۲۱ میلیارد تومان خسارت آبگرفتگی مترو به روایت قالیباف

قالیباف با تاکید بر اینکه همچنان معتقدیم خسارت وارد شده به مترو در پی سیلاب اخیر 21 میلیارد تومان بوده است، افزود: بحث‌های کارشناسی درباره بیمه مترو مطرح است و این سئوال پیش آمده که آیا شهرداری فقط واگن‌ها را بیمه کرده یا نه، که باید با کار کارشناسی به آن پاسخ داد.

شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود در سال جاری که یک سال پس از نشست قبلی در محل کارگاه عمرانی تونل نیایش برگزار شد، به سئوالاتی درباره ترخیص واگن‌هایی در گمرک‌ مانده، علت تاخیر در بهره‌برداری از باغ موزه دفاع مقدس، بیمه مترو، تامین اتوبوس‌های شهری، شفاف‌سازی عملکرد مالی شهرداری و نیز انتقادات برخی رسانه‌ها درباره نحوه تعادل شهرداری با خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نشست خبری که صبح امروز پس از بازدید خبرنگاران و معاون فنی و عمرانی شهردار تهران از پروژه صدرـ نیایش، در محل تونل نیایش برگزار شد، با اشاره به اینکه هیچ نگرانی بابت آب‌بندی تونل نیایش وجود ندارد، تاکید کرد: علی‌رغم اینکه مسیر تونل شرقی غربی و برخلاف مسیر آبروفت در این مسیر است، برای هدایت آب‌های زیرزمینی در تونل نیایش چاره‌اندیشی شده است.

وی با بیان اینکه برآورد اولیه هزینه پروژه صدر ـ نیایش معادل یک میلیارد دلار بوده است، پیش‌بینی کرد که هزینه این پروژه بیش از این میزان نشود.

قالیباف پیشرفت فیزیکی تونل نیایش را 70 درصد و بزرگراه‌های طبقاتی صدر را 50 درصد عنوان کرد و یادآور شد که هنوز 8 ماه از زمان‌بندی پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه باقی مانده است.

توضیحات شهردار تهران درباره علت تاخیر چهارساله در افتتاح باغ موزه دفاع مقدس

شهردار تهران در پاسخ به ایسنا، درباره علت عدم تحقق وعده‌های مکرر بهره‌برداری از باغ موزه دفاع مقدس، زمان کلنگ‌زنی این پروژه را در ابتدا به اشتباه اعلام کرد و پس از تاکید خبرنگار ایسنا بر اینکه زمان کلنگ‌زنی سوم خرداد سال 85 بوده است، ‌گفت: در باغ موزه دفاع مقدس بازدیدهای گروهی انجام می‌شود و در مواقع خاص مثل ایام ماه مبارک رمضان نیز در این باغ موزه مراسم‌هایی برپا است. اما مسئله زمان‌بندی در مورد بحث محتوایی موزه مفهومی ندارد و ممکن است طراحی و بازنگری در محتوای باغ موزه دفاع مقدس تا ده سال آینده هم ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بهره‌برداری آزمایشی با بازدیدهای گروهی مختلف از باغ موزه انجام شده اما هنوز افتتاح رسمی این باغ موزه دفاع مقدس اتفاق نیفتاده است.

شهردار تهران وعده داد که هفته دفاع مقدس امسال پروژه‌ باغ‌موزه دفاع مقدس میزبان عموم بازدیدکنندگان باشد.

به گفته وی شهرداری تهران حدود یک سال منتظر دفن پیکر شهدای گمنام در محوطه باغ موزه بود و مواردی از این دست موجب تاخیر در بهره‌برداری رسمی از پروژه شده است.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره علت عدم تحقق وعده ترخیص واگن‌های در گمرک مانده مترو، گفت: بحث ترخیص واگن‌ها مسئله 80 میلیارد تومان و 50 میلیارد تومان نیست، بلکه بحث 640 میلیون دلار است که با صراحت اعلام می‌کنم شهرداری تهران همه اعتبارات لازم برای ترخیص از گمرک را پرداخته اما هنوز دولت پولی به شهرداری نداده است و طبق معمول پولی نخواهد داد.

