اختصاص ارز مرجع به کالاهای اساسی در سال ۹۲ تداوم می‌یابد

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه کالاهای اساسی در سال 92 کماکان ارز مرجع دریافت خواهند کرد، گفت: گروه بندی ده گانه کالاها کماکان برقرار خواهد بود و این سیاست‌های مشخص تجاری کشور است.

به گزارش بانکداری الکترونیک به نقل از مهر مسعود موحدی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال مهر افزود: اگر قرار باشد تغییراتی در این اولویت بندی ده گانه صورت گیرد ،قطعا به صورت موردی خواهد بود اما قرار نیست چارچوب کار در سال 2 تغییر کند.

وی تصریح کرد: با امکانات مرکز مبادلات ارزی شرایط بهتری برای تامین ارز مبادلاتی فراهم خواهد شد و گزارشات حکایت از آن دارد که تعداد واحدهای متقاضی در صف دریافت ارز مبادلاتی کاهش یافته است.

موحدی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرگار مهر مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی در سال 92 مشمول استمهال بدهی خواهند شد؟ گفت جمع بندی این است که با توجه به موضوع معوقات و بدهی های غیر جاری واحدهای تولیدی امکان استفاده از استمهال بدهی طی سه سال متوالی فراهم بوده و نیازی به تمدید آن نیست.

وی اظهار داشت: امکانات مناسبی در قانون بودجه سال 92 اعم از اوراق صکوک و یا خزانه اسلامی و افزایش سرمایه بانکها از محل حساب ذخیره ارزی برای اختصاص به تولید در نظر گفته شده است.

موحدی در ادامه به وضعیت مناسب صادرات غیر نفتی در سال 91 اشاره و خاطر نشان کرد: صادرت کشور هم اکنون روند افزایشی طی می کند و برآورد این است که در سال 91 تا پایان سال 30 درصد افزایش صادرات صنعتی را داشته باشیم.

وی گفت: در حدود 28 قلم افزایش تولید و  حدود 22 قلم کاهش تولید را داشته ایم که البته کاهش تولید روند نزولی به خود گرفته است.

وی همچنین از فراهم شدن دسترسی واحدای تولید به منابع مالی خبر داد و گفت: خوشبختانه از محل صندوق توسعه ملی تا به حال حدود 2500 واحد کوچک و متوسط برای استفاده از تسهیلات زیر یک میلیارد تومان معرفی شده اند، ضمن اینکه 2107 واحد صنعتی متوسط نیز برای تامین تسهیلات یک تا 5 میلیارد تومانی و 107 واحد صنعتی بزرگ نیز برای دریافت 1200 میلیارد تومان منابع به صندوق توسعه ملی معرفی شدند.

به گفته موحدی، به میزان 9 هزار و 250 میلیارد تومان معرفی برای چهار هزار و 700 واحد صنعتی به صندوق توسعه ملی صورت گرفته، ضمن اینکه 6.5 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی از طریق بانکهای عامل در حال پرداخت است.

وی، وضعیت ذخیره سازی کالاهای اساسی را بسیار مناسب عنوان و خاطر نشان کرد: علی رغم محدودیت‌ها، این ذخایر هم اکنون در شرایط بی نظیری قرار گرفته، ضمن اینکه در جلسه کارگروه تنظیم بازار با رئیس جمهور گزارشی از تامین کالاهای اساسی و روند توزیع آنها ارئه شد.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: رئیس جمهوری تاکید داشت طرح کنترل بازار شب عید به صورت ویژه دنبال شود که براین اساس، طرح مشترک پایش بازار شکل گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: براساس دستور رئیس جمهور، قرار بر این شد که بانک مرکزی خارج از نوبت تامین ارز کالاهای تنظیم بازار را مورد رسیدگی قرار دهد، ضمن اینکه ستاد ویژه ای برای کنترل بازار شب عید تشکیل شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  2  =