پاسخ صندوق بین المللی پول درباره تحریم ایران

صندوق بین المللی پول با رد درخواست یک گروه صهیونیستی برای توقف همکاری های خود با ایران تاکید کرد هیچ کار غیر قانونی ای انجام نمی دهد و از قواعد معمول خود در مورد کشورهای عضو پیروی می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بلومبرگ، یک گروه صهیونیستی و ضد ایرانی در آمریکا، تحت عنوان اتحاد علیه ایران هسته ای، که سعی دارد شرکت ها و سازمان های مختلف را برای توقف همکاری با ایران تحت فشار قرار دهد، این بار از صندوق بین المللی پول خواست تا حساب خود در بانک مرکزی ایران را ببندد و عضویت ایران را به حالت تعلیق در آورد.

در پاسخ به این درخواست غیر قانونی، ویلیام موری، سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت، صندوق هیچ کار غیر قانونی ای انجام نمی دهد و از قواعد معمول خود در مورد کشورهای عضو پیروی می کند.

بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول سهم دارایی ایران در صندوق بین المللی پول معادل 2.25 میلیارد دلار است و به گفته مقامات صندوق، این حساب سالهاست که دست نخورده باقی مانده است.

سهم هر کشور در صندوق بین المللی پول میزانی متناسب با موقعیت آن کشور در اقتصاد جهانی است و حداکثر تعهد آن کشور در مقابل صندوق را تعیین می کند.

موری افزود: «موجودی هر کشور در صندوق بین المللی پول در بانک مرکزی آن کشور نگه داری می شود که ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. هیچ یک از قواعد تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا در مخالفت با این ترتیبات نیست.»

موری افزود، هیچ گونه وثیقه یا دلاری در سهم ایران که در بانک مرکزی این کشور نگه داری می شود وجود ندارد و صندوق هیچ گونه سپرده گذاری و یا برداشتی از این سهم انجام نداده است. به گفته سخنگوی صندوق بین المللی پول، صندوق هیچ پروژه ای را در ایران در دست اجرا ندارد و هیچ پولی که متعلق به دولت آمریکا باشد توسط صندوق در ایران مصرف نشده است.

موری خاطر نشان ساخت که هر گونه تصمیم در مورد تعلیق یا اخراج اعضا باید از طریق کشورهای عضو اتخاذ شود، نه توسط مدیر عامل صندوق.

در همین حال، دیروز، وزارت خزانه داری آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که صندوق بین المللی پول به عنوان یک سازمان بین المللی از تحریم های آمریکا و اروپا در قبال بانک مرکزی ایران مستثنی است.

جان سولیوان، یکی از سخنگویان وزارت خزانه داری آمریکا اظهار داشت، قانون مصوب 31 دسامبر 2011 در مورد تحریم موسسات مالی خارجی طرف همکاری با بانک مرکزی ایران، شامل موسسات مالی بین المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نمی شود.

میشائیل مان، سخنگوی ارشد کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت، تحریم های اتحادیه اروپا تنها در داخل محدوده این اتحادیه و یا برای اتباع و اشخاص حقوقی این اتحادیه اعمال خواهد شد. مان افزود: «صندوق بین المللی پول شامل هیچکدام از این طبقه بندی ها نیست.»

مقامات آمریکایی و اروپایی حاضر به اظهار نظر در خصوص درخواست گروه  مذکور در مورد تعلیق عضویت ایران در صندوق بین المللی پول نشدند.

گروه اتحاد علیه ایران هسته ای یک گروه فشار تندروی آمریکایی است که وابسته به محافل صهیونیستی است و یکی از پایه گذاران آن دنیس راس است که تا اواخر سال گذشته میلادی مشاور ارشد باراک اوباما در امور ایران بود. از دیگر موسسان برجسته این گروه می توان به گری سامور اشاره کرد که از مسئولان کاخ سفید به شمار می رود.

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  40