کاهش دامنه اثر عوامل روانی بازار سکه و دلار چگونه ممکن است

با استفاده از ابزارهای نظارتی ،اقتصادی،و فرهنگی:

یک کارشناس بانکی معتقد است:عوامل روانی بیش از عوامل اقتصادی بر رشد ناگهانی قیمت دلار و سکه در سال 90 تأثیرگذار بود.براین اساس وی کاهش دامنه عوامل روانی موثر بر بازار از طریق ابزارهای نظارتی ،اقتصادی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار داده است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پارسی بانک، قیمت سکه از ابتدای سال 1390 شاهدسه جهش عمده بوده است. اولین جهش عمده در اواسط مرداد تا اوایل شهریور 1390 رخ داد. طی این دوره قیمت سکه از 450 هزار تومان به فراتر از 600 هزار تومان و به رشدی معادل 27 درصد رسید جهش دوم در اواخر دی ماه و روزهای ابتدای بهمن رخ داد که طی آن قیمت سکه از حدود 600 هزار تومان به فراتر از 1 میلیون تومان در سوم بهمن 1390 رسید و رشد 43 درصدی را تجربه کرد. و جهش سوم طی چند روز اخیر ثبت شد که در نتیجه قیمت سکه به از مرز 800 هزار تومان گذشت. این مسئله نشان می دهد که بازار سکه و ارز در کشور ماه  همواره پتانسیل بحرانی شدن را دارد بر این اساس لازم است بازیگران عرصه طلا و سکه همواره از طریق ابزارهای عملی مترصد کنترل بحران باشند. فرهاد محمودی در واقع به نقش آفرینی این بازیگران از سه بعد اقتصادی، نظارتی و فرهنگی پرداخته است.

فرهاد محمودی کارشناس بانکی در گفتگو با پارسی بانک ،بحث روانی را در افزایش قیمت دلار و سکه موثر می داند و می گوید: نوسان اخیر بیش از آنکه ریشه اقتصادی داشته باشد متاثر از عوامل سیاسی و روانی است، زیرا در بخش واقعی اقتصاد اختلالی ایجاد نشده  و در عمل اتفاقی نمی افتد که قیمت را دستخوش تغییر معناداری کند و مطمئنا سرمایه گذاری در چنین بازاری  تحت تاثیر این نوسان مقطعی زیان سنگینی به ‌دنبال دارد.

وی می افزاید: در ظاهر عامل اصلی مسائل مرتبط با تحریم هاست اما این مسأله موضوع جدیدی نیست چون بحث تحریم بانک مرکزی 6 ماه پیش مطرح و به مرور اجرا شد. مهمترین اصلی که باعث افزایش قیمت شد، روانی است. سیاست گذاران این حوزه باید بر روی عوامل موثر بر جو روانی بازار به صورت موردی برنامه ریزی کنند. اینکه چگونه فضای روانی و هیجان بازار کم شود تا سرمایه گذاران خرد ریسک بازار را بپذیرند، در حوزه دلار و سکه بسیار مهم و حیاتی است.

محمودی تصریح می کند: کنترل شرایط موجود در سه عامل اقتصادی،نظارتی و فرهنگی است. در حوزه کارهای اقتصادی و برای کنترل بازار دلار بانک مرکزی باید اقدام به شناسنامه دار کردن دلار کند و این موضوع را با تأکید بیشتری دنبال کند. دوم اینکه ارز لازم برای واردات کالاهای اساسی را با قیمت مرجع کمتری تأمین کند. به عبارتی وارد کننده باید با خیال آسوده با دلار مرجع کالاهای مورد نیاز خود را تأمین کند.

این کارشناس بانکی اقدام بعدی برای کنترل بازار ارز را نظارت بر صرافی ها می داند و می افزاید: کنترل صرافی ها به معنای پلیسی کردن بازار نیست بلکه برقراری نشست های دوره ای و رفع مشکلات موجود با صرافان و همراه با همدلی باشد.

فرهاد محمودی یکی دیگر از راهکارها را غیر اقتصادی و فرهنگی برشمرد و تأکید می کند: بانک مرکزی،صرافان و خود بانکها باید در بخش غیراقتصادی اثرگذار باشند. اطلاع رسانی رسانه ها،چاپ بروشور و بولتن از جمله اقداماتی است که می توان در این راستا انجام داد.

محمودی همچنین کنترل داخلی صرافی ها را در بخش نظارت بر این بخش موثر می داند و خاطرنشان می کند: وقتی بازار سکه و دلار برای خود سرمایه داران سود کلان ایجاد کند، کارکنان صرافی ها می توانند تخلف کنند بنابراین بهتراست که امکان پیش بینی کنترل داخلی وجود داشته باشد.

وی در مورد بحث سکه نیز می افزاید: سیاست توزیع در قالب پیش فروش می تواند موثر باشد . چندی پیش بانک مرکزی سامانه پیش فروش سکه را راه اندازی کرد اما متأسفانه متوقف شد. اما به هرحال این سایت می تواند دانش خرید و فروش سکه را پیشنهاد کند و باید به ابزارهای جایگزین حتما توجه کند. توجه به این مسأله بسیار مهم است که اگر بحران در کشور از بین رود مباحث مفید برای کنترل بازار سکه از بین نرود و متوقف نشود.

گفتنی است خروج نقدینگی از بانک‌ها به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌ها در سال 90 و به دنبال آن کاهش نرخ سود اوراق مشارکت موجب شد که مردم به خاطر حفظ ارزش زمانی پول (مقابله با تورم) و کسب یک حاشیه گسترده برای کسب سود مورد انتظار،‌ به سمت بازار طلا هدایت شوند.

براساس تحقیقات پارسی بانک،با توجه به شرایط فعلی و فشارهای بین المللی و داخلی لزوم نظارت جدی بانک مرکزی و فرهنگ سازی از طریق وسایل ارتباط جمعی برای توده مردم امری اجتناب ناپذیر است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1