پاسخ عملی و کتبی ایران به ۱+۵

امروز همزمان با اعلام دستاوردهای هسته‌یی ملی ایران، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در نامه‌ای به کاترین اشتون آمادگی جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو با ‌١+5 را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، امروز (چهارشنبه) در نامه‌ای که روز چهارشنبه (امروز) به دفتر کاترین اشتون تحویل شد، با استقبال از آمادگی ‌١+5 برای بازگشت به گفت‌وگوها به منظور برداشتن گام‌های بنیادین جهت همکاری پایدار، مراتب آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ادامه گفت‌وگو اعلام کرد.

در این نامه، سعید جلیلی تاکید کرده است که موفقیت گفت‌وگوها در گرو برخورد سازنده ‌١+5 با ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران است.

او هم‌چنین از اظهارنظر کارترین اشتون مبنی بر احترام به حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی استقبال کرده است.

امروز همچنین با حضور رییس‌جمهور از سه دستاورد هسته‌یی کشورمان رونمایی شد.

در ادامه مراسم رونمایی از دستاوردهای ارزشمند دانشمندان هسته‌یی کشورمان، افزایش تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ جهت غنی‌سازی تا سقف ‌3.5 درصد از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با نیروگاه نطنز مورد بهره برداری قرار گرفت.

همچنین با حضور رییس‌جمهور اولین زنجیره ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید با روتور کامپوزیتی و واحد کاری جدا سازی شش (SWU) از طریق ویدئو کنفرانس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نسل جدید سانتریفیوژ از سری ماشین‌های نسل دوم است که قبلا نمونه تک ماشین آن رونمایی شده بود و امروز اولین زنجیره آن در مجتمع غنی‌سازی نطنز نصب و راه‌اندازی شد.

آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و کشورهای گروه ‌١+5 بهمن ماه سال گذشته در استانبول برگزار شد. مذاکراتی که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیش از آغاز آن در گفت‌وگو با برخی رسانه‌های غربی به مواضع ایران در مذاکرات با ‌١+5 در استانبول پرداخت و تاکید کرد: می‌خواهیم در استانبول به مشکلات بنیادین سیاست جهانی بپردازیم.

جلیلی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها جدی است و با یک نگاه راهبردی، گفت‌وگوها برای همکاری حول نقاط مشترک را دنبال می‌کند و چنان چه کشورهای ‌١+5 هم با این نگاه در گفت‌وگوها حاضر شوند، می‌شود امید داشت که گفت‌وگوها به نتایج خوبی برسد.

پس از این دور گفت‌وگوها کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد که در مذاکرات با ایران همچنان باز است.

وی در پایان روز دوم مذاکرات ‌١+5 با ایران در استانبول تاکید کرد که در حال حاضر هیچ مذاکرات جدیدی با ایران برنامه‌ریزی نشده است، اما در مذاکرات همچنان باز است.

وی در عین حال پیش شرط‌های ایران را غیرقابل پذیرش دانست.

بنا بر این گزارش اشتون افزود که ‌١+5 از موضع ایران در گفت‌و‌گوها «دلسرد» شده است.

ابوالفضل ظهره‌وند، معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در پایان مذاکرات دو روزه استانبول درباره ادامه گفت‌وگوها به خبرگزاری رویتر گفت: گفت‌و‌گوهایی خواهد بود اما ما هنوز درباره‌ی زمان و مکان تصمیم نگرفته‌ایم.

سعید جلیلی نیز پس از پایان مذاکرات تاکید کرد که گفت‌وگو باید بر اساس منطق مشترک باشد.

وی با اشاره به مذاکراتش با گروه ‌١+5 تصریح کرد: امروز موضوعات مختلف می‌تواند بستر همکاری باشد تا در سطح بین‌المللی بتوانیم جهانی مملو از صلح، سعادت و عدالت برای همه ملت‌ها داشته باشیم.

جلیلی تاکید کرد: گفت‌وگو باید بر اساس منطق مشترک که قانون و مقررات بین‌المللی و احترام به حقوق ملت‌هاست، انجام شود و رفتارها در تقابل با حقوق قانونی ملت‌ها نباشد.

به گزارش ایسنا، با این حال وزیران خارجه اتحادیه اروپا سوم بهمن ماه سال جاری تحریم‌های جدیدی در حوزه نفت و مالی علیه ایران اعمال کردند.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن روز به خبرنگاران گفت، این تحریم‌ها با هدف فشار بر ایران برای بازگشت به «گفت‌وگوهای هسته‌یی درباره برنامه هسته‌یی این کشور» تصویب شده‌اند.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های جدیدی که به تصویب وزیران خارجه اتحادیه اروپا علیه ایران رسید، گفت: تحریم‌ها به خودی خود هدف نیست و هدف از این تحریم‌ها، اعمال فشار بر ایران به منظور بازگشت به میز مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، اشتون در این کنفرانس خبری افزود: می‌خواهیم ایران به میز مذاکره برگردد و به پیشنهادی که سال گذشته در استانبول ارائه شد به‌عنوان راه‌های اعتمادساز نگاه کند یا پیشنهادات جدید خود را ارائه کند.

اشتون هم‌چنین گفت: امیدواریم ایران واکنش مثبت نشان دهد و به میز مذاکرات بازگردد.

اشتون با ذکر این ادعا که آژانس در گزارش خود درباره مسائل مبهم در برنامه هسته‌یی ایران ابراز نگرانی کرده است، گفت: ایران باید نشان دهد که به تعهداتش پایبند است.

با وجود تاکید کشورهای غربی بر مذاکره با ایران صرفا درباره موضوع هسته‌یی ایران با توسل به تحریم‌های شدید، تاکید جمهوری اسلامی ایران بر موضع همیشگی‌اش برای مذاکره درباره تمام مسائل جهانی نشان می‌دهد در صورتی که غرب بخواهد به پای میز مذاکره با ایران بنشیند باید در مواضع خود تجدید نظر کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄    =  10