اختلاف آلمان و فرانسه بر سر اتحادیه بانکی عمیق‌تر شد

اختلاف نظر رهبران آلمان و فرانسه بر سر برنامه‌های مطرح شده برای نظارت بر بانکهای بحران زده اروپا، جشن سالگرد آشتی دو کشور پس از جنگ جهانی دوم را تحت الشعاع خود قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از ایسنا  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه، در کاخ باروک در شهر لودویگزبرگ آلمان دیدار کردند که در آن شارل دو گل 50 سال قبل به زبان آلمانی برای جوانان این کشور سخنرانی و آغاز روابط دو جانبه جدیدی را پیشنهاد کرده بود.

این دو رهبر اروپایی با وجود تاکید بر اینکه اتحاد اروپایی تنها راه خروج از بحران یورو است، بر سر نظارت بر بخش بانکی اروپا اختلاف نظر داشتند.

مرکل اظهار کرد که برلین از نظارت اروپایی بر وام دهندگان حمایت می کند و با بیان اینکه شتاب در این کار ممکن است پرهزینه باشد، خواستار یک رویکرد محتاطانه شد. اولاند نیز اظهار کرد یکپارچگی اروپا تنها راه برای خارج شدن از مشکلات منطقه یورو است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران اتحادیه اروپا در ماه ژوئن برای ایجاد یک سیستم نظارت بانکی جدید موافقت کردند تا به بانکهای منطقه یورو امکان دهند سرمایه مورد نیاز خود را به طور مستقیم از صندوقهای نجات مالی منطقه تامین کنند. این نخستین گام به سوی تشکیل یک اتحادیه بانکی است و اقدامات بیشتر به سوی همکاری سیاسی و اقتصادی عمیق‌تر در اروپا را برای مهار بحران بدهی این منطقه به دنبال خواهد داشت.

اما این پیشنهاد موجب ایجاد شکاف میان آلمان و فرانسه شده که خود را موتور یکپارچگی اروپا می دانند. در حالیکه فرانسه مایل است نظارت شش هزار بانک فعالیت کننده در منطقه یورو به بانک مرکزی اروپا سپرده شود، آلمان خواهان تحت نظارت قرار گرفتن بانکهای بزرگ است و برای این کار عجله چندانی ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  10