مصاحبه بانک جهانی با نامزدهای این بانک

بانک جهانی هفته آینده با سه نامزد برای جانشینی رابرت زولیک، رییس این نهاد مالی، مصاحبه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  اگرچه به طور گسترده پیش‌بینی می‌شود جیم یونگ کیم، پزشک کره‌ای ـ آمریکایی که نامزد معرفی شده از سوی آمریکا است، به عنوان رییس بانک جهانی انتخاب شود اما برای نخستین بار است که در روند انتخاب رییس این نهاد، رقیبان غیرآمریکایی حضور دارند.

آمریکا که بزرگ‌ترین سهامدار بانک جهانی است، بر اساس یک توافق نانوشته با اروپا، به مدت هفت دهه رییس این نهاد مالی قدرتمند را انتخاب کرده است. در عوض رییس صندوق بین المللی پول همواره از اروپا انتخاب شده است. اما با قدرتمند شدن بازارهای نوظهوری مانند چین، هند و برزیل، این کشورها خواستار یک روند انتخاب باز شده اند که امکان یک رقابت واقعی را فراهم کند.

هیات مدیره بانک جهانی با انگوزی اوکونجو اویلا که وزیر دارایی نیجریه و یکی از مقامات سابق مورد توجه بانک جهانی است، دوشنبه مصاحبه می کند. تجربه انگوزی وی را یک رقیب جدی بر سر راه ریاست کیم ساخته است. هیات مدیره این بانک روز سه شنبه با خوزه آنتونیو اوکامپو، وزیر دارایی سابق کلمبیا، مصاحبه می کند. کیم که رییس کالج دارتموث و رییس سابق دپارتمان اچ.آی.وی/ایدز سازمان جهانی بهداشت است، روز چهارشنبه با هیات مدیره دیدار می کند.

بانک جهانی تا نشست سالانه خود که اواخر آوریل برگزار می شود، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

این روند انتخاب بار دیگر بحث جهانی در مورد سلطه غرب بر موسسات مهمی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را تجدید کرده است.
نامزد آمریکایی برای جلب حمایت کشورهای فراتر از اروپا به کشورهای بازار نوظهور سفر کرده است. وی در حال حاضر حمایت کشورهایی همچون رواندا و کره جنوبی را جلب کرده است.
  

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  56