درویشی هشدار داد: با متخلفان بانکی برخورد می‌شود

معاون نظارت بانک مرکزی تاکید کرد: متاسفانه برخی بانک‌ها به رغم تاکیدات و تذکرات مکرر بانک مرکزی به کرات مقررات نظارتی و به خصوص مقررات تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و تسهیلات و تعهدات کلان را نقص کردند، به‌طوری که هم‌اکنون این موضوع مورد ایراد و نقد مراجع نظارتی مختلف قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  ابراهیم درویشی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: بدیهی است ادامه‌ی این روند زمینه برخی تخلفات و سوء‌تفاهم‌هایی بزرگ را در نظام بانکی کشور فراهم می‌کند و چنین تخلفاتی هرچند اندک سلب اعتماد عمومی می‌کند و خدمات و اقدامات مثبت نظام بانکی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی گفت: از بانک‌ها انتظار می‌رود با استقرار و تقویت نظام کنترل‌های داخلی مطابق با رهنمودهای پیش‌تر ابلاغ شده امکان بروز و وقوع تخلف را در حوزه تحت مسوولیت خویش به حداقل رسانده و هم‌چنین فرآیند اعطای تسهیلات در آن بانک تا حد امکان ضابطه‌مند و تحت پایش درتمامی مراحل باشد.

معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد:همچنین باید همه ضوابط و مقرارت نظارتی و به ویژه مقررات تسهیلات و تعهدات افراد مرتبط، ضوابط ناظر بر تعهدات کلان، سقف‌های تملک سهام مقرر در ماده پنج قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و مقررات ناظر بر سرمایه‌گذاری‌ها رعایت شود و حداکثر کوشش برای معکوس کردن روند مطالبات غیرجاری و وصول آنها انجام شود.

درویشی تاکید کرد: بدیهی است با بانک‌ها و موسسات غیربانکی که این هشدارها را جدی تلقی نگیرند و حاضر به رعایت قوانین و مقررات نباشند و به تخلفات و قانون‌گریزی‌های خود ادامه دهند مطابق ضوابط رفتار خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظام بانکی منشا آثار و برکات زیادی بعد از انقلاب بوده و شاید کسب همین توفیقات بوده که پیوسته در اسناد بالادستی کشور ماموریت‌ها و تکالیفی برعهده نظام بانکی نهاده شده گفت: بدیهی است لازمه تداوم توفیق و سربلندی در این مسیر عنایت الهی و تلاش دست‌اندرکاران نظام بانکی و ارتقای اعتماد عمومی است و شایسته است که از هر اقدامی که اعتماد عمومی را مخدوش سازد و موجب بدبینی و ناامیدی می‌شود باید دوری شود که از جمله مهم‌ترین مصادیق آن عدم رعایت دقیق مقررات و قوانین است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

23  +    =  30