نامزدهای امریکایی ریاست بانک جهانی

یک منبع نزدیک به بانک جهانی اعلام کرد جان کری سناتور آمریکایی، سوزان رایس نماینده این کشور در سازمان ملل و لورنس سامرز اقتصاددان در فهرست نهایی نامزدهای ریاست جدید این بانک قرار گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  این منبع اعلام کرد آمریکا تاکنون تصمیم نهایی را در مورد این نامزدها اتخاذ نکرده است.
جان کری در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و چهار، نامزد دموکراتها بود و در این انتخابات مغلوب جرج بوش رئیس جمهور وقت شد.
وی هم اکنون ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را بر عهده دارد.

سوزان رایس پیشتر مشاور ارشد امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی وی در سال دو هزار و هشت بود و به مدت چند سال به عنوان عضو ارشد موسسه بروکینگز در این اندیشکده مهم واشنگتن فعالیت داشت.

سامرز نیز در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون از سال هزار و نهصد و نود و نه تا دو هزار و یک وزیر خزانه داری آمریکا بود و اکنون استاد علوم اقتصاد دانشگاه هاروارد است.

رابرت زولیک رئیس بانک جهانی ماه گذشته اعلام کرد با پایان دوره پنج ساله ریاست خود در سی ام ژوئن از سمتش کناره گیری خواهد کرد.

بر اساس توافقنامه شفاهی که به زمان تشکیل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در نزدیک به هفت دهه گذشته باز می گردد آمریکا پیوسته سکان هدایت این بانک را بر عهده یک آمریکایی قرار داده و اروپا نیز یک اروپایی را به عنوان مدیرکل صندوق بین المللی پول انتخاب کرده است.

اما کشورهای در حال توسعه به تازگی به این اقدام آمریکا و اروپا اعتراض کرده و خواستار برقراری عدالت در انتخاب روسای این نهادها شده اند.
بانک جهانی بیست و سوم ماه مارس را زمان نهایی معرفی نامزدها اعلام کرده است و جانشین رابرت زولیک تا بیستم ماه آوریل انتخاب خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  +    =  53