به گفته وی مترو برای گشایش خط اعتبار اسنادی در بانک ملت داشت که 50 درصد تعهدات ترخیص واگن‌ها متعلق به شهرداری است و 50 درصد دیگر با دولت است. اما بانک تنها شرکت بهره‌برداری مترو را به عنوان طرف قرارداد به رسمیت می‌شناسد و به همین خاطر شهرداری ناچار سهم دولت را هم پرداخت کرده است.

قطارهای جدید مترو مهرماه از راه می‌رسد

وی با بیان اینکه هم‌اکنون اسناد مربوط به ترخیص واگن‌ها از بانک ملت آزاد شده و واگن‌ها نیز ترخیص شده است، پیش‌بینی کرد که در ابتدای سال تحصیلی جدید که پیک استفاده از حمل‌ونقل عمومی است، بین 600 تا 750 هزار نفر به ظرفیت‌ روزانه‌ مترو اضافه شود.

قالیباف در پاسخ به سئوالی درباره بیمه مترو با بیان اینکه انشاءالله بحث‌های فنی هیچ وقت سیاسی نشود، توضیح داد: مترو تهران بیمه است؛ جالب اینکه هنگام وقوع سیل همه روزنامه‌ها خسارت چندهزار میلیاردی به مترو را تیتر کردند، اما پس از چند روز رقم 250 میلیارد تومان در خصوص خسارت‌های مترو مطرح شد؛ اما اکنون که بیمه برآورد خسارت انجام داده است، برخی خسارت مترو را تنها حدود 9 میلیارد تومان عنوان می‌کنند؛ این افراد روزگاری خریدار بحث‌هایی درباره خسارت هزار میلیاردی به مترو بودند و امروز که بیمه می‌خواهد خسارت را پرداخت کند، ارقام کمتر از 10 میلیارد تومان را عنوان می‌کند!

قالیباف با تاکید بر اینکه همچنان معتقدیم خسارت وارد شده به مترو در پی سیلاب اخیر 21 میلیارد تومان بوده است، افزود: بحث‌های کارشناسی درباره بیمه مترو مطرح است و این سئوال پیش آمده که آیا شهرداری فقط واگن‌ها را بیمه کرده یا نه، که باید با کار کارشناسی به آن پاسخ داد.

وی گفت: امیدوارم برخی با رفتار روزهای نخست وقوع سیلاب که جوسازی کرده‌اند و گفتند که شهرداری باید پاسخ بیت‌المال را بدهد، امروز چنین برخوردی نداشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قانون تخصیص دو میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به متروی تهران هنوز اجرا نشده است، گفت: روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح مجلس نهم با رییس کل بانک مرکزی در این رابطه گفت‌وگو کردیم و توصیه این مقام مسئول این بود که شهرداری امسال این اعتبار را پیگیری کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این قانون شهرداری تهران بتواند عقب‌ماندگی‌هایی که در پروژه‌های شهر وجود دارد را جبران کند. وی با اشاره به طراحی تونل جدیدی که میدان سپاه را به بزرگراه آزادگان متصل می‌کند، اظهار کرد: اگر اعتبارات کافی وجود داشت، می‌توانستیم این تونل را همزمان با تونل نیایش و امیرکبیر اجرا کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

