تمهیدات پلیس درباره مراسم چهارشنبه آخر سال

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم امروز در نهمین همایش تخصصی روسای پلیس پیشگیری، مانند مرتضی تمدن، استاندار تهران، چهارشنبه سوری را هفته آینده، و غروب سه شنبه 29 اسفند عنوان کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛او با ابراز خوشحالی از همزمان شدن چهارشنبه آخر سال با تعطیلات، گفت: چهارشنبه آخرسال 29 اسفندماه است. خوشبختانه تجربه نشان داده است که قرار گرفتن چهارشنبه آخرسال در آستانه تعطیلات سبب کاهش خطرات می‌شود. چهارشنبه آخرسال امسال قطعا بهتر از سال قبل خواهد بود.

فرمانده ناجا به روسای پلیس پیشگیری توصیه کرد که با افرادی که اقدام به فروش موادمحترقه و خطرزا می‌کنند، افراد خطرآفرین و مزاحم برخورد شدیدتری داشته باشند: خوشبختانه امسال شاهد کاهش چشمگیر مسائل مربوط به چهارشنبه آخر سال هستیم و برخورد شدیدتری با فروشندگان مواد محترقه انجام می‌شود.

احمدی مقدم پیش از این از مخالفت با برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال در پارکها حرف زده بود. او اکنون درباره این مخالفت گفت: برخی دوستان پیشنهاد می‌کنند که مراسم چهارشنبه آخرسال در پارک‌ها برگزار شود، عده‌ای جوان هیجانی می‌خواهند که مواد محترقه منفجر کنند حال آنکه این اتفاق نباید باعث شود تا مزاحمتی برای دیگر شهروندان ایجاد شود. تجربه نشان داده که پیشنهاد وطرح این موضوع مناسب نبود. چرا که در انتهای مراسم و در ساعت دو بامداد با درگیری و هزار مشکل به پایان می‌رسد و افراد نتوانستند این مراسم را مدیریت کنند.

به گفته او آنهایی که پیشنهاد برگزاری این مراسم را در پارک‌ها داده‌اند به تجربه کشورهای اروپایی در شب کریسمس اشاره می‌کنند: آنها فراموش کرده‌اند در کشورهای اروپایی در شب سال‌نو افراد پس از انجام آتش‌بازی اقدام به آتش‌زدن خودروها و مغازه‌ها می‌کنند. این در حالی است که پلیس و تمامی دستگاه‌های مربوطه در شب سال‌نو آماده باش هستند اما با این حال نمی‌توانند مردم را کنترل کنند. ما نیز نمی‌توانیم مثل خارجی‌ها مدیریت کرده و اجازه دهیم افراد خودرویی را آتش بزنند.

احمدی مقدم به اتفاقاتی که در سال های گذشته در شب مراسم چهارشنبه سوری افتاده است، اشاره کرد و گفت: سال‌های گذشته برخی اراذل و اوباش خودروها را متوقف و از مردم می‌خواستند که برقصند که این صحنه زشتی بود و حتی اقدام به آتش‌زدن درختان می‌کردند.

به گفته او جرایم مربوط به چهارشنبه آخرسال تقریبا به صفر رسیده است.

 

لغو محدودیت زمانی فعالیت های صنفی

احمدی مقدم همچنین دوباره از لغو محدودیت های زمان فعالیت اصناف خبر داد و گفت: از ابتدای این هفته تا 16 فروردین ماه محدودیت‌های فعالیت‌های صنفی لغو شده است و مغازه‌داران و رستوران‌ها به خصوص در شهرهای مسافرپذیر و در راهها می‌توانند تا هر ساعتی که خواستند و به طور شبانه روزی فعالیت صنفی خود را ادامه دهند.

احمدی‌مقدم در توجیه این تصمیم پلیس گفت: کار خداپسندانه‌ای است و باید اجازه داد مردم و کسبه نیز از این فرصت برای انجام امور صنفی و همچنین شادی و رفاه استفاده کنند. البته برداشتن محدودیت‌های صنفی موجب افزایش فعالیت‌های ماموران خواهد شد. ولی با تشدید فعالیت‌ها می‌توان به رونق بازار کمک کرد.

 

30 درصد پرونده ها در کلانتری به صلح و سازش منجر می شود

احمدی مقدم همچنین گفت: امروز در کلانتری‌ها 30 درصد از پرونده‌هایی که به واحد صلح و سازش ارجاع داده می‌شود منجر به صلح و سازش می‌شوند و دیگر نیازی به وجود طرفین پرونده در دادسراها نیست.

فرمانده ناجا به استانداردسازی رفتار در پلیس پیشگیری اشاره کرد و گفت: پلیس پیشگیری بیشترین برخورد و رویارویی را با مردم دارد و به همین دلیل توجه به استانداردسازی رفتار از اهمیت بالایی برخوردار است. امروز بالاترین نارضایتی مردم از پلیس مربوط به پلیس پیشگیری و دلیل این امر هم همان تعدد برخورد میان پلیس پیشگیری و مردم است.

او در بخش دیگر از سخنان خود به ضرورت حفظ شأن شهروندان در هنگام ابلاغ احکام قضایی توجه ماموران پلیس اشاره کرد و گفت: مأموران باید دقت کنند که در هنگام ورود به منازل و همچنین ابلاغ قضایی برخورد ناشایستی نداشته باشند و باعث آزار و اذیت خانواده‌ها نشوند.

احمدی مقدم همچنین به ضرورت استانداردسازی تحت نظرگاه‌های پلیس اشاره کرد و گفت: در تحت‌نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها باید استانداردها از جمله نور، غذای مناسب، رفتار درست، دوربین، مسائل‌زیستی و غیره مورد توجه قرار گیرد. باید بین افرادی که برای یک چک به کلانتری آورده شده‌اند و دیگر مجرمان تفاوتی قائل شد.

او همچنین با بیان اینکه تمام شاخص‌ جرایم به غیر از سرقت خرد امسال بهبود یافته است گفت: با توجه به شرایط ویژه سال‌جاری، به نظر می‌رسید جرایمی همچون اغتشاش، درگیری، سرقت مسلحانه، نزاع و غیره افزایش یابد اما میزان وقوعات کاسته شد و این توفیق بزرگی است.

به گفته فرمانده ناجا سرعت کشف پلیس به خصوص در جرایم جنایی افزایش یافته است.

 

دلیل حوادث اخیر اصفهان

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث اخیر در اصفهان گفت: خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی موجب افزایش دعوا و نزاع شده اما امیدواریم این مشکل هرچه سریع‌تر حل شود اما دقت داشته باشید که در سال‌جاری نزولات آسمانی تمام کشور را در بر گرفت.

فرمانده ناجا با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: با این حال نیروی انتظامی با اخذ تدابیر و برنامه‌ریزی‌های مناسب توانست بر این مشکل فائق بیاید. به گونه‌ای که با فروش املاک و اراضی فرسوده خود اقدام به نوسازی ساختمان‌ها کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  25