سفر یک روزه آمانو به تهران چطور گذشت؟

این دیپلمات ژاپنی با اشاره به مذاکرات انجام گرفته میان ایران و آژانس که هفته گذشته در وین برگزار شد، اظهار کرد: پیشرفت خوبی در دوره‌های اخیر مذاکرات میان ایران و آژانس حاصل شد. بنابراین فکر می‌کنم که اکنون زمان مناسبی برای بازدید از ایران است و من با مقامات عالی رتبه ایرانی گفت‌وگوهای مستقیمی خواهم داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: یوکیا آمانو هفته گذشته برای سفر به تهران اظهار علاقه کردند تا درباره همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس گفت‌وگوهایی داشته باشیم و گفت‌وگوها نیز خوب بود.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که ایران از اعضای فعال آژانس است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از مدعیان جدی برای تحقق شعار خلع سلاح در سطح جهانی، مقابله با اشاعه سلاح‌های هسته‌یی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی برای اعضایNPT است.

جمهوری اسلامی ایران از مدعیان جدی برای تحقق شعار خلع سلاح در سطح جهانی، مقابله با اشاعه سلاح‌های هسته‌یی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی برای اعضایNPT است. سعید جلیلی.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: ظرفیت‌هایی که جمهوری اسلامی در این سه زمینه دارد بستر خوبی را برای همکاری بین جمهوری اسلامی و آژانس فراهم می‌کند تا بتوانیم همکاری خوبی برای تقویت آژانس داشته باشیم تا آژانس بتواند وظایف خود را در عرصه‌های مختلف به ویژه در سه محور دفاع از حقوق اعضا برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی، تحقق خلع سلاح و مقابله با اشاعه سلاح هسته‌یی انجام دهد.

جلیلی اضافه کرد: امروز گفت‌وگوهای خوبی با آمانو در این زمینه داشتیم و ان‌شاء‌الله همکاری خوبی را در آینده در این سه محور داشته باشیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پس از دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: در این دیدار درباره طیف‌های متنوعی از موضوعات از جمله خلع سلاح هسته‌یی، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی، تقویت آژانس و روند آینده اقدامات‌مان گفت‌وگو کردیم.

یوکیا آمانو نیز پس از دیدار با جلیلی که بیش از دو ساعت به طول انجامید در جمع خبرنگاران اضافه کرد: ما موضوع رویکرد ساختارمند را بررسی کردیم. کارهایی باقی مانده است، اما این‌ها مانع پیشرفت گفت‌وگوها نخواهد بود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره فضای مذاکرات گفت: ما مذاکرات گسترده و فشرده‌یی را در جو خوبی برگزار کردیم. قطعاً پیشرفت گفت‌وگوها اثر مثبتی بر مذاکرات1+5 و ایران خواهد گذاشت. البته این‌ها دو موضوع متفاوت از هم هستند، اما می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند.

آمانو تاکید کرد: من متعهد به حل و فصل موضوع از طریق گفت‌وگو هستم.

ما موضوع رویکرد ساختارمند را بررسی کردیم. کارهایی باقی مانده است، اما این‌ها مانع پیشرفت گفت‌وگوها نخواهد بود.

او در پاسخ به پرسشی درباره این که چگونه اطلاعات مربوط به مسأله هسته‌یی ایران که منجر به ترور برخی دانشمندان هسته‌یی ایران شد، به دست برخی آژانس‌های اطلاعاتی افتاد؟ گفت: آژانس وظیفه مشخصی برای حفاظت از اطلاعات دارد و من هر چه در توانم است برای حفاظت از اطلاعات محرمانه انجام می‌دهم.

آمانو افزود: درباره قضیه ترورهایی که شما مطرح کردید، احساس من، هم‌دردی با اشخاص و انسان‌هاست؛ آژانس اصلاً درگیر در این ترورها نیست. من مخالف خشونت هستم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آژانس چرا دنبال مدالیته‌ای نیست که به صورت یک‌باره به حل مسأله هسته‌یی ایران بپردازد و هر بار موضوعی خاص مطرح نشود؟ گفت: من وارد جزییات نمی‌شوم، اما آژانس دیدگاه‌هایی دارد و ایران هم دیدگاه‌هایی خاص خود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این عصر دوشنبه با نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به ظرفیت بزرگ فتوای رهبر انقلاب برای خلع سلاح هسته‌یی، اظهار کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با سلاح‌های هسته‌یی، یک ظرفیت مهم برای آژانس است و ایران برای خلع سلاح، مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی با آژانس همکاری فعال خواهد داشت.

قطعاً پیشرفت گفت‌وگوها اثر مثبتی بر مذاکرات1+5 و ایران خواهد گذاشت. من متعهد به حل و فصل موضوع از طریق گفت‌وگو هستم. مدیرکل آژانس.

