بدترین عملکرد سه ماهه مس طی یک دهه

امروز قیمت مس بیش از 1.5 درصد کاهش یافته است. نگرانی‌ها درباره رشد عرضه و کند شدن رشد تقاضا برای این فلز مهم اساسی سبب شده است مس در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بدترین عملکرد را طی یک دهه اخیر داشته باشد. هفته پیش تحلیل‌گران بازار مس منفی‌ترین دیدگاه را طی دوازده هفته گذشته درباره افق بازار مس داشتند.

از هجده تحلیل‌گری که در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ شرکت کردند 9 نفر معتقدند این هفته قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. پنج نفر رشد قیمت مس را پیش‌بینی کردند و چهار نفر اعلام کردند قیمت فلز سرخ تغییری نخواهد کرد. هفته پیش قیمت مس به هر تن 7488 دلار یعنی پایین‌ترین میزان از 7 ماه اخیر رسید و اکثر تحلیل‌گران صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری معتقدند رشد قیمت‌ها مستلزم تحولات بزرگ در بازار است.

در حال حاضر ذخیره مس در بورس‌های فلزی در بالاترین میزان طی 9 سال اخیر قرار دارد و عقب افتادن اعطاء کمک مالی به قبرس در کنار بن بست سیاسی در ایتالیا نگرانی‌هایی درباره شدت یافتن بحران مالی در منطقه یورو پدید آورده است.

از سوی دیگر چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس است در ماه مارس بر شدت محدودیت‌ها در بخش ساخت و ساز افزود تا از تشکیل حباب قیمتی جلوگیری کند. بخش‌های انتقال برق، تولید لوازم خانگی، حمل و نقل، ساخت و ساز و ساخت تجهیزات الکترونیک چین به ترتیب 46، 14.6، 11، 9.5 و 7.5 درصد مس را در این کشور مصرف می‌کنند.

نکته مهم دیگر اینکه در ماه فوریه فعالیت‌ها بخش تولید کارخانه‌ای چین با سرعت کمتری رشد کرد و خرده فروش کاهش یافت. اروپا و چین در مجموع 60 درصد کل مس جهان را مصرف می‌کنند.

در سال جاری تا کنون قیمت مس در بورس لندن با 4.9 درصد کاهش به هر تن 7540 دلار رسیده است و این بدترین عملکرد سه ماهه مس از سال 2001 تاکنون است. طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی شاخص GSCI استاندارد اند پورز از قیمت 24 ماده خام 1.3 درصد و شاخص MSCI سهام جهان 5.9 درصد رشد کرده‌اند.

از ابتدای سال جاری ذخیره مس در بورس لندن 78 درصد رشد کرده است و در بورس فلزات شانگهای و نیویورک به 886531 تن رسیده که بالاترین میزان از نوامبر سال 2003 است. این میزان برای مصرف 4 ماه آمریکای شمالی کافی است.

البته بنا به اعلام تحلیل‌گران بانک گلدمن ساکس، امسال مصرف مس چین 8 درصد رشد خواهد کرد و طی ماه‌های آینده ذخیره مس این کشور کاهش خواهد یافت. همچنین بنا به پیش‌بینی بانک بارکلیز کپیتال طی شش ماه آینده تقاضا برای مس 269 هزار تن بالاتر از عرضه خواهد بود. رونق بخش مسکن در آمریکا و رشد فروش خودرو در اقتصادهای بزرگ نیز به افزایش تقاضا برای مس منجر خواهد شد. بدین ترتیب این دو بانک معتقدند طی ماه‌های آینده قیمت مس به بالای 8500 دلار در هر تن افزایش خواهد یافت.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

31  −    =  28