اتریش حتی پس از اینکه رتبه AAA این کشورها از سوی موسسه استاندارد اند پورز در ماه گذشته کاهش یافت، نداشته است. اسناد خزانه آمریکا از زمانی که رتبه AAA این کشور در ماه اوت گذشته تنزل یافت، سه برابر اوراق قرضه شرکت‌های دارنده رتبه AAA بازده داشته است.

کاهش رتبه اعتبار مالی کشورها، موجب افزایش هزینه استقراض آن‌ها می‌شود و تامین اعتبار در بازارهای اوراق قرضه را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند در حالی که کشورهای منطقه یورو ناچارند برای جبران بدهی‌ها و کسری بودجه سالانه خود، میلیاردها یورو قرض بگیرند.

استاندارد اند پورز ماه گذشته رتبه اعتباری 9 کشور اروپایی شامل فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، قبرس، پرتغال، اتریش، اسلواکی، اسلوونی و مالت را کاهش داده بود و پس از آن اقدام به کاهش رتبه اعتبار صندوق تسهیلات ثبات مالی اروپایی (EFSF) کرد که صندوق نجات منطقه یورو است و تاکنون برای تهیه وام‌های اضطراری به ایرلند و پرتغال مورد استفاده قرار گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

53  +    =  60