علل افت ۸۰ دلاری قیمت طلا در سال ۲۰۱۳

قیمت جهانی طلا از ابتدای سال 2013 میلادی تا کنون بیش از 80 دلار در هر اونس کاهش داشته است که علل مختلفی در این خصوص موثر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به گزارش پایگاه اینترنتی ماینینگ قیمت طلا از ابتدای سال 2013 تا کنون بیش از 4.8 درصد کاهش داشته است. قیمت طلا در سه ماه پایانی سال گذشته نیز با افت 5.3 درصدی روبرو شده بود.

قیمت طلا در سه ماه نخست 2013 میلادی بدترین عملکرد خود را از سال 2001 میلادی ثبت کرده است. قیمت طلا نسبت به رکورد 1920 دلاری در اوت 2011 میلادی حدود 20 درصد کاهش داشته است.

عوامل مختلفی در این بین موثر بوده است. یکی از مهمترین عوامل کاهش قیمت طلا افت تقاضای صندوق های سرمایه گذاری بزرگ جهان برای سرمایه گذاری در بازار طلا بوده است.

در سه ماه نخست 2013 میلادی تمایل و تقاضای صندوق های سرمایه گذاری بزرگ جهان برای سرمایه گذاری در بازار طلا به شدت کاهش داشته است.
عامل دیگری که بر افت قیمت طلا موثر بوده افزایش احتمال متوقف شدن اجرای سیاست های انبساطی پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا است.با بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آمریکا به نظر می رسد اجرای سیاست های انبساطی پولی در این کشور به زودی متوقف خواهد شد.

عامل مهم دیگر افت تقاضای جهانی برای خرید طلا است. در سال 2012 میلادی بانک های مرکزی جهان بیش از 535 تن طلا خریداری کرده اند که این رقم نسبت به سال 2011 بیش از 17 درصد رشد داشته است.

آمارهای رسمی منتشر شده در ماه های نخست 2013 میلادی نشانگر کاهش تقاضا برای خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄    =  15