ایجاد صندوق تضمین سرمایه‌گذاری کشاورزی

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به منابع 19 هزار و 500 میلیارد تومانی این بانک در سال جاری گفت: در بودجه 92 برای حل مشکل کشاورزان در تهیه وثیقه تسهیلات، پیشنهاد ایجاد صندوق تضمین سرمایه‌گذاری کشاورزی را داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مدیرعامل بانک کشاورزی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به اینکه 59 درصد کل تسهیلات نظام بانکی کشور به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد، گفت: 90 درصد تسهیلات کشاورزی از سوی این بانک پرداخت می‌شود.

محمد طالبی افزود: بانک کشاورزی از برنامه دوم توسعه به بعد، منابع خود را از طریق سپرده‌های مردمی تأمین و به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهد.

وی افزود: معتقدیم بخش کشاورزی به لحاظ ماهیتی که دارد، نیاز فراوانی به منابع ارزان‌قیمت برای تقویت زیرساخت‌ها دارد تا بتواند در دنیا قدرت رقابت داشته باشد.

طالبی در خصوص منابع بانک کشاورزی گفت: در حال حاضر این بانک 19 هزار و 500 میلیارد تومان منابع دارد که امسال رشد 30 درصدی پیدا کرده است.

وی در مورد ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی گفت: در 10 ماهه امسال، 113 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده، در حالی که این رقم سال گذشته 98 هزار میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: در سال گذشته براساس بودجه مصوب دولت 2 هزار و 570 میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به این بانک اختصاص یافت.

طالبی ادامه داد: برای مصرف بهینه این منابع، ارزی با نام طرح توسعه کشاورزی معرفی شد که رئیس آن رئیس‌جمهور و جلسات آن به طور مستمر هر دو هفته یکبار با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

وی گفت: براساس طرح توسعه کشاورزی تاکنون 3 هزار و 500 میلیارد تومان طرح تصویب شده است.

به گفته طالبی: ریسک اعتباری بانک کشاورزی در دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد کاهش نشان می‌دهد که این روند مناسبی است.

مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: در سال جاری براساس تصمیم بانک مرکزی، منابع قرض‌الحسنه نظام بانکی در قالب مؤسسات وابسته به بانک انجام می‌شود و بر این اساس در دو هفته گذشته مؤسسه قرض‌الحسنه بانک کشاورزی هم فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ضمن انتقاد از وضعیت فعلی بیمه کشاورزی و ساختار آن، گفت: بیمه کشاورزی باید یک نهاد قدرتمند باشد و از شکل فعلی خارج شود.

وی اضافه کرد: آمادگی داریم صندوق بیمه کشاورزی با مدیریت مستقل و به صورت یک بخش مستقل اداره شود و جایگاه آن در بودجه کشور تثبیت شود.

وی گفت: برای این کار پیشنهاداتی به دولت و مجلس داده‌ایم تا حق بیمه سهم دولت و مازاد غرامت از سوی دولت پرداخت شود.

وی در خصوص انتقال بانک کشاورزی به زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی با تصویب نمایندگان مجلس گفت: این ماده به تصویب نمایندگان رسیده و براساس آن مدیرعامل بانک به پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی و با حکم وزیر اقتصاد انتخاب می‌شود، البته این قانون نیاز به تأیید شورای نگهبان دارد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه بانک به بخش کشاورزی تسهیلات می‌دهد و هیچ تسهیلاتی بدون معرفی جهاد کشاورزی پرداخت نمی‌شود، این روند مناسبی است.

وی در مورد اختصاص تسهیلات بعد از هدفمندی یارانه‌ها گفت: حدود 600 میلیارد تومان در قالب پروژه‌های معرفی شده بعد از هدفمندی یارانه‌ها به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل تجاری نشدن بیمه کشاورزی، گفت: به طور طبیعی بیمه کشاورزی زیان‌ده است، زیرا احتمال بروز خطر در آن بسیار بالاست و انگیزه‌ای از سوی بیمه‌گران وجود ندارد، بنابراین باید به صورت دولتی اداره شود.

طالبی گفت: در بودجه سال 92 با توجه به مشکلات کشاورزان در مهیا کردن ضامن و وثیقه برای دریافت تسهیلات، پیشنهاد ایجاد صندوق تضمین سرمایه‌گذاری کشاورزی را داده‌ایم.

وی اضافه کرد: این صندوق با منابع دولت و بخشی هم از منابع کشاورزان اداره می‌شود و می‌تواند مشکل کشاورزان برای دریافت تسهیلات را کاهش دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  45  =  53