دستگاههای خودپرداز همچنان محبوب، همچنان پایدار

هرچند اکنون بیش از چهار دهه از عمر ماشینهای خودپرداز می گذرد اما بانکداران و مقانات ارشد این صنعت معتقدند این دستگاهها هنوز هم نقشی کلیدی در ارائه خدمات بانکهای مختلف و همینطور اعتبارات اتحادیه ای دارند./کمیکال بانک در نیویورک نخستین بانکی بود که دستگاه خودپرداز را در سال 1969 نصب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  پیشرفتهای متعدد در فناوری، تغییر قوانین و میزان مقبولیت میان مشتریان  سبب شده اند  دستگاههای خودپرداز  همچنان کارامد بمانند و علاوه برآن به عنوان جزیی ملزوم از صنعت بانکداری نوین شناخته شوند.در برخی نقاط جهان بانکها همچنان از آنها برای آزمایش بازارهای جدید استفاده می کنند چون جایگزینهای کم هزینه برای احداث شعبه های  جدید بانک هستند.

 راد پیتز مدیر بخش مصرف کنندگان خدمات بانکداری در شعبه ویچیتا بانک اینتراست در این باره می گوید:  مردم هنوزهم به پول نقد نیاز دارند و  از سوی دیگر هنوز نتوانسته ایم راهی بیابیم تا از تلفن همراهمان پول نقد دریافت کنیم.

اما دستگاههای خودپرداز  تا آنجا تحول یافته اند که عملیات انتقال را به طور کامل به طور اتوماتیک انجام می دهند. مشتریان  نه تنها می توانند از آنها پول نقد دریافت کنند بلکه  می توانند از آنها برای نقل و انتقال پول از حسابی به حساب دیگر استفاده کنند یا چکهایشان را در حساب بگذارند و همینطور از حسابشان پول نقد بگیرند بدون آنکه نیازی باشد  برگه های مربوطه را پر کنند و به این ترتیب در وقت و هزینه آنها بسیار صرفه جویی می شود.

به عقیده کارشناسان  در مقیاس وسیع اینکه  موسسات مالی چقدر در یافتن راهی تازه برای استفاده از دستگاهها (به غیر از نقل و انتقالات)موفق باشند و از سوی دیگر عملکردها و خصوصیات مورد نیاز مشتریان را  فراهم کنند، عاملی تعیین کننده در  ارتباط و نحوه استفاد از آنها در دهه های آتی هستند.

کمیکال بانک در نیویورک نخستین بانکی بود که دستگاه خودپرداز را در سال 1969 نصب کرد. اما  کارایی وسیع آنها تا دهه 1980 میلادی مشخص نشد.
دیوید کرستین  رییس گروه Peak Performance Consulting Group ( یک شرکت مشاوره ای کوچک )در آستین  تگزاس می گوید: در آغاز امر این دستگاهها به مردم کمک کرد تاهنگامیکه به پول نقد نیاز دارند، از شر  صفهای عریض و طویل داخل شعبه خلاص شوند.

در آن روزها صفهای دریافت وجه نقد، حتی از بانک هم خارج می شد و در خیابان ادامه داشت. این یکی از دلایلی بود که بانکها این دستگاهها را نصب کردند تا خدمات بهتری به مشتریانشان ارائه کنند.

اما به گفته یکی از مدیران ارشد بانکی  مقبولیت آن میان مردم یک شبه اتفاق نیفتاد. مونت کوک نائب رییس  شعب  کامرس بانک ویچیتا دراین باره می گوید:  هنگامیکه بانکها برای نخستین مرتبفه دستگاههای خودپرداز را نصب کردند، بسیاری از مشتریان درک درستی درباره نحوه استفاده از آن نداشتند.  آنها نگران آن بودند که ماشینهای خودپرداز  ایمن نبودند یا بیم آن داشتند درمقابل دیگران شرمسار شوند زیرا نحوه استفاده صحیح از آن را نمی دانستند. در آن روزها کامرس بانک کارمندانی را مامور آن کرده بود که برای استفاده از خودپرداز به مشتریان کمک کنند.

کوک در ادامه می گوید:مازمان زیادی را صرف کردیم تا مردم آموختند به راحتی از دستگاهها استفاده کنند.  همزمان بااینکه استفاده از آنها میان مردم رواج یافت، فناوری مرتبط با آن نیز گسترده شد و پیشرفت کرد.به طور خیلی ساده این مدل برای بانکها خیلی پرهزینه بود. و یکی از راههای کاهش هزینه های عملیاتی بانکها کاهش نیاز به کارمندان پشت باجه بود.

 کرستین در این باره می گوید: در بلند مدت این دستگاهها و کل روند روی تعداد کارمندان پشت باجه تاثیر داشت. اما نیروی اصلی برای کاهش کارمندان نبود.