انسان‌های ضعیف از نظر قالیباف چه کسانی هستند؟

قالیباف در ادامه این نشست در خصوص زمان برچیده شدن کارگاه پروژه صدر که این روزها به دلیل کاهش عرض معبر مزاحمت‌های ترافیکی برای شهروندان ایجاد کرده است، گفت: در عرض کمتر از هفت متر یک کارگاه عظیم عمرانی برای پروژه بزرگراه طبقاتی صدر برپا شده و در فضایی کمتر از این امکان ندارد. درعین حال این کارگاه 22 بهمن ماه همزمان با بهره‌برداری از کل پروژه صدر ـ نیایش برچیده خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به اظهارنظرهای قدیمی که شهرداری را متهم به اپیدمی تونل‌سازی کرده و گفته بوده است که اعتبار پروژه صدر ـ نیایش بهتر بود در حمل‌ونقل عمومی هزینه شود، تصریح کرد: همه ابعاد شهر نیازمند توسعه است و نمی‌توان ادعا کرد که چون حمل‌ونقل امر واجبی است، در شهر توسعه بزرگراه فضای سبز و مواردی از این دست نداشته باشیم؛ این ادعا حرف انسان‌های ضعیف است که نمی‌توانند چند کار را با همدیگر انجام بدهند؛ اما شهرداری همه‌ پروژه‌ها را به طور موازی و به بهترین شکل اجرا می‌کند.

دولت در دو سال گذشته به شهرداری اتوبوس واگذار نکرده است

قالیباف با اشاره به اینکه واگذاری سهمیه یارانه دولت به اتوبوس‌های شهری از دو سال قبل متوقف شده است، گفت: طی دو سال گذشته هیچ اتوبوسی به شهرداری تهران واگذار نشده و امسال هم که برنامه واردات یک هزار دستگاه اتوبوس پیش‌بینی شده است، به طور کامل با اعتبارات شهرداری انجام می‌شود و دولت یک ریال هم بابت این موضوع پرداخت نکرده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که همیشه پیش‌روی فاینانس‌های مترو قرار دارد، گفت: تا زمانی که موضوعات فنی و کارشناسی سیاسی شود و از سوی دیگر قوانین را رعایت نکنیم، این مشکل حل نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ ممکن است در شورای شهر لایحه‌ای به تصویب برسد که نظر شخصی من با آن متفاوت باشد اما قانون باید اجرا شود؛ آنها که قانون را اجرا نمی‌کنند متکبرند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره برنامه‌ریزی شهرداری تهران به منظور استفاده بهینه از فضاهای زیرسطحی شهر، گفت: در شهری که زیرسطح خالی شده و تجهیزات زیرساخت‌ها و سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شده باشد، مردم روی سطح با آرامش زندگی می‌کنند.

قالیباف با اشاره به مشکلات پایتخت به دلیل عدم استفاده از فضاهای زیرسطحی توضیح داد: باید به سمتی حرکت کنیم که زیر سطح را با سرعت تجهیز کنیم تا به این ترتیب بسیاری از هزینه‌ها نیز کاهش یابد و از نظر ایمنی هم از فضاهای زیرسطحی استفاده شود.

وی افزود: به عنوان مثال اگر قرار بود پروژه تونل نیایش بر روی سطح اجرا می‌شد، به دلیل حجم عظیم تملک حتی با دو میلیارد دلار هم امکان اجرای آن وجود نداشت.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در پاسخ به سئوالی درباره شفاف‌سازی درآمدهای شهرداری تهران گفت: زمانی در پیش‌خطبه نماز جمعه این موضوع را اعلام کردم که تا سال 84 در شهرداری هیچ حسابرسی نمی‌توانست انجام شود و حسابرسانی که به شهرداری مراجعه می‌کردند، گزارش "غیرقابل حسابرسی" ارائه می‌دادند.

وی افزود: اما امروز وضعیت‌ حساب‌های شهرداری شفاف است و شورای شهر هر ساله حسابرسی انجام می‌دهد.

آنها که می‌گویند شهرداری شفافیت مالی ندارد، چشم‌هایشان تار است!

قالیباف با بیان اینکه از آغاز دهه 70 تا سال 84 هیچ گزارش حسابرسی شفافی در شهرداری تهران وجود نداشت گفت: این در حالی است که امروز گزارش روزانه مالی در سایت شهرداری تهران قابل رویت است.

قالیباف با لحن شوخی گفت: آنهایی که ادعا می‌کنند شهرداری شفافیت مالی ندارد، چشم‌هایشان تار است.

