استقبال گسترده از اوراق گواهی سپرده در طرح پیش فروش سکه

بانک مرکزی خبر داد:

میزان استقبال از ابزارهای جایگزین‌از سوی کسانی که تعداد قابل توجهی سکه ثبت نام کرده‌اند به مراتب بیش از کسانی است که تعداد اندکی سکه ثبت نام کرده‌اند. در حال حاضر این افراد حدود 92 درصد از سکه‌های پیش خرید شده خود را به ابزارهای جایگزین‌ معرفی شده از سوی بانک مرکزی تبدیل می نمایند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دکتر پیمان قربانی مدیر اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی ضمن اشاره به استقبال روز افزون متقاضیان از ابزارهای جایگزین بانک مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه انحصار عرضه اولیه سکه طلا در اختیار بانک مرکزی می باشد و با گذشت حدود سه هفته از زمان آغاز تحویل سکه‌های پیش خرید شده ، بررسی میزان عرضه سکه از سوی این بانک در سال‌های گذشته و مقایسه آن با وضعیت سال جاری می‌تواند تصویر شفاف تری در اختیار فعالین بازار طلا و سکه قرار دهد.

     وی با اشاره به  اینکه  بانک مرکزی در دو سال گذشته به طور سالانه بیش از 2/2 برابر متوسط ده سال قبل سکه به بازار عرضه کرده است ،اضافه نمود : این در حالی است که حجم سکه‌های پیش خرید شده در سال 1390 که در سال جاری سررسید می‌شوند بیش از 5 برابر متوسط عرضه سکه در ده سال گذشته و حدود 3 برابر عرضه سکه در سال 1390 می‌باشد، بنابراین در صورت ثبات سایر شرایط انتظار می‌رود بازار طلای داخلی در سال جاری به صورت بی‌سابقه‌ای تحت فشار مداوم و مستمر طرف عرضه قرار گیرد، در چنین شرایطی امکان کاهش بیش از پیش قیمت در بازار قابل انتظار خواهد بود.

   این مقام مسئول بانک مرکزی  بیان کرد: توزیع سررسید سکه‌های پیش خرید شده به گونه‌ای است که به رغم گذشت حدود سه هفته از آغاز سررسید سکه‌های پیش خرید شده، صرفاً حدود 16 درصد از آن‌ها موعد تحویلشان فرا رسیده است، ضمن این که تعداد قابل توجهی از این افراد هنوز برای تحویل سکه‌های خود مراجعه ننموده‌اند. بنابراین انتظار می رود بازار در روزهای آتی بیش از پیش تحت تاثیر عرضه سکه‌های پیش خرید شده قرار گیرد.

   وی خاطرنشان کرد:الگوی رفتاری مراجعه ثبت نام کنندگان سکه‌های پیش خریدشده برای تحویل سکه‌های خود در سه هفته گذشته نشان می‌دهد که فرآیند تحویل سکه‌ها تا ماه‌های پایانی سال به طول خواهد انجامید و این امر موجب می‌شود بازار در کل سال تحت تاثیر عرضه سکه‌های پیش خرید شده قرار گیرد.

   دکتر قربانی  ضمن تاکید بر این نکته که بانک مرکزی با امعان نظر به نکات فوق و به منظور پرهیز از کاهش شدید قیمت‌ها در بازار سکه و جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی هموطنانی که در طرح پیش فروش سکه مشارکت نموده‌اند، ابزارهای جایگزینی را معرفی نمود  که به تدریج مورد استقبال مشمولین طرح قرار گرفت، افزود: آمارها نشان می‌دهند که میزان استقبال از جایگزین‌ها و بویژه اوراق گواهی سپرده به طور روز افزونی در حال افزایش است. به گونه‌ای که میزان استقبال از جایگزین‌ها از حدود 41 درصد در آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه 14/02/1391) به بیش از 84 درصد در روز دوشنبه 18/02/1391 افزایش یافته‌ است.

   مدیر اداره بررسیها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی‌ بیان داشت :بررسی ترکیب افرادی که از جایگزین‌ها استفاده نموده‌اند نیز به خوبی نشان می‌دهد که از نظر این افراد استفاده از جایگزین‌ها به مراتب مطلوب تر از سرمایه‌گذاری در سکه طلا  قلمداد می شود. زیرا میزان استقبال از ابزارهای جایگزین‌از سوی کسانی که تعداد قابل توجهی سکه ثبت نام کرده‌اند به مراتب بیش از کسانی است که تعداد اندکی سکه ثبت نام کرده‌اند. در حال حاضر این افراد حدود 92 درصد از سکه‌های پیش خرید شده خود را به ابزارهای جایگزین‌ معرفی شده از سوی بانک مرکزی تبدیل می نمایند.

   وی در خاتمه ضمن اعلام برنامه‌ریزی‌های دقیق به عمل آمده و تاکید بر آمادگی کامل بانک مرکزی برای ایفای تعهدات خود در زمینه پیش فروش سکه، از هموطنان دعوت نمود از فرصت مناسب و محدود بوجود آمده استفاده نمایند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  20