فرصت ۱۸ ماهه بانک ها برای استاندارد سازی نظام بانکداری متمرکز(کربنکینگ)

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد:

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی گفت: در راستای ایجاد تعریف واحد از بانکداری متمرکز آیین نامه هایی به بانکها ابلاغ شده ابلاغ شده است که بر اساس این آیین نامه ها مشخصات و تعاریف کلی مورد نظر نهاد ناظر اعلام شده و بانکها 18 ماه فرصت دارند تا فرایند تصحیح و تطبیق را انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ناصر حکیمی در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک افزود در این ابلاغیه مشخص شده که کربنکینگ  چه پیوست هایی داشته باشد و همچنین دیتا مدل(مدل داده ها) چگونه باشد همچنین چه نوع اطلاعاتی با چه ساختاری در کر وارد شود.

وی پیش از این نیز  بر لزوم ایجاد یک تعریف مشخص و واحد از بانکداری الکترونیک در کشور تأکید بود.

به گفته وی : با وجود همه تلاش هایی که بانکها درباره ایجاد نظام بانکداری متمرکز داشته اند اما هنوز در باره این مسئله به انسجام نرسیده ایم ضمن اینکه  رسیدن به یک تعریف مشخص از بانکداری الکترونیک و پیاده سازی آن دیر شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این زمینه اولین گام استاندارد سازی مفاهیم بانکی است  و گام دوم پرکردن حفره های اطلاعاتی  بانکی است که این حفره ها و خلاء ها باید پر شود.

وی با اشاره با تلاش های زیادی که در سال های اخیر از سوی بانک ها برای یکپارچگی نظام بانکی صورت گرفته، گفت: ا ما هنوز نتوانسته ایم در خصوص سیستم متمرکز بانکی کشور به انسجام دست پیدا کنیم و یکی از بحث های عمده ایجاد یک تعریف مشخص از بانکداری الکترونیک و ایمن سازی آن است که در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه گفت: تکمیل زیرساخت ها یکی از اقدامات حیاتی است که برای تمام الکترونیک کردن مراودات در بانک ها، بین آنها و بانک مرکزی، یکپارچه کردن شبکه ها و توازی در فعالیت بانک ضروری است.

وضعیت فعلی بانکها

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در حال حاضر تمام بانکها عنوان می کنند که دارای کربنکینگ هستند اما کارشناسان معتقدند که وجود نظام جزیره ای در ساختار یکپارچه بانک ها در اغلب باعث شده تا به سختی بتوان نام این سیستم ها را کر نهاد چرا که از یکپارچیگی لازم برخوردار نبوده ضمن اینکه کمتر بانکی قادر است تمام خدمات بانکی را به صورت آنلاین ارائه دهد.

از سوی دیگر بحث فقدان همخوانی تعاریف و ساختارهای نظامهای یکپارچه بانکی مانع از اتصال کرهای هر یک از بانکها به یکدیگر و ارائه اسناد واحد استاندارد خواهد بود.

وجود سلیقه های متفاوت و بعضا متضاد نیز باعث شده  تا کر بانکها هر یک اسناد مورد نظر مدیران خود  را ارائه دهد در حالی که برای ایجاد هماهنگی و انضباط در شبکه بانکی بخصوص در بعد نظارت بانکی ،  استاندارد سازی اسناد از  ضرورتهای اساسی است. بر همین اساس  مسئولان بانک مرکزی طی چند ماه گذشته استاندارد سازی نظام متمرکز بانکی را  در دستور کار قرار دادند و با تشکیل گروه های کارشناسی و تدوین ایین نامه های لازم به سمت رسیدن به تعریف واحد و استاندارهای لازم در این حوزه حرکت کنند.

اکنون با ابلاغ آیین نامه هایی که حکیمی بدانها اشاره کرده است به نظر می رسد بانکها بخصوص بانکهای بیش از 500 شعبه طی یک سال و نیم آینده کار چندان ساده ای را پیش رو نداشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄    =  5