مدیریت ترافیک شبکه الکترونیکی بانک ها برنامه جدید بانک مرکزی/الزام بانكها در نصب «آنتی‌اسکیمر» روي خودپردازها

حکیمی خبر داد:

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام انجام 500 میلیون تراکنش ماهیانه در شبکه بانکداری الکترونیک، گفت: پس از ایجاد شبکه شاپرک در سال جاری، برخی برنامه ها و طرحهای دیگری را نیز در سال آینده در دستور کار داریم که به دنبال مدیریت بر ترافیک شبکه الکترونیکی بانک ها است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ناصر حکیمی در گفتگو با مهر درباره برنامه های بانک مرکزی برای بهبود وضعیت بانکداری الکترونیک و افزایش گرایش مردم به استفاده از خدمات این نوع از بانکداری، گفت: در این راستا تلاشهای فراوانی صورت می گیرد و هر سال که می گذرد میزان تراکنشها و استفاده از خدمات الکترونیک بانکی 2 برابر می شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، اظهار داشت: پیشنهاد بانک مرکزی به استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک خلوت تر کردن شبکه و کمک به انتظام بخشی و مدیریت ترافیک است.

حکیمی خاطر نشان کرد: پس از ایجاد شبکه شاپرک در سال جاری، برخی برنامه ها و طرحهای دیگری را نیز در سال آینده در دستور کار داریم که به دنبال مدیریت بر ترافیک شبکه الکترونیکی بانک ها است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: می توان ترافیک استفاده از شبکه های الکترونیک بانکی را به نحوی مدیریت کرد که شرایط مناسب آن حفظ شود.
وی در ارتباط با وضعیت امنیت استفاده از شبکه الکترونیک بانکی به ویژه در شبکه های مانند شاپرک، گفت: این سیستم هم اکنون با حجم 500 میلیون تراکنش در ماه کار می کند و ما هیچگونه خدشه امنیتی در سیستم نداشته ایم.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی، تصریح کرد: چیزی که در بخش نگاه استفاده کنندگان و جو روانی کار وجود دارد ناشی از ضعف اطلاع رسانی کاربری نرم افزار بوده است.

به گفته حکیمی، چالش اطلاع رسانی و آموزش دارندگان کارتهای شاپرک موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد ولی به لحاظ فنی هیچ مشکلی وجود ندارد و بحران سیستمی اتفاق نیفتاده است و امیدواریم با تلاشهایی که صورت می گیرد، اتفاقاتی هم در استفاده از شبکه های الکترونیک بانکی نیافتد.

وی تاکید کرد: با این حال برخی مشکلات در نحوه کاربری کارت های الکترونیکی وجود دارد و برخی برداشت ها که از حساب افراد انجام می شود برمی گردد به اینکه استفاده مناسب از کارت به درستی آموزش داده نشده است و ما این موضوع را نیز در دستور کار داریم.

لزوم نصب حفاظ امنیتی کارت «آنتی‌اسکیمر»

 در همين حال مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در گفتگو با فارس با اشاره به لزوم نصب حفاظ امنیتی کارت «آنتی‌اسکیمر» در عابر بانک‌ها گفت: در صورت بی‌توجهی به این دستورالعمل، مسؤولیت پرداخت خسارت به مشتریان زیان‌دیده بر عهده بانک سهل‌انگار است.

ناصر حکیمی   اظهار داشت: مدتی است از طرف بانک مرکزی به تمامی  بانکها بخشنامه و دستورالعملی ارسال شده و آنها  را موظف به نصب «آنتی اسکیمر» بر روی دستگاه‌های عابر بانک کرده ایم .

وی افزود  البته  هر بانکی که  نسبت به  نصب آنتی اسکیمر بر روی دستگاههای  عابر بانک (ATM) خویش کوتاهی کرده باشد و به این دلیل سوء استفاده‌ای از همان بانک صورت گرفته باشد ، به طور قطع آنها موظف به پرداخت خسارت به مشتری می باشند .

به گزارش فارس، Skimming در اصطلاح به معنای کپی کردن غیر قانونی داده های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر است.

دستگاه‌هائی برای خواندن کارتهای بانکی وجود دارند که توسط عده ای از مجرمین از پیش در دستگاه های خودپرداز بانکها نصب شده و داده های نوار مغناطیسی کارت را کپی می‌کنند.

بر این اساس معمولاً کد PIN توسط دوربینی مخفی فیلمبرداری شده یا روی صفحه کلیدی بدلی به نام پین‌لاگر ضبط و این داده ربوده شده روی یک کارت خالی کپی می‌شود.

با توجه به اینکه در کشورهائی غیر از کشورهای اروپائی از تراشه یا چیپ برای کارت بانکی استفاده نمی‌شود، کپی نوار مغناطیسی روی یک کارت خالی امکان برداشت از حساب بانکی را فراهم می‌کند.

یکی از مکانهایی که همواره برای مردم جایگاهی امن جهت نگهداری نقدینگی به حساب می آید ، بانکها هستند. لذا بانکها نیز موظفند کمال امانتداری نسبت به اموال  مردم را بجا بیاورند تا حسن اعتماد عمومی نسبت به آنها از بین نرود ولی متاسفانه  چند وقتی است این اعتماد در برخی بانک‌ها در حال از بین رفتن است .

سابقه سواستفاده

یکی از دارندگان کارت بانکي در همین زمینه اظهار داشت: هفته گذشته در حالی که در بانکی در لواسانات مشغول عملیات بانکی بودم، دقایقی بعد متوجه شدم، شخص دیگری با یک کپی از عابر بانک بنده در خیابان جمهوری از یکی از دستگاهای کارتخوان حدود چهل میلیون ریال خرید کرده و ساعتی بعد نیز از یک عابر بانک در همان حوالی دو میلیون ریال برداشت کرده است.

وی تصریح کرد: با وجود مراجعه به بانک مذکور، هیچ گونه  همکاری با بنده صورت نگرفت.

به گفته وی، برای پیگیری مسئله با مدیر فناوری آن بانک (آقای ص) تماس گرفته و جریان را از جویا شدیم که وی ضمن تکذیب خبر ، گفت: بنده اطمینان خاطر می‌دهم که با وجود دارا بودن ایزو در این بانک، اینگونه سوء استفاده امکان پذیر نیست.

فتا چه مي گويد

این در حالی است که پلیس فتا چندی پیش اعلام کرده بود باندی در کشور وجود دارد که با گذاشتن  اسکیمر به  روی دستگاههای عابر بانکها به راحتی به رمز 24 رقمی کارتها دسترسی پیدا کرده و به وسیله کارتهای خامی که ( البته معلوم نیست از کجا تهیه کرده اند) می توانند  از کارتهای عابر بانک مشتریان  بانکها سوء استفاده و حسابهایشان را خالی نمایند .

پلیس فتا اعلام کرده بود: مدتها است به بانکها هشدار داده ایم  تا  از عابر بانکهای خویش به خوبی مراقبت کنند تا از نصب اسکیمر توسط افراد سودجو، جلوگیری شود.

با این تفاسیر، معلوم نیست چرا بانکها به جای اطلاع رسانی به مشتریان، از بیان حقیقت خودداری می‌کنند و اینکه چرا بسیاری از این بانکها  با وجود  هشدار پلیس فتا و بخشنامه بانک مرکزی از نصب آنتی اسکیمر بر روی دستگاهای عابر بانک خویش خودداری کرده اند؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  64  =  73