نامزدهای نهایی ریاست بانک جهانی اعلام شد

بانک جهانی نامزدهای نهایی ریاست این نهاد معتبر جهانی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  بانک جهانی در بیانیه‌ای اسامی نامزدهایی نهایی ریاست این بانک را منتشر کرد و قرار است یکی از این سه نفر جایگزین رابرت زولیک شود.

جیم یونگ کیم، رییس دانشگاه دارتموث آمریکا که فردی متولد کره جنوبی است، به عنوان نماینده آمریکا برای احراز پست ریاست بانک جهانی انتخاب شده است. وی در رشته پزشکی تحصیل کرده و مسئولیت بخش مبارزه با ایدز سازمان جهانی بهداشت را بر عهده داشته است.

باراک اوباما ـ رییس جمهور آمریکا ـ به هنگام اعلام نام این فرد به عنوان نماینده آمریکا گفت: بر این باورم که هیچکس بیش از دکتر جیم کیم دارای صلاحیت برای این ماموریت نیست. زمان آن است که یک کارشناس حرفه‌ای، بزرگترین موسسه توسعه جهانی را هدایت کند. به همین دلیل است که امروز پس از یک بررسی کامل و دقیق، دکتر جیم کیم را برای ریاست آینده بانک جهانی نامزد می‌کنم.

خوزه آنتونیو آوکامپو، پرفسور دانشگاه کلمبیا در نیویورک و اهل کشور کلمبیا نیز از سوی برزیل برای پست ریاست بانک جهانی معرفی شده است. وی متولد سال 1952 بوده و در سال 1976 مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد اخذ کرده است.

انگوزی اوکونجا ایوالا، وزیر دارایی نیجریه نیز دیگر فردی است که به عنوان نامزد جانشینی رابرت زولیک مطرح شده است. سه کشور آفریقای جنوبی، نیجریه و آنگولا در بیانیه مشترکی با اعلام حمایت از انگوزی خواستار آن شده‌اند تا روند انتصاب رییس بانک جهانی آزاد، شفاف و بر اساس شایستگی افراد باشد. این کشورها معتقدند که وزیر اقتصاد نیجریه صلاحیت و قابلیت آن را دارد که اداره این نهاد مالی جهانی را بر عهده بگیرد.

رییس بانک جهانی از زمان تاسیس این بانک در سال 1944 تا کنون همواره شهروند آمریکا بوده است. آمریکا بزرگترین سهامدار بانک جهانی است و براساس توافقی نانوشته، انتخاب رییس بانک جهانی به عهده این کشور است و در مقابل کشورهای اروپایی رییس صندوق بین‌المللی پول را انتخاب می‌کنند. این در حالی است که برخی کشورها می‌گویند رییس بانک جهانی، که مسئولیت اصلی آن کمک به رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه است، در این دوره باید از شهروندان این گروه از این کشورها باشد.

بانک جهانی اعلام کرده است که در نشست پائیزه مشترک خود با صندوق بین‌المللی پول که از روز 20 آوریل آغاز می‌شود یکی از این سه نفر را به عنوان رییس انتخاب خواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  3