توافق دولت و شهرداری بر سر ساخت متروی فرودگاه امام خمینی(ره)

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره متروی شهرهای اقماری استان تهران توضیح داد: اگر در طول چندین سال گذشته مترو تهران به شهر کرج سرویس نمی‌داد، مشکلات بسیاری به وجود می‌آمد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران آمادگی دارد نسبت به ساخت متروی شهرهای اطراف تهران همچون اسلامشهر، ورامین، پاکدشت و نیز فرودگاه امام خمینی(ره) در صورت تامین اعتبار از سوی دولت اقدام کند، گفت: با دولت به توافق رسیده‌ایم که مترو را تا فرودگاه امام خمینی (ره)ادامه دهیم و انتظار می‌رود که ظرف 18 ماه آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

واکنش قالیباف به اعتراض خبرنگاران: وقت اضافی برای حرف اضافه زدن ندارم

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره افزایش تراکم در بخش‌هایی از پایتخت در طرح تفصیلی جدید تهران و انتقادات شورای شهر در این خصوص، گفت: طرح تفصیلی جدید شهر تهران عین قانون است و همه مکلف به اجرای آن هستیم. البته ممکن است در فرآیند اجرا، نیاز به اصلاح و تطبیق طرح وجود داشته باشد، اما قطعا 75 درصد طرح تفصیلی جدید پایتخت اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است افرادی در بدنه شهرداری و یا کسانی که در امر املاک اشتغال دارند، از اجرای طرح تفصیلی خوششان نیاید اما بنده به عنوان شهردار تهران با قدرت بر سر اجرای این طرح ایستاده‌ام.

وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست رییس کمیسیون عمران شورای شهر مبنی بر بازگشت دوباره طرح تفصیلی به شورا در پی تغییرات اخیر آن گفت: ممکن است نظر شخصی درباره این طرح وجود داشته باشد که این نظر برای یک عضو محترم شورا محترم است، اما این طرح همه مراحل قانونی تصویب را طی کرده و قطعا اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اعتراض دو تن از خبرنگاران حوزه شهری در نشست خبری امروز به نحوه تعامل قالیباف با خبرنگاران موجب شد که شهردار تهران بالاخره در این باره اظهارنظر کند.

وی اظهار کرد: زمانی که در نیروی انتظامی مسئولیت داشتم هیچ‌کس جرات نداشت که از مقام اول ناجا سوال کند، اما تنها کسی که فضا را برای خبرنگاران باز گذاشت، من بودم. تنها سوال درباره حریم خصوصی خود را برای خبرنگاران محدود کردم.

وی ادامه داد: من حوصله حرف اضافه زدن و گفتاردرمانی ندارم چرا که من یک مدیر اجرایی هستم و کار دارم! یک مدیر اجرایی چقدر باید حرف بزند؟ حرف مفت که نمی‌توانیم بزنیم، چرا که حرف ما به عنوان مسئول، بار دارد.

قالیباف اضافه کرد: مخلص خبرنگاران هم هستم و با آنها صحبت می‌کنم اما بلد نیستم حرف اضافه بزنم؛ درعین حال اگر اتفاق خاصی رخ دهد که لازم باشد به مردم توضیح دهم، خود را پاسخگوتر از دیگران می‌دانم.

وی همچنین با انتقاد از اینکه همه‌جا از او به عنوان شهردار توقع سخنرانی دارند، گفت: من مسئول کارهای اجرایی و تونل‌سازی، آسفالت، جمع‌آوری زباله و کارهایی از این دست هستم، مسئول نصیحت کردن مردم نیستم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ادعا نمی‌کنم، آدمی هستم که هر چه سئوال کنید، جواب می‌دهم.

قالیباف خاطرنشان کرد: معمولا هفته‌ای یکبار در مراسم‌های مختلف شهرداری با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کنم، اما اینکه صدا و سیما حلقه اول اطرافیان من را می‌گیرد، به من ارتباطی ندارد و مشکل من نیست، مشکل خود شماست که باید با خودتان و رادیو و صدا و سیما حل کنید؛ من در این موضوع دخالت نمی‌کنم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  +    =  55