با ظهور  کارتهای دبیت( نقدی) در دهه 1990 میلادی  استفاده از دستگاههای خودپرداز بیشتر شد.  اما اجرای قانون 21 چک  در 2004 میلادی در آمریکا  میزان استفاده از دستگاه را به اوج خود رساند. این قانون  به بانکها اجازه می داد تا چکهای کاغذی را با تصاویر الکترونیکی از آنها  جایگزین کنند.

همچنین این قانون راه را برای توسعه دستگاههای خودپردازی هموار کرد که به مشتریان کمک میکرد چکهای خود را به حسابشان بگذازند و بدون پرکردن برگه یا انجام عملیاتهای طولانی آن را به طور کامل نقد دریافت کنند.

تام موریسون  مدیر ارشد عملیاتها در بانک اینتراست  معتقد است تصاویر چکها  به بانک او کمک کرده است عملیاتهای کلاهبرداری و مشکوک را بهتر شناسایی کرده و از سوی دیگر چکهای کاغذی را سریعتر بررسی کنند.

 دیوید تنت  مدیر ارشد بنیاد  صنعت دستگاههای خودپرداز  معتقد است چنین دستگاههای خودپردازی با فناوری بالا هزینه فراوری  حساب بانکی را با این شیوه حدود 60 درصد می کاهند.

به عقیده کارشناسان مقدمه خودپردازهای بدون کاغذ در منطقه ویچیتا  نشاندهنده آخرین نقطه عطف در صنعت بانکداری دستگاههای خودپرداز است.
آنچه  مقدمه بانکداری است یافتن عملکرد یا خصوصیات دیگری است که مشتریان می خواهند و  البته فناوری آن هنوز مهیا نشده یا ضعیف است.
 
کرستین می گوید: روندی که من مشاهده کردم شامل تاکید کمتر روی به کارگیری دستگاههای خودپرداز و تاکید افزوده روی آن است که چگونه می توان آنها را طوری مجهز کرد که خدمات کامل را ارائه دهند. او میگوید آزمایشاتی در برزیل روی استفاده از نحوه شناسایی بیومتریک انجام شده(  اسکن کردن سرانگشت و….) انجام می شود. در اروپا  دستگاههای خودپردازی وجود دارد که مشتریان می توانند از آنها برای درخواست وام استفاده کنند. بنابراین فناوری این این کار در قاره ای دیگر وجود دارد.

 به گفته تنت  دستگاههای خودپرداز  در آفریقا به مشتریان خدمات خرید بلیط بخت آزمایی رانیز می دهد. در نقاط دیگر دنیا مشتریان بانکی می توانند صورتحسابهایشان را با دستگاه خودپرداز پرداخت کنند. همچنین تلاشهایی انجام شده تا دستگاه خودپردازی ساخته شد که به مشتریان اجازه می دهد با استفاده از دوربین ویدئویی با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

تنت می گوید مشکل انجام عملیاتهایی مانند شناسایی بیومتریک( برای برطرف کردن نیاز به  کارتهای الکترونیکی)یا عملیاتهایی مانند  قبول کردن  یک وام آن است که تعداد کمی از بانکها در کشورهای دیگر و شبکه های کمتر ی در این زمینه وجود دارد. انجام این عملیات در آمریکا  بسیار پیچیده تر است زیرا هزاران موسسه مالی مختلف وجود دارند که بسیاری از آنها سیستمها و ماشینهای متفاوتی در داخل دفاتر خود دارند.

 علاقه بسیار زیاد وهمین طور تقاضای چشمگیری برای  انجام عملیاتهایی فراتر از   بازکردن حساب بانکی و برداشت پول نقد هم وجود دارد.  مشکل صنعت بانکداری با دستگاههای خودپرداز  در آمریکا بسیار متفاوت از کشورهای دیگر است.

 با این وجود  تنت  خوشبین است  در چند سال آتی رشد بیشتری در حوزه دستگاههای خودپرداز  در آمریکا وجود خواهد داشت.  اما به احتمال زیاد رشد  دستگاههای خودپرداز  در کشورهای دیگر از آمریکا بیشتر خواهد بود.

تصور می کنم در سطح جهانی شاهد رشدی فراتر وبیشتر از آمریکا باشیم و در کشورهای در حال توسعه آسیایی ماند هند  بخش اعظم این رشد اتفاق می افتد.

 در حالیکه رشد تعداد دستگاههای خودپرداز  کند است، اما بانکداران  منقرض شدن آنها را محتمل نمی دانند. حداقل تا زمانیکه پول نقد وجود دارد یا  به عنوان مدخلی برای انجام تجارت با بانک محسوب می شود.

 پیتز در آخر می گوید:  تصور می کند دسترسی به خودپرداز در همه زمانها است آن را به یک کانال انتقالی محبوب تبدیل کرده است.

 

 مترجم: شیوا سعیدی
 منبع:  ناکسویل نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  1  =