پیروز میدان شاپرک

اکنون حدود دوماه از استقرار کامل سامانه شاپرک گذشته است. طی این دوماه شاهد جدال نظم قدیم و نظم جدید در حوزه پایانه های فروشگاهی بودیم و بروز این جدال در عرصه های مختلف جاری و ساری شد. در این میان بازیگران برای استقرار نظم جدید برخی با همه وجود در میدان حضور یافتند و برخی با تردید وارد شدند ، همچنین تردیدهایی باعث حضور کمرنگ برخی در تثبیت نظم نوین شدند.

طبیعی است برخی نیز شیطنت را در دستور کار قرار دادند. البته وجود این دسته بندی در انتقالهایی به گستردگی شبکه پایانه های فروشگاهی طبیعی است و بازیگران اصلی این شطرنج دریافتند که تنها با خوانش درست بازی قادر خواهند بود که یک برد شیرین را برای خود رقم بزنند.

اکنور سوال این است که پیروز نهایی شطرنج شاپرک کیست؟آیا شبکه بانکی، مردم، بانک مرکزی، بانکها ، مسئولان شاپرک ، شرکت های PSP یا شبکه فروشندگان هستند. طبیعی است که پاسخ روشن است. همه این گروه ها پیروز واقعی میدان شاپرک هستند و هر یک بر اساس جایگاه و نقش خویش از پیروزی سهم خواهد برد.

اما درسهای این پیروزی برای بازیگران میدان مذکور چه خواهد بود. شاید مهمترین درس بحث داشتن باور نسبت  به هدف است. وجود این باور تضمین کننده موفقیت است و طبعا برای آن دسته که به هر دلیل مردد بودند نیز درس خوبی بوده است.

درس دیگر شناخت محیط است. رفتار شناسی گروه های مختلف مرتبط با سامانه شاپرک نشانگر نکات ظریف بسیاری است برای آنانی است که باید از این ظرایف درس بگیرند. یکی ازنکات رفتار مردم در مقابل این اتفاق بود. مردم اگر چه در ابتدا به دلیل عادت کردن به یک بدعت اشتباه در برابر اصلاح مقاومت نشان دادند  اما در مدت نه چندان زیادی اصلاح را پذیرفتند و اکنون به نظر برخی این گونه بیایید که اساسا پرداخت آنی تنها یک خاطره قدیمی بیش نبوده است. این درس برای اقدامات بعدی بانک مرکزی بیشتر اهمیت دارد.

اما سوال اساسی آخر این است که به هر روی شاپرک  اکنون مستقر شده اما بعد از پیروزی چه مسئولیتهایی بر دوش بازگران این عرصه قرار گرفته است و چه باید کرد . شاید مهمترین نکته این باشد که بپذیریم شبکه پایانه های فروشگاهی و صنعت پرداخت اساسا یک ثروت ملی است و بر این اساس این راهبرد را در دستور کار قرار دهیم که چگونه از این ثروت به خوبی نگهداری کنیم و به نحو مطلوب و منطقی به توسعه این ثروت بپدازیم. اگر همه بازیگران بر اساس جایگاه و نقش خود در بازار مذکور به این راهبرد به درسیتی توجه کند قطعا دستاوردهای پس از پیروزی بسیار ارزشمند و موثر دررفاه مردم و صنعت بانکداری خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    امروز 8 بهمن 1391 است و ارتباط تمامی کارت خوان ها و شبکه پرداخت اینترنتی کشور که به این حشره متصل شده اند از صبح مختل شده است.
    اگر یک صدم ادعایی که پشت سر راه اندازی شاپرک میشود، عمل شده بود، شاهد این افتضاحات نبودیم. خدا به آخر سال رحم کند!
    هیاهوی بسیار برای هیچ!

ارسال یک پاسخ

4  ×  1  =