بانک مرکزی و بانک اعتباردهنده در فساد بزرگ به وظایف‌شان درست عمل نکرده‌اند

دادستان کل کشور گفت: اگر فساد بزرگ بانکی که در سال 90 رخ داد درست آسیب‌شناسی نشود کاری انجام نداده‌ایم و اینگونه موارد مجددا تکرار خواهد شد و بار دیگر نیز در مسائل اقتصادی گره به وجود خواهد آمد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نهمین نشست تخصصی – کاربردی روسای پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی سراسر کشور، گفت: امیدواریم که خداوند به ما لطف کند که همراه با طبیعت با شادی و طراوات بیشتر و احساس مسئولیت بیشتر نسبت به گذشته نقاط ضعف خود را قوت بخشیم و آنها را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: هر کس برنامه‌، سیاستگذاری، اجرا و مجموعه مسائلی که دارد در راستای اعتقاد داشتن و هدفی که به آن معتقد است آن مجموعه را هدایت می‌کند. ما مردمی متدین به دین اسلام هستیم و نظام ما نظامی اسلامی است که همه در تلاش به رسیدن به هدفی غایی هستیم.

دادستان کل کشور ادامه داد: کارهایی که ما انجام می‌دهیم باید مبتنی بر هدف غایی باشد که این مجموعه‌ها به هم پیوسته است. مجموعه‌های پیش‌بینی، پیشگیری، درمان، مقابله، برخورد و غیره که برای بازپروری یک بزهکار انجام می‌دهیم به یکدیگر پیوسته‌ است که ما نمی‌توانیم آنها را از یکدیگر جدا بدانیم. همچنین قانون و برنامه ما باید به هم پیوسته باشد تا بتواند ما را به اهداف خود برساند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: ایرادی ندارد که ما از تجربیات و علوم و فنون دیگران استفاده کنیم لکن باید در این راستا پیوندی از مسائل غیراسلامی به مسائل اسلامی بزنیم که این پیوندها با هم همخوانی داشته باشد.

وی گفت: اسلام در زمینه پیشگیری و هم در زمینه برخورد، درمان، پرستاری و نقاهت مریض یا جرم برنامه دارد ولی تکیه اسلام برای فراهم ساختن زمینه رشد و تعالی است لذا اسلام برای همه چیز برنامه دارد که این برنامه‌ها به هم پیوسته است. همچنین پیش‌بینی ما برای پیشگیری نیز باید مبتنی بر موازین اسلامی باشد.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: اگر قرار است جرمی اتفاق بیفتد و جرمی صورت گیرد باید علاوه بر داشتن قصد مجرمانه، انگیزه جرم و ابزار جرم را نیز در اختیار داشته باشد بنابراین ما باید ببینیم که کجا باید انگیزه را از مجرم بگیریم که این مهم‌ترین عنصر است لذا ما به تنهایی نمی‌توانیم این انگیزه را از مجرم سلب کنیم چرا که گاهی اوقات مجرم به دلیل فقر مرتکب دزدی می‌شود. در این راستا باید نهادهای دیگر مانند مجلس و مخصوصا دولت نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند چرا که اگر بیکاری نباشد فرد کمتر به دزدی فکر می‌کند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی از مسائل مهم که در این همایش‌ها باید به آن توجه شود، این است که اطلاعات را در اختیار عموم جامعه قرار دهید، خاطرنشان کرد: در این همایش‌ها شما اطلاعات فراوان دارید اما نه به صورت جمع‌بندی شده در اختیار نظام و مردم قرار می‌دهید و نه در بین خودتان، بنابراین شما می‌توانید به عنوان پلیس پیشگیری اطلاعات خود را برای آگاهی‌ بخشیدن به جامعه در اختیار آنها قرار دهید.

وی با اشاره به فساد بزرگ بانکی در سال 90، اظهار کرد: فساد بزرگ بانکی در سال 90 به وقوع پیوست که برای همه جای تاسف و تاثر دارد اما با آن برخورد شد ولی اگر از چنین فساد عظیمی درست آسیب‌شناسی نکنیم کار بزرگی انجام نداد‌ه‌ایم و این دوباره تکرار می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه تصریح کرد: در خصوص این فساد، بانک شاید در چهارده مورد تخلف داشته برای مثال اعتبارسنجی نکرده است، مدارک را درست مورد دقت قرار نداده است، بین بانک گشایش‌کننده LC‌ و کارگزار ضوابط قانونی رعایت نشده است، نظارت دقیق لحاظ نشده است، مدیرعامل بانک که باید بر شعبه و منطقه نظارت داشته باشد نظارت کافی نداشته است و بانک مرکزی در راستای وظایف و نظارت خود درست عمل نکرده است و غیره.

وی ادامه داد: در فساد بزرگ بانکی حتی ممکن است فرد قصد مجرمانه نداشته ولی فردی در مجلس که قصد ناصحیح نداشته با آن فرد دیگر رابطه برقرار می‌کند و آن فرد در مجلس از آن فرد دیگر نزد بانک پشتیبانی می‌کرده است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه علاوه بر اینها آنچه اتفاق می‌افتد این است که چهار دستگاه اقتصاد و دارایی، گمرک، بانک و بانک مرکزی باید با هم ارتباط داشته باشند تا این اتفاقات رخ ندهد. جرمی که در جامعه اتفاق افتاد در مسائل اقتصادی نیز ایجاد گره کرد که اگر آن را آسیب‌شناسی نکنیم فایده‌ای ندارد و کار مهمی انجام نداده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه روابط ناصحیح منجر به ضوابط خلاف می‌شود، گفت: گاهی اوقات داشتن روابط ناصحیح منجر به ضوابط خلاف می‌شود که باید مقابله اینگونه ضوابط ایستاد. اگر فردی سوابق خوب داشته به همین دلیل در اشتباه او چشم‌پوشی نمی‌کنیم که اگر این کار را انجام دهیم به خود و جامعه ضرر رسانده‌ایم بنابراین باید به او بگوییم که تو سوابق خوبی داشته‌ای اما باید به اشتباهت رسیدگی شود.

دادستان کل کشور در پایان تصریح کرد: نوع رفتار پلیس با مردم نیز بسیار حائز اهمیت و مهم است. ما در همه مسائل به کمک مردم نیاز داریم و مردم باید به ما اعتماد کنند و باور کنند که ما خیرخواه آنها هستیم و صلاح آنها را می‌خواهیم و نیز خواهان داشتن آرامش برای مردم جامعه هستیم اما گاهی این موارد به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید اعتماد دیگری به آنها بدهیم و آن این است که آنها بدانند که ما توان حمایت از آنها را داریم بنابراین جلب نظر و اعتماد مردم برای ما بسیار حائز اهمیت است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  72  =  79