جلیلی در این دیدار با اشاره به این که آژانس باید یک نهاد بین‌المللی باشد که اعضا برای حفظ حقوق به آن مراجعه کنند تاکید کرد: ایران در زمینه حقوق و تکالیف اعضای آژانس رویکرد فعال داشته و آماده کمک به ارتقای جایگاه آژانس است. وی دفاع از حقوق اعضا را موجب ارتقای جایگاه آژانس دانست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: چارچوب همکاری‌ها با آژانس باید بر یک مبنای منطقی و در دفاع از حقوق اعضاء باشد و جمهوری اسلامی ایران در این راستا از تلاش برای استقلال و تقویت آژانس حمایت می‌کند و استقلال و تقویت آن را موجب جلوگیری از تضییع حقوق اعضا می‌داند.

جلیلی در این زمینه اظهار کرد: مخالفت آژانس با ادعای دروغ آمریکا در عراق، موجب ارتقای جایگاه آژانس شد و سبب شد آژانس در رسوایی دولتمردان آمریکا شریک نشود.

نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به ظرفیت بزرگ فتوای رهبر انقلاب برای خلع سلاح هسته‌یی، اظهار کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با سلاح‌های هسته‌یی، یک ظرفیت مهم برای آژانس است و ایران برای خلع سلاح، مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی با آژانس همکاری فعال خواهد داشت.

وی افزود: مجرمان هیروشیما که هنوز به تولید و انباشت سلاح هسته‌یی ادامه می‌دهند، نمی‌توانند مدعی مبارزه با سلاح هسته‌یی باشند.

رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با سلاح‌های هسته‌یی، یک ظرفیت مهم برای آژانس است. سعید جلیلی.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با اشاره به سابقه تمدنی و پیشرفت‌های تحسین برانگیز ایران در عرصه‌های مختلف علمی و فن‌آوری از رویکرد مثبت و سازنده ایران در همکاری با آژانس استقبال و اظهار امیدواری کرد در آینده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف آژانس بیش از پیش استفاده شود.

آمانو پیش از این در اولین دیدارش با مقامات کشورمان صبح روز دوشنبه با فریدون عباسی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، در این دیدار فریدون عباسی با مروری بر فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه‌های مختلف و کاربردهای انرژی هسته‌‌یی در زمینه کشاورزی، پزشکی و صنعت بر لزوم همکاری موثرتر آژانس تاکید کرد.

مدیرکل آژانس نیز اطمینان داد که آژانس بیش از گذشته همکاری در زمینه‌های مختلف را گسترش خواهد داد.

چارچوب همکاری‌ها با آژانس باید بر یک مبنای منطقی و در دفاع از حقوق اعضاء باشد و جمهوری اسلامی ایران در این راستا از تلاش برای استقلال و تقویت آژانس حمایت می‌کند و استقلال و تقویت آن را موجب جلوگیری از تضییع حقوق اعضا می‌داند. سعید جلیلی.

وی با تاکید بر اینکه آژانس تنها بازرس نیست، اظهار داشت: ما فعالیت‌های وسیعی در حوزه‌های مبارزه با سرطان، امنیت غذایی و تامین نیاز آب و دیگر کاربردهای انرژی هسته‌‌یی داریم.

همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوها مشکلات موجود صریحاً مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی برای رفع ابهامات و گسترش همکاری‌ها ارائه شد.

هرمان ناکارتس، معاون امور پادمانی آژانس و رافائل ماریانو گروسی، دستیار ویژه آمانو وی را در این دیدار همراهی می‌کردند.

سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، معاون امور بین‌الملل و توسعه راهبردی سازمان انرژی اتمی و مشاور ریاست سازمان در امور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مذاکرات حضور داشتند.

یوکیا آمانو قبل از سوار شدن به هواپیما برای حرکت به سمت تهران در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که "هیچ چیز حتمی نیست، اما من هم چنان مثبت هستم و با روحیه‌ای سازنده به آنجا (تهران) می‌روم."

این دیپلمات ژاپنی با اشاره به مذاکرات انجام گرفته میان ایران و آژانس که هفته گذشته در وین برگزار شد، اظهار کرد: "پیشرفت خوبی در دوره‌های اخیر مذاکرات میان ایران و آژانس حاصل شد. بنابراین فکر می‌کنم که اکنون زمان مناسبی برای بازدید از ایران است و من با مقامات عالی رتبه ایرانی گفت‌وگوهای مستقیمی خواهم داشت."

مجرمان هیروشیما که هنوز به تولید و انباشت سلاح هسته‌یی ادامه می‌دهند، نمی‌توانند مدعی مبارزه با سلاح هسته‌یی باشند. سعید جلیلی.

هرمان ناکارتس، معاون امور پادمانی و بازرس ارشد آژانس و رافائل ماریانو گروسی، مرد شماره دو آژانس در این سفر آمانو را همراهی می‌کنند.

همچنین خبرگزاری رویترز از وین به نقل از آمانو پیش از سفر به تهران گزارش داد: واقعا فکر می‌کنم اکنون زمان مناسبی برای رسیدن به یک توافق است. هیچ چیز قطعی نیست، اما من همچنان نگاه مثبتی دارم.

سفر آمانو به تهران قبل از مذاکرات ایران و 1+5 که سوم خرداد در بغداد برگزار می‌شود انجام می‌گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  6