کلاهبرداری میلیاردی از رهن‌کنندگان آپارتمان

زن و مرد شیاد با تاسیس دو بنگاه قلابی از مستاجران بیش از یک میلیارد تومان کلاهبرداری کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از شرق، بیش از 30 نفر از شهروندان تهرانی سال گذشته با حضور در دادسرای ناحیه 2 تهران از افرادی که در پوشش بنگاه معاملات ملکی از آنان کلاهبرداری کرده بودند، اعلام شکایت کردند. این شکایت‌ها علیه دو نفر با اسامی جعلی سمیه تفضلی‌زاده‌تهرانی و هادی آسیابان‌مقدم صورت گرفته بود که در دو بنگاه جداگانه به نام «املاک اسکان» در خیابان‌های میرداماد و محدوده سعادت‌آباد از مشتریان خرید یا رهن آپارتمان صدها میلیون تومان کلاهبرداری کرده و متواری شده بودند.

کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی بعد از اطلاع از این ماجرا در نخستین قدم، ضمن دعوت از مالباختگان به تحقیق از آنها پرداختند و مشخص شد که در این بنگاه‌ها سه مرد و یک زن مشغول به فعالیت بودند. یکی از مالباختگان که زنی 55ساله است در این‌باره به کارآگاهان گفت: «دو سال قبل بازنشسته شدم و با پاداش 30 سال خدمت کارمندی و پس‌اندازم تصمیم داشتم برای تنها فرزندم آپارتمانی را رهن کنم. از طریق آگهی روزنامه و مراجعه به مغازه‌های مشاور املاک از ده‌ها آپارتمان بازدید کردم. آخرین آپارتمانی را که از طریق «املاک اسکان» به اتفاق خانواده بازدید کردیم بهتر از سایر موارد و از نظر قیمت رهن نیز مناسب‌ترین گزینه تشخیص دادیم. برای رهن آپارتمان مبلغ 45 میلیون تومان را توافق و قرارداد را امضا کردیم. مبلغ 30 میلیون تومان در زمان قولنامه پرداخت کردم و قرار شد مابقی را در زمان تحویل آپارتمان بپردازم. در موعد تحویل آپارتمان وقتی که به املاک مراجعه کردم با در بسته مواجه شدم. با پیگیری‌های بعدی فهمیدم کارمندان این بنگاه از مردم کلاهبرداری کرده‌اند.»

مالباخته دیگر که مرد 40ساله‌ای است، گفت: «آپارتمانی را در محدوده میرداماد برای رهن کامل شناسایی کردم و به همراه خانواده به «املاک اسکان» در بلوار میرداماد رفتم. من با عقد قرارداد مبلغ 30 میلیون تومان از 50 میلیون تومان رهن کامل آپارتمان را در دفتر بنگاه به مالک دادم. قرار شد مابقی را در موقع تحویل آپارتمان پرداخت کنم. هفته قبل وقتی در موعد تحویل به بنگاه رفتم، دیدم آنجا تعطیل است. از همسایه‌ها شنیدم این بنگاه از چند نفر دیگر هم کلاهبرداری کرده است. در روزهای بعد فهمیدم مالک اصلی آپارتمان فرد دیگری است و من در واقع مبلغ 30 میلیون تومان را به یک نفر از همدستان کارکنان بنگاه که هویت مالک را جعل کرده بود، داده‌ام.»

در تحقیقات بعدی مشخص شد متهمان، خود با هویت‌های جعلی به عنوان مستاجر، آپارتمانی را با قیمت رهن پایین و اجاره ماهانه بالا در «املاک اسکان» از مالک اجاره و سند همان آپارتمان را با مالکیت جعلی یکی از همدستان خود جعل و در اقدام بعدی خود از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار، همان آپارتمان را با رهن کامل به شهروندان آگهی می‌کنند. مستاجر نیز پس از تحویل آپارتمان به این محل نقل مکان می‌کند و زمانی که مالک با مراجعه به آپارتمان خود متوجه می‌شود مستاجرش فردی دیگر با شرایط جدید است به دادسرا مراجعه و اعلام شکایت می‌کند.

همچنین فاش شد از این تعداد شاکی مبلغ یک میلیارد تومان کلاهبرداری شده است. در ادامه مشخصات واقعی سمیه و هادی مورد شناسایی قرار گرفت. این دو متهم به اسامی «کهبد – الف» و «سمیه – ع» در سال‌های گذشته در دو مرحله با همین شیوه و مشخصات جعلی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده و پس از دستگیری با سپردن وثیقه جعلی و اخذ مرخصی از زندان خارج شده و با در پیش گرفتن زندگی مخفیانه و هویت جعلی مجددا‌ با همان شیوه قدیمی خود اقدام به کلاهبرداری کرده‌اند.

کارآگاهان در جریان تحقیقات خود که چند ماه به طول انجامید، دریافتند شوهر سمیه مردی به نام رضاست که در کلاهبرداری‌ها نقشی ندارد. رضا وقتی تحت بازجویی قرار گرفت، گفت از همسرش خبر ندارد و نمی‌داند او کجا زندگی می‌کند در حالی‌که پلیس همچنان در جست‌وجوی کهبد و سمیه بود اطلاعاتی به دست آمد که فاش کرد آن دو در زمینه کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز فعالیت دارند. بنابراین با تمرکز کارآگاهان روی این موضوع متهمان در چیذر شناسایی شدند و کهبد چند روز قبل در حالی که با تغییر چهره قصد داشت از مخفیگاهش در چیذر خارج شود به دام افتاد و با اعترافات این فرد، سمیه نیز در مخفیگاه دیگری دستگیر شد.

در بازرسی از محل سکونت متهمان تعداد زیادی مدارک هویتی جعلی، قرارداد خام مبایعه‌نامه مشاور املاک، قراردادهای تنظیم‌شده اجاره و خرید و سایر اسناد و مدارک جعلی کشف و ضبط شد.

سرهنگ عباسعلی محمدیان رییس پلیس آگاهی تهران با تایید این خبر گفت: تاکنون تعداد زیادی از مالباختگان به اداره چهاردهم پلیس آگاهی مراجعه کرده‌اند که از هر یک از آنان ده‌ها میلیون ریال کلاهبرداری شده است. وی افزود: متهمان با قرار صادره از سوی قاضی پرونده روانه زندان شده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄  9  =