احتمال افزایش تسهیلات خودرو

مدیر عامل بانک سپه درباره افزایش میزان تسهیلات خودرو با توجه به افزایش قیمت خودروها گفت: این موضوع باید در شورای پول و اعتبار و هم در درون بانک‌ها بررسی شود و احتمال افزایش تسهیلات خودرو بسیار زیاد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رامین پاشایی فام – مدیرعامل بانک سپه – در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان اینکه کارهای کارشناسی آن در حال انجام است درباره میزان افزایش گفت: این موضوع در دست کارشناسی بوده و در حال بررسی است.

وی گفت: در این عرصه حتی اگر تحریم‌ها نبود، باید به این موضوع توجه داشت که دنیا دچار مشکلات عدیده‌ی اقتصادی شده است و علی‌رغم این‌که تحریم‌ها وجود دارد، وضعیت خوبی داریم.

پاشایی‌فام با بیان این‌که اقتصاد ما بانک‌محور بوده و با توجه به ساختار ارائه‌ی تسهیلات در بانک‌ها دچار ضعف و نقصان است، گفت: باید اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم و با توجه به اوضاع فعلی کارهای مناسب انجام شده است.

گفتنی است؛ تولید انواع خودرو در آذرماه امسال 51 درصد و در 9 ماهه امسال 46.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است‌ و با صعودی شدن نرخ ارز قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی روبرو هستیم و برای خرید یک خودروی پراید صفر باید حدود دو برابر رقم فعلی تسهیلات خودرو پرداخت شود.

اگرچه قیمتهای رسمی فروش خودروسازان از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و ابلاغ می‌شود اما هیچ مکانیزم روشن و شناخته شده‌ای برای تعیین قیمت این محصولات در بازار آزاد وجود ندارد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می‌گوید: قیمت خودروها در بازار از سوی خودروسازان و به صورت غیر مستقیم تعیین می‌شود.

به گفته علی خاکساری، قیمت خودرو در بازار نیز مانند هر کالای دیگری تابع قانون عرضه و تقاضا است به‌گونه‌ای که در صورت برابر بودن عرضه و تقاضا، قیمتها ثابت مانده، با افزایش عرضه قیمتها کاهش و با رشد تقاضا، افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین خودروساز می‌تواند با کاهش و قطع عرضه موجب سنگین‌تر شدن کفه تقاضا نسبت به عرضه شده و به رشد قیمت‌ها در بازار آزاد دامن بزند. با این کار خودروساز به دلالان و واسطه‌ها این پیام را می‌دهد که قیمت خودرو در بازار روزانه باید افزاش یابد.

در برابر این اظهارات اما دبیر انجمن خودروسازان ایران با رد هرگونه نقش خودروسازان در تعیین قیمت خودرو در بازار، می‌گوید: خودروسازان داخلی امکان تعیین قیمت فروش محصولات خود را هم ندارند چه رسد به آنکه بخواهند قیمت این محصولات در بازار را تعیین کنند.

احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه در حال حاضر دلالان و واسطه‌ها نقش اصلی را در بازار آزاد خودرو دارند، خاطرنشان می‌کند: این دلالان هستند که به دلیل تفاوت فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروها، محصولات عرضه شده از سوی خودروسازان را خریداری کرده و به قیمت دلخواه خود در بازار عرضه می‌کنند در حالیکه هیچ سودی از این افزایش قیمت نصیب خودروسازان نمی‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  25  =  26