افزایش سقف تسهیلات بانک ها به بورسی ها

اخذ سهام به جای تضمین

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به 2 تصمیم مهم اخذ شده در جلسه شنبه شب با مسوولان بازار سرمایه گفت: افزایش سقف تسهیلات‌دهی و اخذ سهام به‌جای وثیقه از جمله تصمیماتی است که با تصویب شورای پول و اعتبار اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، محمود بهمنی  با اشاره به تصمیمات نشست شنبه شب با مسوولان بازار سرمایه گفت: در  این جلسه که تا حدود ساعت 22 ادامه داشت، ابعاد مختلف مسائل مرتبط به بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت و ناظر بر شرایط فعلی بازار نیز تصمیماتی اتخاذ شد.

وی ادامه داد: ما همواره بازار پول و بازار سرمایه را دو بازار موازی یکدیگر تلقی می کنیم که می توانند در راستای هم افزایی هر چه بیشتر به یکدیگر کمک کنند و این دقیقا خلاف رویکردی است که این دو بازار را رقیب هم می داند.

بهمنی در مورد تصمیماتی که در جلسه شنبه شب گرفته شد، گفت: در قبال کمکی که مسوولان بازار سرمایه از نظام بانکی انتظار داشتند، پیشنهاد ما این بود که نظام بانکی با کمک به شرکت های حاضر در بورس، زمینه سوددهی بیشتر آنها را فراهم سازد تا به این ترتیب بازار بیشتر تقویت شود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: کمک نظام بانکی به شرکت های بورسی می تواند در قالب اعطای تسهیلات بیشتر و سریع تر به شرکت های واجد شرایط در بازار سرمایه صورت پذیرد و در همین راستا در جلسه مقرر شد، سقف قانونی پرداخت تسهیلات بانک ها به شرکت های بورسی واجد شرایط افزایش پیدا کند.

وی در تشریح این تصمیم گفت: بنا بر قوانین و آیین نامه های موجود، بانک ها می توانند نهایتا تا 15 درصد سرمایه پایه خود را تسهیلات دهند اما در جلسه دیشب مقرر شد در صورت تصویب شورای پول و اعتبار، این سقف برای شرکت های بورسی واجد شرایط به 20 درصد افزایش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد دومین تصمیم جلسه بررسی راه های کمک نظام بانکی به بازار سرمایه گفت: بنا بر تصمیم اتخاذ شده از این پس بانک ها مجاز خواهند بود برای پرداخت تسهیلات به شرکت های بورسی، سهام آنها را به عنوان وثیقه قبول کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت کاهش ارزش سهام شرکت ها، تکلیف تناسب وثیقه گذاشته شده با تسهیلات چه خواهد بود، گفت: برای جلوگیری از زیان بانک هایی که سهام را به عنوان وثیقه می پذیرند،سقف بالاتری از سهام برای پوشش ریسک بانک، وثیقه گرفته می شود مثلا دو برابر مبلغی که باید وثیقه گذاشته شود،سهام گرفته می شود.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان تصریح کرد: از آنجایی که اتخاذ این تصمیمات  در حوزه اختیارات بانک مرکزی به تنهایی نیست، باید در شورای پول و اعتبار مظرح شوند و در صورت تأیید شورا قابلیت اجرا می یابند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  ⁄    =  6