بهترین اتفاق سال ۹۱

سال 91 با یک اتفاق خوب آغاز شد.شاید این اتفاق از معدود اتفاقات کم نظیر در تاریخچه بانکداری الکترونیک باشد. احتمالا اغلب حدس می زنند قرار است شاپرک ،سپاس یا سپام مطرح شود.

 اما اگر چه  هر یک از  این شبکه ها از نقاط عطف در صنعت پرداخت الکترونیک محسوب می شوند اما اتفاقی یهتر از این نیز در بهار سال 91 به وقوع پیوست.این اتفاق چیزی نبود جز لورفتن اطلاعات شخصی  3 میلیون کارت بانکی. بروز این اتفاق در ظاهر ناخوشایند در واقع باعث شد تا بانکداری الکترونیک و بخصوص صنعت پرداخت در کشور ما واکسینه شود و در حالی که بسیاری از مدیران در سطوح مختلف نظارت و اجرا در شبکه بانکی سرخوش رشد آمار تعداد دستگاه ها و تراکنش های الکترونیک بودند این اتفاق باعث شد تا به یکباره از سرخوشی به درآیند و نگاهی جدی به ورای هر تراکنش بیندازند.

در اتفاقات ناگوار حوزه امنیت به مفهوم عام آن اغلب اوقات گزینه دیگری هم هست مبنی بر اینکه آن اتفاق ناگوار می توانست بدتر انچه که رخ داده باشد به وقوع پیوندد .درباره سه میلیون کارت نیز در حالی که  ساختار امنیت حوزه بانکداری الکترونیک بخصوص نظام پرداخت از استحکام کافی برخوردار نبود اتفاقی رخ داد که بدون اینکه پیکره نظام پرداخت یا  صاحب کارت زیان ببیند همه مسئولان،فعالان و کارشناسان حوزه بانکی و صنعت پرداخت  را برآن داشت تا به صورت جدی به مقوله امنیت بپردازند و نتایج آن نیز بر کسی پوشیده نیست. بنابراین می توان با قاطعیت عنوان کرد که بهترین اتفاق سال 91 لو رفتن سه میلیون کارت بوده است.

اما در کنار این اتفاقات خوب دیگری نیز رقم خوردند. تحکیم شاپرک، استقرار سپام، ؛ فعالیت کاشف، ایجاد  سپاس از جمله مهمترین این رویدادها بودند.
اجرای طرح شاپرک از سال 90 آغاز در سال 91 تحکیم و  عملیاتی شد.با اجرای این طرح  صنعت پرداخت الکترونیک در کشور ما به سامان نسبی دست یافت و در گامهایی که در سال 92  در حوزه تحکیم کسب و کار برخواهدداشت این بسامانی به تکامل خواهد رسید.

سپاس در کنار شاپرک در واقع دو بالی هستند که صنعت پرداخت با این دوبال می تواند به شکل مطلوب در عرصه نظام پولی و تجارت و اقتصاد نقش آفرینی کند . قرار گیری psp ها در کنار mps ها بازار پرداخت را به خوبی رونق خواهد داد.

 کاشف نیز طرحی است که در کنار دیواره های امنیتی که بانکها و شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت درسال 91 تحکیم بخشیدند و در سال 92 تکامل خواهد یافت از  فرایند بانکداری مجازی نگهبانی می کند.

همچنین سامانه سپام به عنوان شبکه الکترونیک بین بانکی در کنار دیگر زیرساختها مکمل نیازهای تبادلی بانکها خواهد بود.

ورای همه این اتفاقات باید گامهای محکمی که در راستای همدلی و همراهی در شبکه بانکی برداشته شده را  یکی از اتفاقات مهم سال 91 برشمرد. در سایه این فرایند می توان به توسعه واقعی بانکداری الکترونیک در سال 92 و سالهای بعد امید وار بود.در این میان برگزاری همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت علاوه بر بیان دستاوردها انعکاس همین همیاری و همدلی در میان عناصر مختلف شبکه بانکی است که در سال 91 نقش خود را تا حدی خوب ایفا کرد و قطعا در سال 92 تکامل خواهد یافت.

 در نوشتار دیگری به دستارودهای مهم در سطح بانکها  خواهیم پرداخت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  ⁄  22  =