دوئل بر سر ساخت آزادراه تهران ـ شمال

آزادراه تهران ـ شمال درحالی هنوز پس از گذشت سال‌ها از آغاز برای ساخت، به نتیجه نرسیده و تمام نشده است که بر سر ادامه ساخت آن نیز بحث و تفاوت نظر وجود دارد.

به گزارش ایسنا، آزادراه تهران ـ شمال که کلنگ ساختش در چهار قطعه بیش از 17 سال پیش زده شد هنوز حتی یک قطعه‌اش کامل و افتتاح نشده است. این آزادراه قرار بود مسیر تهران به شمال را از سمت جاده چالوس، 67 کیلومتر کوتاه کند اتفاقی که وقوع آن تبدیل به رویایی برای مسافرین این مسیر شده است.

در حال حاضر شرکت آزادراه تهران شمال به عنوان سازنده این آزادراه تنها در دو قطعه‌ی یک و چهار فعال است که آن نیز با وعده افتتاح در آینده نزدیک در صورت وجود منابع مالی و تزریق به موقع آن در حال ادامه کار است.

اما دو قطعه دیگر دو و سه بدون انجام کار چشمگیر روی زمین مانده است. مسوولان شرکت آزادراه تهران ـ شمال خبر از ابلاغ قطع فعالیت این شرکت در دو قطعه دو و سه از مسوولان وزارت راه می دهند درحالی که می‌گویند دلیل این کار را نمی‌دانند زیرا شرکت آزادراه تهران ـ شمال با وزارت راه و شهرسازی شراکت 50 – 50 در ساخت این آزادراه را دارد و یک طرف قرارداد نمی‌تواند طرف دیگر را از ادامه کار باز دارد و یا شریک جدیدی وارد قرارداد کند. در این باره از معاون وزیر راه دلیل تصمیم این وزارتخانه مبنی بر خروج شرکت آزادراه از دو قطعه دو و سه آزادراه تهران ـ شمال را جویا شدیم.

احمد صادقی در این باره به خبرنگار راه ایسنا گفت:‌ تصمیم قطعی گرفتیم که شرکت آزادراه دیگر در این دو قطعه فعالیت نکند.

وی با تاکید بر این که این دو قطعه را برای ساخت به بنیاد مستضعفین نمی‌دهیم، گفت: هنوز جایگزینی انتخاب نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در بیان دلیل خروج بنیاد مستضعفین از پروژه آزادراه تهران ـ شمال از دو قطعه دو و سه را طولانی شدن کار و ناراضی بودن وزارتخانه عنوان کرد.

صادقی همچنین اظهار کرد: برای ساخت و اتمام کار به سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است. باید شرکت یا کنسرسیومی وارد این کار شود که توان پرداخت نصف این مبلغ را داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد:‌ تاکنون شرکتی که توان تامین این مبلغ را داشته باشد پیدا نکرده‌ایم.

در این زمینه آب‌بر مدیر شرکت آزادراه تهران ـ شمال به خبرنگار ایسنا گفت: به صورت یک طرفه نمی‌توان شرکت آزادراه تهران ـ شمال و بنیاد مستضعفین از پروژه خارج کرد. قراردادی بسته شده است که فسخ یا تغییر در آن نیازمند توافق طرفین است که شراکت 50-50 دارند. اگر وزارت راه در این زمینه نظری دارد قبل از اعمال آن باید نظر ما را نیز جلب کند.

وی تاکید کرد: ما تاکنون در این پروژه هزینه کرده و قصد خروج از آن را نداریم.

او همچنین خاطرنشان کرد: در مسائل حقوقی همچون قرارداد ما با وزارت راه مشکل یا به صورت تفاهم طرفین و یا در دادگاه حل می‌شود. هر چند ما دعوایی با وزارت راه نداریم.

حال باید دید پروژه‌ای که سال‌هاست هزینه و زمان طولانی را معطوف به خود کرده است، به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و پای ماشین‌ها به این مسیر باز خواهد شد یا خیر؟ انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  −    =  26