مغایرت یک میلیونی آمار جمعیت ثبت احوال و مرکز آمار!

height=420

 

از سوی دیگر جمعیت کشور بر اساس نتایج سرشماری مرکز آمار تا پایان آبان سال 90 بالغ بر 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر اعلام شده است.

 

اما روز گذشته معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور، میزان جمعیت حال حاضر کشور را بر مبنای نتایج سرشماری 90 و احتساب افزایش جمعیت در چهار ماهه پایانی سال گذشته و امسال، حدود 76 میلیون و 300 هزار نفر عنوان کرد که این رقم حدود یک میلیون نفر کمتر از میزان جمعیتی است که به صورت آمار لحظه‌ای در سایت مرکز آمار به نمایش گذاشته شده است.

 

علی‌اکبر محزون مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت‌احوال کشور در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح علت این مغایرت، با تاکید بر اینکه در آمار رسمی جمعیت کشور مغایرتی وجود ندارد، گفت: سایت مرکز آمار ایران در یک اقدام نمادین «ساعت جمعیتی» کشور را به نمایش گذاشته است که قرار نیست به عنوان آمار رسمی مورد استناد قرار گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه منبع انتشار آمار رسمی جمعیت مشخص است، اظهار کرد: مبنای اعلام جمعیت کشور آمار جمعیت بر اساس نتایج سرشماری است که میزان ولادت و وفات ثبت شده در ثبت احوال روی آن اعمال می‌شود تا میزان جمعیت کشور بدست آید.

 

محزون اقدام مرکز آمار را نمادین توصیف کرد و گفت: «ساعت جمعیتی» اقدام جالبی است که برخی دیگر از کشورهای جهان هم آن را انجام داده‌اند و با هدف نمایش تحول و پویایی جمعیت کشور است. اما آمار رسمی قابل استنادی نیست.

 

وی افزود: اینکه مرکز آمار بر چه مبنایی به رقم 77 میلیون نفر رسیده و مبنا و چگونگی انتشار آمار در ساعت جمعیتی این سایت چیست را باید از متولیان مرکز آمار سوال کنید. اما با اعمال میزان ولادت و وفات در نتایج سرشماری آبان 90، میزان جمعیت هم‌اکنون حدود 76 میلیون و 300 هزار نفر است.

 

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت‌احوال تاکید کرد که اختلافی میان آمار جمعیتی مرکز آمار و ثبت احوال وجود ندارد و نتایج سرشماری سال گذشته هم این موضوع را تایید کرد که تنها اختلاف جزئی در این زمینه وجود دارد که طبیعی است.

 

این طور به نظر می‌رسد که آمار دقیق جمیعیت کشور که از سوی سازمان ثبت‌احوال اعلام شده مبنای کارشناسی دارد، اما مشخص نیست که ساعت جمیعی سایت مرکز آمار ایران چگونه کنتر می‌اندازد که در یک سال و سه ماه گذشته حدود دو میلیون نفر به میزان جمعیت کشور افزوده شده است!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  16